Takoni
Stokvis Tapes
VIA
Galvanopartners
11 nowych autobusów: 10 wodorowych i jeden elektryczny kupi Miejski Zakład Komunikacji sp. z o.o. w Koninie. Dzisiaj (4 listopada) w Koninie, w obecności Minister Klimatu i Środowiska Pauliny Henning-Kloski, zostały podpisane umowy z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

- Poczytujemy sobie to wyróżnienie za docenienie naszego pionierstwa we wdrażaniu autobusów zeroemisyjnych wodorowych - mówiła Magdalena Przybyła, prezes MZK w Koninie. - Po 2 latach testowania i regularnego użytkowania w komunikacji miejskiej autobusu wodorowego wiemy, że jest to ta droga, którą chcemy pójść. Przed nami kolejne kroki.

Przedsięwzięcie pn. „Autobusy wodorowe i elektryczne dla Konina – Zielonego Miasta Energii” będzie zrealizowane w ramach programu „Zeroemisyjny transport zbiorowy Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności”. Planowany całkowity koszt przedsięwzięcia został oszacowany na 49 692 000 zł, wsparcie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) to ponad 40 000 000 zł, w tym: wsparcie bezzwrotne - 36 360 000 zł, pożyczka - 4 040 000 zł. Koszty niekwalifikowane stanowi podatek VAT.

Prezes NFOSiGW Dorota Zawadzka-Stępniak podkreśliła, że jest to bardzo ważna umowa dla NFOŚiGW. - Już od jakiegoś czasu realizujemy ogólnopolski program zielonego transportu publicznego. Jego budżet całościowy to ponad 5 miliardów 400 miliardów, natomiast 3 miliardy 400 milionów złotych to pozyskane przez obecny rząd z Krajowego Planu Odbudowy - mówiła w Koninie prezes NFOŚiGW.

- Konin jest pionierem we wdrażaniu niskoemisyjnego transportu, zwłaszcza wodorowego - zaznaczyła minister Paulina Hennig-Kloska. Przypomnijmy, że to właśnie Konin był pierwszym polskim miastem z autobusem wodorowym w komunikacji publicznej. – Konińska umowa jest częścią dużego planu rządu wymiany taboru autobusowego w miastach w całej Polsce. Nie byłoby to możliwe, gdyby nie środki z Krajowego Planu Odbudowy na tak dużą skalę, na wsparcie miast małych, średnich i dużych. Ten, można powiedzieć, narodowy program wymiany taboru autobusowego w miastach od zachodniej do wschodniej ściany, od północy do południa, będzie oscylował wokół kwoty 3 miliardów 400 milionów złotych i obejmie blisko 1200 autobusów.

- To ważne wydarzenie dla naszego miasta, które stawia na ekologiczny, nowoczesny transport publiczny. Dodatkiem jest to, że od bieżącego roku jest on bezpłatnym transportem dla mieszkańców Konina - powiedział prezydent Piotr Korytkowski.

Jak poinformowała prezes MZK Magdalena Przybyła - 14 października 2024 roku spółka rozstrzygnęła przetarg na zakup nowych zeroemisyjnych autobusów wodorowych. Przetarg podzielony był na dwie części: dostawę 5 autobusów klasy MAXI oraz 5 autobusów klasy MEGA (potocznie zwanych przegubowymi). Dostawcą autobusów klasy MAXI będzie PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy sp. z o. o. z siedzibą w Koninie. Pierwsze trzy autobusy marki NesoBus trafią do Konina jeszcze w tym roku, a kolejne dwa - w I kwartale 2025 roku. Umowa została podpisana. Autobusy przegubowe dostarczy natomiast Solaris Bus & Coach sp. z o. o. z siedzibą w Bolechowie. Producent zadeklarował dostawę pojazdów do końca I kwartału 2026 roku.
0
Udostępniono

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

RADMOT Sp. z o.o.
LINEX Sp. z o.o.
ISRINGHAUSEN Sp. z o.o.
Galwanizer Sp. z o.o.
HQ Plastics
T.ERRE POLSKA Sp. z o.o.