Stokvis Tapes
Takoni
VIA
Galvanopartners
W roku finansowym 2020 firma Porsche AG ustanowiła nowy rekord przychodów: ich wartość wzrosła do 28,7 mld euro – to o ponad 100 mln euro więcej niż rok wcześniej.

Wynik operacyjny wyniósł 4,2 mld euro, podczas gdy w 2019 r. było to 4,4 mld euro przed i 3,9 mld euro po uwzględnieniu pozycji specjalnych. Wbrew napiętej sytuacji gospodarczej zwrot ze sprzedaży w 2020 roku – 14,6% – mieścił się w ramach strategicznego celu. Tym samym niewiele odbiega od mocnych wyników z 2019 r. i to mimo tymczasowego wstrzymania produkcji. W ubiegłym roku Porsche dostarczyło klientom na całym świecie ponad 272 tysięcy pojazdów, tylko o 3% mniej niż w rekordowym 2019 r. Zysk przed opodatkowaniem wyniósł w tym czasie 4,4 mld euro, co oznacza wzrost rok do roku.

„Pomimo trudnych okoliczności rok finansowy 2020 był dla Porsche pomyślny” – podkreślił Oliver Blume, prezes zarządu Porsche AG. „To zasługa czterech czynników: naszej atrakcyjnej gamy produktów, przekonujących modeli elektrycznych, siły innowacyjności naszej marki oraz determinacji, z jaką podchodziliśmy do zarządzania w czasie kryzysu. Do nabywców trafiło ponad 20 tys. sztuk modelu Taycan, pierwszego w pełni elektrycznego samochodu sportowego Porsche. To sprawia, że mamy do czynienia z jednym z najbardziej cenionych elektrycznych aut sportowych w swojej klasie. Świadczy o tym ponad 50 międzynarodowych nagród. Taycan został uznany m.in. najbardziej innowacyjnym samochodem świata. Porsche jest symbolem silnej podstawowej działalności, zrównoważonego działania, odpowiedzialności społecznej i innowacyjnych rozwiązań technicznych”.

„Jesteśmy bardzo dumni z naszych wyników biznesowych” – powiedział Lutz Meschke, wiceprezes zarządu Porsche AG i członek zarządu firmy ds. finansów oraz IT. „Pomimo licznych wyzwań osiągnęliśmy zwrot operacyjny ze sprzedaży na poziomie 14,6%, spełniając nasz strategiczny cel”.

Zdaniem Lutza Meschkego osiągnięcie tak rekordowych wartości w obliczu trudnej sytuacji na świecie było możliwe dzięki błyskawicznie wprowadzonemu systemowi zarządzania kosztami i płynnością. „Naszym głównym priorytetem w czasie kryzysu była płynność. Musieliśmy zredukować wszystkie koszty, które nie były absolutnie konieczne”. Na żadnym etapie Porsche nie straciło z oczu swojego długoterminowego kierunku strategicznego. „W ogóle nie skąpiliśmy, jeśli chodzi o przyszłościowe tematy. Wciąż z pełną szybkością kontynuujemy transformację, cyfryzację i elektryfikację. Próba oszczędzania na tych obszarach bardzo szybko doprowadzi do utraty konkurencyjności. Nasze zarządzanie kosztami i płynnością stanowiło (branżowe) wzorce. Ochroniliśmy naszą działalność, tak że po zakończeniu kryzysu możemy znów działać z pełną mocą”.

