Stokvis Tapes
Takoni
VIA
Galvanopartners
Przychody Grupy Renault wyniosły 21,121 miliarda euro, czyli o 0,3% więcej w porównaniu z pierwszym półroczem 2021. Przy stałym referencyjnym kursie wymiany3 wzrosły o 1,1%. Straty kursowe są związane głównie z silną dewaluacją tureckiej liry.

Przychody sektora samochodowego wyniosły 19,574 miliarda euro (wzrost o 0,3% w porównaniu z pierwszym półroczem 2021).

Dodatni efekt cenowy +7,4 punktu odzwierciedla kontynuację polityki handlowej, która kładzie nacisk na wartość, a nie na wielkość sprzedaży. Wynika także ze wzrostu cen, który ma skompensować inflację kosztów i optymalizację rabatów handlowych. W drugim półroczu 2022 wyniesie 8,4 punktu. W pierwszym półroczu było to 5,6 punktu.

Sukces Arkany, która zadebiutowała w drugim kwartale 2021 roku, a także Joggera i Megane E-TECH elektrycznego w pierwszej połowie roku jest efektem odnowienia oferty marki w segmencie C. Przyczynił się również do dodatniego efektu miksu produktowego (3,3 punktu).

Razem oba te czynniki pozwoliły na skompensowanie spadku wolumenu sprzedaży o 5,2 punktu, który był głównie efektem skurczenia się rynku samochodowego w Europie na skutek braku półprzewodników.

Zmniejszenie sprzedaży dla firm partnerskich (1,8 punktu) jest głównie efektem zmniejszenia produkcji silników wysokoprężnych i samochodów dla partnerów w związku z zakończeniem umowy na produkcję Mastera dla Opla i Trafica dla Fiata pod koniec 2021 roku.

Pozycja „Pozostałe” w wysokości -2,1 punktu jest związana ze spadkiem udziału sieci Renault Retail Group (RRG) w efekcie zbycia części oddziałów, częściowo skompensowanej wynikami na sprzedaży części i akcesoriów.

Marża operacyjna Grupy zamknęła się kwotą 988 milionów euro, co stanowi 4,7% przychodów, podczas gdy w pierwszym półroczu 2021 roku było to 432 miliony euro (+2,6 punktu).

Marża operacyjna sektora samochodowego wyniosła 420 milionów euro (2,1% przychodów sektora). Oznacza to poprawę o 2,8 punktu i 565 milionów euro w porównaniu z pierwszym półroczem 2021.

Dodatni efekt miksu do ceny i wzbogacenia wyposażenia w wysokości 1,548 miliarda euro świadczy o sukcesie polityki handlowej, która kładzie nacisk na wartość, a nie na wielkość sprzedaży. Przyjęta polityka z nawiązką skompensowała skutki spadku wolumenu sprzedaży o 270 milionów euro, a także zwiększenie kosztów (surowców, zakupu towarów i usług, gwarancji, kosztów produkcji i logistyki) o 647 milionów euro. Głównym powodem wzrostu kosztów jest wzrost cen surowców (797 milionów euro), częściowo skompensowany poprawą wyników zakupów o 167 milionów euro.

Udział sektora finansowania sprzedaży i Mobilize Financial Services (dawniej RCI Bank and Services) w marży operacyjnej Grupy wyniósł 582 miliony euro. Spadek o 11 milionów euro w porównaniu z pierwszą połową 2021 roku jest związany głównie z normalizacją poziomu ryzyka i średnich aktywów pracujących (43,7 miliarda euro), które zmniejszyły się w efekcie realizowanej przez Grupę strategii optymalizacji zapasów samochodów w sieci dystrybucji.

Sprzedaż nowych umów finansowania dla klientów wzrosła o 2,3%. Średnia wartość nowych umów finansowania jest obecnie wyższa o 14,8%, co pozwala skompensować spadek liczby nowych umów o 10,9% w związku ze zmniejszeniem sprzedaży samochodów Grupy.

W pierwszej połowie 2022 roku spółka Mobilize Financial Services przeprowadziła udaną pierwszą emisję tzw. zielonych 5-letnich obligacji na łączną kwotę 500 milionów euro. Przychody z emisji zostaną wykorzystane do sfinansowania samochodów elektrycznych i infrastruktury ładowania. Wpływy z emisji miały miejsce w lipcu 2022 roku, w związku z czym nie została ona wykazana w pasywach finansowych na dzień 30 czerwca 2022 roku.

Pozostałe przychody i koszty działalności operacyjnej wykazują wartość ujemną -49 milionów euro (-70 milionów euro w pierwszym półroczu 2021). Są to głównie rezerwy na koszty restrukturyzacji w wysokości 134 milionów euro i przychody ze zbycia aktywów (+56 milionów euro), pochodzące ze sprzedaży filii handlowych Grupy i oddziałów RRG.

Po uwzględnieniu pozostałych przychodów i kosztów wynik na działalności operacyjnej Grupy wyniósł 939 milionów euro, w porównaniu do straty 2,362 milionów euro w pierwszym półroczu 2021.

