BASF, globalny producent materiałów do akumulatorów oraz firma zajmująca się ich przetwarzaniem, oraz Stena Recycling, jedna z wiodących europejskich firm, oferująca kompleksowe rozwiązania w zakresie recyklingu i zrównoważonych usług zamykających obieg zasobów, zawarły umowę kupna-sprzedaży czarnej masy.
Umowa ta jest częścią szerszej współpracy planowanej przez BASF i Stena Recycling, w celu utworzenia łańcucha wartości recyklingu akumulatorów z pojazdów elektrycznych w Europie.
Współpraca będzie koncentrować się na opracowywaniu ulepszonych procesów produkcji czarnej masy w celu osiągnięcia wysokich współczynników odzysku metali, takich jak lit, nikiel i kobalt. Pozwoli to na rozwój rozwiązań o obiegu zamkniętym dla europejskiego rynku akumulatorów z pojazdów elektrycznych.
Pierwsze etapy procesu recyklingu akumulatorów litowo-jonowych to ich zbiórka, ocena i obróbka wstępna, a następnie produkcja czarnej masy. Czarna masa powstaje w wyniku mechanicznej obróbki zużytych akumulatorów litowo-jonowych i odpadów z ich produkcji. W kolejnym etapie cenne metale, takie jak lit, nikiel, kobalt i mangan, zawarte w czarnej masie mogą być odzyskiwane chemicznie.
Stena Recycling zajmie się zbiórką zużytych akumulatorów litowo-jonowych i odpadów poprodukcyjnych, a następnie produkcją czarnej masy, która będzie później przetwarzana w prototypowej rafinerii metali BASF w Schwarzheide. Stena Recycling i BASF dążą do przeniesienia takiego modelu do planowanej przez BASF komercyjnej hydrometalurgicznej rafinerii przetwarzającej materiał ze zużytych akumulatorów w Europie.
– Elektryfikacja dopiero się rozpoczęła i chcemy wesprzeć zrównoważone podejście do produkcji akumulatorów. Współpraca między podmiotami z branży będzie kluczowa dla skutecznej zielonej transformacji. Dzięki tej umowie Stena Recycling wzmacnia swoją pozycję jednego z wiodących partnerów w zakresie recyklingu w Europie, zarówno dla producentów akumulatorów, jak i dla przemysłu motoryzacyjnego – mówi Marcus Martinsson, Product Area Manager Batteries w Stena Recycling Group.
Zastosowanie metali z recyklingu w produkcji nowych akumulatorów znacznie zmniejsza ich ślad węglowy. Europejscy producenci baterii litowo-jonowych i pojazdów elektrycznych mogą wybierać spośród szeregu usług. W ramach tej współpracy Stena Recycling będzie odpowiedzialna za zbiórkę wycofanych z eksploatacji akumulatorów litowo-jonowych i odpadów bateryjnych, ich demontaż i rozładowanie, a także produkcję czarnej masy. BASF zajmie się odzyskiem cennych metali z czarnej masy oraz będzie mógł produkować aktywne materiały katodowe do nowych akumulatorów litowo-jonowych.
– Współpracując ze Stena Recycling, wzmacniamy możliwości BASF do zaoferowania rozszerzonej sieci gromadzenia i zbiórki baterii z silnym partnerem w krajach skandynawskich, tak abyśmy mogli rozszerzyć naszą ofertę rozwiązań indywidualnych i cyrkularnych dla producentów akumulatorów i pojazdów elektrycznych w Europie – powiedział dr Daniel Schönfelder, prezes Działu Katalizatorów BASF, który jest również odpowiedzialny za działalność firmy w zakresie materiałów akumulatorowych i recyklingu akumulatorów.
–To ważny krok w kierunku gospodarki o obiegu zamkniętym dla europejskiego rynku baterii do pojazdów elektrycznych.
Europa
Współpraca BASF i Stena Recycling w zakresie recyklingu akumulatorów do pojazdów elektrycznych w Europie
- Szczegóły
- Autor: BASF