W ramach dochodzenia Komisja tymczasowo stwierdziła, że łańcuch wartości pojazdów elektrycznych zasilanych akumulatorami (BEV) w Chinach korzysta z nieuczciwego subsydiowania, które stwarza ryzyko wyrządzenia szkody gospodarczej unijnym producentom pojazdów elektrycznych BEV. W dochodzeniu zbadano także prawdopodobne konsekwencje i wpływ środków na importerów, użytkowników i konsumentów pojazdów elektrycznych w UE.
W związku z tym Komisja skontaktowała się z władzami chińskimi, aby omówić te ustalenia i zbadać możliwe sposoby rozwiązania zidentyfikowanych problemów w sposób zgodny z WTO.
W tym kontekście Komisja wstępnie ujawniła poziom tymczasowych ceł wyrównawczych, jakie nałoży na przywóz pojazdów elektrycznych BEV z Chin. Jeżeli rozmowy z władzami chińskimi nie doprowadzą do skutecznego rozwiązania, te tymczasowe cła wyrównawcze zostaną wprowadzone od 4 lipca w formie gwarancji (w formie ustalonej przez organy celne każdego państwa członkowskiego). Byłyby one pobierane wyłącznie w przypadku nałożenia ostatecznych ceł.
Indywidualne cła, jakie Komisja nałożyłaby na trzech chińskich producentów objętych próbą, byłyby następujące:
- BYD: 17,4%;
- Geely: 20%;
- SAIC: 38,1%.
Inni producenci pojazdów BEV w Chinach, którzy współpracowali w dochodzeniu, ale nie zostali objęci próbą, podlegaliby następującemu średniemu ważonemu cłu w wysokości 21%.
Wszyscy pozostali producenci pojazdów BEV w Chinach, którzy nie współpracowali w dochodzeniu, podlegaliby następującemu cłu rezydualnemu: 38,1%.
Na podstawie uzasadnionego wniosku jeden producent pojazdów BEV w Chinach - Tesla może otrzymać indywidualnie obliczoną stawkę cła na etapie ostatecznym.