Jednak najbardziej na branżę wpływa niedobór półprzewodników (kryzys chipów), który spowodował, szczególnie w II połowie roku, liczne ograniczenia produkcji aut i przestoje w fabrykach pojazdów. Wyniki po trzech kwartałach pokazują dwa oblicza przemysłu motoryzacyjnego w Polsce - nowe rekordy dla tego okresu a jednocześnie spadki w samym III kwartalne 2021 roku.
Produkcja sprzedana
Po trzech kwartałów 2021 r. produkcja sprzedana w grupie PKD 29 (produkcja pojazdów samochodowych, przyczep i naczep) wyniosła 122,34 mld złotych. To o 21,2 proc. więcej niż w analogicznym okresie zeszłego roku. Uzyskana wartość jest nowym rekordem dla tego okresu roku.
Jednak w samym III kwartale nastąpił dwucyfrowy spadek. - Produkcja sprzedana w tym kwartale wyniosła około 34,5 mld złotych - mówi Rafał Orłowski, Partner
w AutomotiveSuppliers.pl. - To o 4,15 mld złotych mniej niż przed rokiem (-10,7 proc.). Niższa wartość produkcji sprzedanej to efekt ograniczeń produkcji, których kumulacja miała miejsce właśnie w tym kwartale.
W grupie firm średnich i dużych (powyżej 49 osób) produkcja sprzedana wyniosła 118,26 mld złotych, o 23,4 proc. więcej niż przed rokiem. Niezmiennie większość przychodów w tej grupie generują producenci części i akcesoriów (PKD 29.3). Produkcja sprzedana wytwórców komponentów po trzech kwartałach 2021 roku osiągnęła wartość 72,07 mld złotych (+29,0 proc.). Tu także padł nowy rekord.
Zatrudnienie
Po trzech kwartałach 2021 roku przeciętne zatrudnienie w zakładach produkcyjnych pojazdów, przyczep i naczep oraz części i akcesoriów, zatrudniających więcej niż 9 osób (PKD 29) wyniosło wyniosło 200,5 tys. W ciągu 12 miesięcy liczba miejsc pracy tylko nieznacznie się zmieniła - odnotowano minimalny wzrost o 0,02 proc. (trzy kwartały 2020: 200,1 tys.). Jednak w stosunku do kwartału wcześniej nastąpił spadek, o 0,5 tys. (dwa kwartały 2021: 201,1 tys.). - Po pewnej poprawie w II kwartale bieżącego roku, mocne ograniczenie w produkcji w III kwartale wymusiło na części producentów, szczególnie u dostawców komponentów, redukcję zatrudnienia - ocenia Rafał Orłowski, Partner w AutomotiveSuppliers.pl. - Dotyczy to w głównej mierze firm, zatrudniających nie więcej niż 50 osób.
W komunikacie, także:
- Przeciętne zatrudnienie nie wzrosło we wszystkich grupach PKD 29 (produkcja części, produkcja pojazdów, produkcja przyczep i naczep).
- Eksport po trzech kwartałach 2021 r. był rekordowy ale w III kwartale nastąpił dwucyfrowy spadek.
- Eksport - baterie litowo-jonowe z nowym rekordem. Obecnie to druga, po częściach i akcesoriach, grupa produktów motoryzacyjnych.
Pobierz pełną wersję komunikatu |