„Szlifowanie” programu rentowności
W związku z tym Porsche po raz kolejny udoskonaliło swój ambitny „Program rentowności 2025”. „Naszym nowym celem jest skumulowana poprawa wyniku o 10 mld euro do 2025 r., a następnie – o 3 mld euro rocznie” – powiedział Lutz Meschke. „Najważniejszą rzeczą w przypadku naszego programu rentowności jest to, że nie chodzi tu wyłącznie o plan oszczędnościowy, ale też o program innowacji. Nie chodzi o cięcie kosztów. Chodzi o inteligentną optymalizację wszystkich naszych procesów i opracowywanie nowych pomysłów biznesowych”. W trudnym otoczeniu rynkowym Porsche utrzymuje stałą liczbę pracowników na poziomie około 36 tys. „Żaden pracownik nie musi się martwić. Zawarliśmy umowę o bezpieczeństwie zatrudnienia, która gwarantuje zatrudnienie naszych podstawowych pracowników do 2030 r.” – dodał Lutz Meschke. „Nie prowadzimy żadnych cięć, jeśli chodzi o miejsca pracy, ani nie pozbywamy się żadnych oddziałów. Wręcz przeciwnie – inwestujemy w naszych pracowników i w naszą przyszłość. To się opłaca: Porsche jeszcze bardziej zwiększyło swoją efektywność i obniżyło próg zysku. Z tej pozycji chcemy osiągnąć nasz strategiczny cel, jakim jest uzyskanie zwrotu operacyjnego ze sprzedaży na poziomie 15% również w 2021 r., pomimo trudnej sytuacji ekonomicznej”.

Cel Porsche: osiągnięcie bilansu neutralnego dla klimatu do 2030 r.
W obliczu ciągłych zmian klimatycznych Porsche AG postawiło sobie kolejny ambitny cel: „Zrównoważony rozwój jest ważną częścią naszej Strategii 2030 – i to w całościowym ujęciu: ekonomicznym, ekologicznym i społecznym” – powiedział Oliver Blume. „Wprowadziliśmy kompleksowy program dekarbonizacji, mając na uwadze konkretny cel: do 2030 r. Porsche chce mieć neutralny pod względem emisji CO2 bilans w całym łańcuchu wartości. Osiągniemy to poprzez systematyczne unikanie i ograniczanie emisji CO2. Wszystkie główne lokalizacje, takie jak Zuffenhausen, Weissach oraz Lipsk, od 2021 r. są neutralne pod względem emisji CO2. W ciągu kolejnej dekady przeznaczymy na dekarbonizację ponad miliard euro. Osiągnęliśmy już nasz pierwszy kamień milowy: zaprezentowany na początku marca Taycan Cross Turismo jest pierwszym pojazdem, który będzie neutralny pod względem emisji CO2 przez cały okres użytkowania”.

W 2020 r. jedna trzecia wszystkich samochodów Porsche dostarczonych w Europie była w pełni lub częściowo elektryczna; na całym świecie współczynnik ten wyniósł 17%. W 2025 r. połowa wszystkich sprzedawanych nowych Porsche ma dysponować silnikiem elektrycznym; w 2030 r. ponad 80% nowych aut będzie miało napęd elektryczny.

W przypadku Porsche zrównoważone zarządzanie obejmuje również działania odpowiedzialne społecznie. W związku z tym podczas pandemii firma uruchomiła program „Porsche pomaga”, w ramach którego wielu pracowników poświęciło swój czas lub pieniądze na projekty charytatywne. Aby złagodzić skutki pandemii, Porsche zwiększyło pulę darowizn o 5 mln euro, a darowizny żywności dla organizacji Tafel zostały podwojone.

Solidny poziom dostaw
Jeśli chodzi o dostawy, Porsche mogło wykorzystać swoją silną globalną pozycję. Liczba samochodów sportowych dostarczonych do klientów w dużej mierze pozostała stabilna. Największym popytem cieszyło się Cayenne (92 860 sztuk, o 1% więcej niż w 2019 r.). Model Taycan trafił w ręce 20 015 nabywców, i to pomimo 6-tygodniowej wiosennej przerwy w działaniu fabryk, która zbiegła się z rozpoczęciem produkcji nowego modelu i licznymi premierami rynkowymi. Największym rynkiem zbytu samochodów sportowych pozostawały Chiny, gdzie dostarczono 88 968 aut – co stanowi 3-proc. wzrost w porównaniu z 2019 r. Także regiony Azji i Pacyfiku, Bliskiego Wschodu i Afryki wykazywały ogólnie dodatni wzrost (łącznie 121 641 egzemplarzy, +4% r/r). W Europie Porsche przekazało klientom 80 892 samochody, a w Ameryce – 69 629.
0
Udostępniono

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

 Quality Control Innovation System Sp. z o.o.
GABEC
Linde  Material Handling Polska Sp. z o. o.
SAFECHEM Europe GmbH
Mondi Simet Sp. z o.o.
CVGS Sp. z o.o. Sp. k.