Również wskaźnik rentowności sprzedaży uległ poprawie z 3% w 2022 roku do 6,7%. W ujęciu globalnym Škoda Auto dostarczyła w 2023 roku 866 800 pojazdów, czyli o 18,5% więcej niż w roku poprzednim. Największy wzrost ze wszystkich modeli producenta zanotowała Škoda Enyaq – aż o 52,1%. W ramach swojej strategii rozwoju międzynarodowego, Škoda weszła także na rynek Wietnamski i Kazachski. Co więcej, firma skutecznie realizuje swoje wieloletnie plany w zakresie cyfryzacji i elektryfikacji. Te strategiczne działania oraz znakomite wyniki finansowe stanowią solidny fundament, aby marka odnosiła sukcesy w długiej perspektywie i w obliczu trudności rynkowych.
- W 2023 roku osiągnęliśmy znakomite wyniki sprzedażowe. Škoda Enyaq była czwartym najpopularniejszym samochodem elektrycznym w całej Europie. Na najważniejszym dla nas rynku niemieckim zajęła trzecie miejsce. Natomiast w Czechach i na Słowacji była zdecydowanym liderem wśród aut elektrycznych. Poczyniliśmy także postępy w innych strategicznych obszarach. Za pośrednictwem centrum innowacji Škoda X nieustannie pracujemy nad cyfryzacją naszych aut, czego owocem są m.in. aplikacje Pay to Park i Pay to Fuel. Dobre efekty przyniosły także nasze starania na rzecz pozyskiwania nowych klientów. Ekspansja na rynek wietnamski umacnia naszą pozycję w regionie ASEAN. W tym roku, dzięki nawiązaniu strategicznej współpracy z lokalnym partnerem, zamierzamy także wrócić na rynek w Kazachstanie - komentuje Martin Jahn, członek zarządu Škoda Auto ds. sprzedaży i marketingu.
W 2023 roku dostarczono klientom 866 800 samochodów, czyli o 18,5% więcej niż w roku poprzednim. Największy wzrost sprzedaży wśród wszystkich modeli odnotowała elektryczna Škoda Enyaq – aż o 52,1%. Jeśli chodzi o wyniki finansowe, grupa Škoda Auto odnotowała rekordowy przychód: 26,5 mld euro, czyli o 26,2% więcej niż w roku 2022 (21,0 mld euro). Do 1,8 mld wzrósł także zysk operacyjny firmy, co oznacza wzrost o 182,3% w stosunku do 626 mln euro w roku 2022. Wzrosła także rentowność sprzedaży – 3% w roku 2022 do 6,7%. To wszystko pomimo trudnych warunków rynkowych, zawirowań geopolitycznych, rosnących cen materiałów i surowców oraz spadającej siły nabywczej pieniądza.
Atrakcyjna oferta nowoczesnych modeli
Siłą napędową dobrych wyników finansowych jest zmodernizowana oferta Škody, oferująca największy wybór modeli i silników w historii marki. Obejmuje ona samochody w pełni elektryczne, hybrydy typu plug-in i napędy hybrydowe MHEV, a także oszczędne silniki spalinowe. Na przestrzeni ostatniego roku Škoda dokonała też kompleksowej modernizacji oferty. Do zmodernizowanych kompaktowych modeli Scala i Kamiq dołączyły najnowsze generacje flagowych hitów, takich jak Kodiaq czy Superb.
Nieustająca cyfryzacja i koncentracja na kliencie
Przyszłość motoryzacji to aplikacje i oprogramowanie. Dlatego też w 2023 roku Škoda otworzyła w Pradze centrum innowacyjności Škoda X. Stanowi ono istotny krok w kierunku szybkiej integracji nowoczesnych rozwiązań, na których korzystać będą klienci. Wśród nich możemy wyliczyć integrację asystenta AI z użyciem platformy ChatGPT, a także aplikacje do usług cyfrowych, takie jak Pay to Park, Pay to Fuel i Digital Certificate. W nadchodzących latach firma będzie nadal intensywnie pracować nad cyfryzacją i inwestować w usługi cyfrowe oraz zaawansowane technologie.
Zrównoważony rozwój
W 2023 roku Škoda poczyniła spore postępy w zakresie realizacji ambitnych celów z dziedziny zrównoważonego rozwoju. W lutym w zakładzie w Pune oddano do użytku instalację fotowoltaiczną. Generuje ona do 26,6 GWh energii elektrycznej rocznie, zaspokajając 30% zapotrzebowania obiektu. Na jesieni zaś Škoda zamontowała panele fotowoltaiczne na dachu głównego zakładu w Mladá Boleslav. Mają one powierzchnię 10 000 m2 i generują ponad 2 GWh energii rocznie. Co więcej, firmowa elektrownia ŠKO–ENERGO zaczęła zastępować węgiel biomasą. W czeskich zakładach Škoda zmniejszyła ślad środowiskowy o 56,4% w porównaniu do roku 2010. Firma nieustannie dąży do ograniczenia wpływu swojej działalności na środowisko na każdym etapie łańcucha wartości oraz aktywnie promuje gospodarkę o obiegu zamkniętym. Dodatkowo, do 2030 roku Škoda planuje osiągnąć neutralność węglową we wszystkich zakładach produkcyjnych w Czechach i Indiach.
Strategiczna elektryfikacja oferty Škody
Cały świat już nie może doczekać się tegorocznej premiery Škody Elroq. Jednocześnie zaś marka przyspiesza realizację śmiałego planu wprowadzenia w najbliższych latach aż sześciu nowych modeli elektrycznych. Dzięki temu Škoda będzie w stanie zaznaczyć swoją pozycję w niezwykle istotnym segmencie kompaktowych SUV-ów. Škoda Elroq będzie pierwszym elektrycznym modelem producenta opracowanym na podstawie języka Modern Solid.