![ue](/images/stories/flags/ue_flag.jpg)
Oczekuje się, że dzięki sieci infrastrukturalnej, która powstanie dzięki badaniom, pojazdy zasilane ogniwami paliwowymi będą coraz bardziej popularne – a to przełoży się na ograniczenie emisji spalin do atmosfery.
Wodór przyszłością motoryzacji
Inwestycja zostanie wykonana w ramach unijnego programu TEN-T. Przyjęcie się samochodów na ogniwa paliwowe - czyli pojazdów bezemisyjnych zasilanych wodorem - zależy od wyposażenia głównych dróg europejskich w infrastrukturę pozwalającą na uzupełnianie paliwa.
Projekt ten stanowi drugą część szerszego działania mającego na celu utworzenie europejskiej sieci infrastrukturalnej służącej wykorzystywaniu wodoru w transporcie oraz umożliwienie odbywania długodystansowych podróży samochodami na ogniwa paliwowe. W jego wyniku powstaną krajowe plany realizacji dla Belgii, Finlandii i Polski oraz regionalny plan realizacji dla Rygi (Łotwa), a w Finlandii i Szwecji uruchomione i przetestowane zostaną trzy stacje paliwa wodorowego wyposażone w szczególne innowacyjne elementy.
W ramach projektu wyniki badań będą też analizowane i upowszechniane w Europie, w tym poprzez przejazd promocyjny samochodów zasilanych wodorem niektórymi spośród głównych europejskich osi transportu drogowego.
Projekt wybrano do finansowania unijnego z pomocą ekspertów zewnętrznych w ramach corocznego zaproszenia TEN-T do składania wniosków (2013), priorytet „Dekarbonizacja / zastępowanie ropy naftowej lub ograniczanie kosztów środowiskowych”. Jego realizacja będzie monitorowana przez INEA, Agencję Wykonawczą ds. Innowacyjności i Sieci utworzoną przez Komisję Europejską.
Projekt ma zostać ukończony do grudnia 2015 r.