Zbudowała go portugalska firma CaetanoBus SA. Dostawcą napędu elektrycznego zasilanego wodorowymi ogniwami paliwowymi jest Toyota.
Współpraca obu firm rozpoczęła się we wrześniu 2018 roku. CaetanoBus SA to największy producent autobusów w Portugalii. Toyota od lat współpracuje z koncernem Salvador Caetano m.in. przy produkcji Land Cruisera 70 na rynek afrykański.
- CaetanoBus to nasz wieloletni partner, którego atutami są znaczne możliwości technologiczne i dobra znajomość rynku, dlatego postanowiliśmy wspólnie rozwijać sprzedaż napędów na ogniwa paliwowe w Europie - powiedział dr Johan van Zyl, prezydent i CEO Toyota Motor Europe.
- Z niecierpliwością czekam na pierwsze reakcje klientów na ten nowy sposób wykorzystania naszej technologii ogniw paliwowych - kontynuował van Zyl.
Autobus na ogniwa wodorowe
Specjaliści Toyoty i CaetanoBus nad nowym autobusem wodorowym pracują od 2018 roku. Projekt ten udowadnia, że napęd na ogniwa paliwowe Toyoty Mirai może być z łatwością wykorzystany także w znacznie większych pojazdów.
W przypadku autobusu zestaw (inaczej niż w Mirai) zestaw ogniw paliwowych będzie umieszczony na dachu. Łącznie będzie też miał 5 zbiorników na wodór o łącznej pojemności 37,5 kg. Tankowanie wodoru pod ciśnieniem 350 barów potrwa jedynie 9 minut i wystarczy na przejechanie do 400 km (w zależności od trybu jazdy oraz ustawień klimatyzacji).
Jedyną substancją emitowaną podczas jazdy będzie para wodna. To rozwiązanie pozwala wprowadzić do użytku w miastach bezemisyjne autobusy, których możliwości użytkowe nie są ograniczone przez długi czas ładowania baterii.
Jazdy testowe nowego autobusu w różnych miastach Europy odbędą się już w najbliższych miesiącach, zaś do sprzedaży pojazd trafi w połowie 2020 roku.
Owocna współpraca CaetanoBus i Toyoty
- Nasza współpraca z Toyotą trwa od wielu lat. Rozszerzenie jej o autobusy miejskie na ogniwa paliwowe przeznaczone na europejski rynek pozwala nam zademonstrować nasze światowej klasy możliwości technologiczne i inżynieryjne. Ten projekt sprawia, że władze europejskich miast mogą na nowo zdefiniować swoje strategie czystego transportu i podnoszenia jakości życia w miastach - powiedział José Ramos, prezydent Salvador Caetano Indústria.
Toyota Environmental Challenge 2050
Toyota wprowadza na rynek nowe technologie w ramach strategii Toyota Environmental Challenge 2050. W gamie elektrycznych pojazdów na wodór Toyoty znajdują się obecnie samochody osobowe, wielkogabarytowe ciężarówki, auta dostawcze, wózki widłowe i autobusy miejskie.
H2.City Gold produkcji CaetanoBus to drugi autobus na wodór z napędem Toyoty po modelu Sora, oferowanym przez Toyotę w Japonii.
Europa
Zaprezentowano autobus z wodorowym napędem Toyoty
- Szczegóły
- Autor: Toyota
Na targach Busworld 2019 w Brukseli zaprezentowano pierwszy w Europie autobus z napędem na ogniwa paliwowe Toyoty o nazwie H2.City Gold.