Wynik finansowy zamknął się stratą 236 milionów euro w porównaniu do -138 milionów euro w pierwszym półroczu 2021 roku. Pogorszenie wyniku jest związane głównie z hiperinflacją w Argentynie, ponieważ koszt długu pozostaje taki sam.

Udział spółek stowarzyszonych w wyniku zamknął się zyskiem 214 milionów euro – o 54 milionów euro więcej w porównaniu z pierwszym półroczem 2021. Pozycja ta uwzględnia 325 milionów euro z tytułu udziału Nissana, co pozwoliło z nawiązką skompensować stratę 111 milionów euro na udziałach innych spółek objętych konsolidacją, związaną z utratą wartości udziałów Renault Nissan Bank w Rosji.

Podatki bieżące i odroczone stanowią koszt w wysokości 260 milionów euro (185 milionów euro w pierwszym półroczu 2021), co jest związane z poprawą wyników.

Wynik netto na działalności kontynuowanej wyniósł 657 miliona euro, co oznacza wzrost o 458 milionów euro w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku.

Strata netto na działalności zakończonej wyniosła 2,3 miliarda euro po korekcie pozycji niepieniężnych odpowiadających wartości skonsolidowanych środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz goodwill Grupy w Rosji w związku ze zbyciem działalności przemysłowej w Rosji.

Wynik netto wyniósł -1,666 miliarda euro, a wynik netto przypadający jednostce dominującej, czyli Grupie Renault -1,357 miliarda euro (tj. -4,98 € na akcję).

Zdolność sektora samochodowego do samofinansowania (bez wydatków na restrukturyzację), łącznie z dywidendą Mobilize Financial Services w wysokości 800 milionów euro, osiągnęła 2,6 miliarda euro (o 0,9 miliarda euro więcej w porównaniu z pierwszą połową 2021 roku). Zdolność do samofinansowania obejmuje inwestycje w środki trwałe i wartości niematerialne i prawne bez uwzględnienia zbycia aktywów na kwotę 1,2 miliarda euro (1,1 miliarda euro netto).

Bez uwzględnienia zbycia aktywów wskaźniki CAPEX i R&D netto Grupy wynoszą 8,0% przychodów. W pierwszym półroczu 2021 było to 9,1%. Po uwzględnieniu cesji wartość wskaźnika wynosi 7,5%.

Free cash flow operacyjny sektora samochodowego4 wykazał wartość dodatnią 956 milionów euro, po uwzględnieniu wydatków na restrukturyzację w wysokości 278 milionów euro oraz wpływu spadku zapotrzebowania na kapitał obrotowy o 275 milionów euro.

Zadłużenie netto sektora samochodowego na dzień 30 czerwca 2022 roku wyniosło 426 milionów euro w porównaniu do 1,6 miliarda euro na dzień 31 grudnia 2021 roku. Spadek zadłużenia o 1,2 miliarda euro wynika między innymi z korekty o 1,1 miliarda euro na skutek zbycia spółek AwtoWAZ i Renault Russia.

W pierwszej połowie 2022 roku Grupa Renault spłaciła przedterminowo 1 miliard euro pożyczki, udzielonej przez konsorcjum bankowe i gwarantowanej przez francuski Skarb Państwa, a w drugim półroczu spłaci kolejny miliard euro zgodnie z harmonogramem spłat. Zgodnie z zapowiedzią cała pożyczka zostanie spłacona najpóźniej na koniec 2023 roku.

W ramach programu Shelf Registration Renault SA wypuściło 24 czerwca 2022 roku emisję 3-letnich obligacji na rynku japońskim o łącznej wartości 80,7 miliarda jenów (tj. 561 milionów euro) i oprocentowaniu 3,5%. Wpływy z emisji miały miejsce w lipcu 2022 roku, w związku z czym nie zostały wykazane w pasywach finansowych na dzień 30 czerwca 2022 roku.

Łączny zapas samochodów nowych na dzień 30 czerwca 2022 roku (łącznie z zapasami w sieci niezależnych dystrybutorów) wyniósł 336 000 samochodów w porównaniu z 486 000 na koniec czerwca 2021 r., co odpowiada 60 dniom sprzedaży.

Perspektywy i strategia

Grupa Renault podwyższyła prognozy finansowe na 2022 rok:

• marża operacyjna Grupy przekroczy 5% (w porównaniu z uprzednio przewidywanymi 3%),

• free cash flow operacyjny w sektorze samochodowym przekroczy 1,5 miliarda euro (według poprzednich przewidywań miał być dodatni).

Grupa potwierdza wpływ kryzysu półprzewodników na swoją produkcję i szacuje go na 300 000 samochodów w 2022 roku.
0
Udostępniono

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

1Logistics Żuralski Sp. z o.o.
Impel Group
Bollhoff Technika Łączenia Sp. z o.o.
MESH Works Inc.
Craemer GmbH
CVGS Sp. z o.o. Sp. k.