Takoni
Stokvis Tapes
Galvanopartners
VIA
W 2021 roku przemysł motoryzacyjny boryka się nie tylko z kolejnymi falami pandemii koronowirusa ale także z innymi wyzwaniami. W ciągu kilkunastu miesięcy drastycznie wzrosły koszty surowców oraz frachtu.

Jednak najbardziej na branżę wpływa niedobór półprzewodników (kryzys chipów), który spowodował, szczególnie w II połowie roku, liczne ograniczenia produkcji aut i przestoje w fabrykach pojazdów. Wyniki po trzech kwartałach pokazują dwa oblicza przemysłu motoryzacyjnego w Polsce - nowe rekordy dla tego okresu a jednocześnie spadki w samym III kwartalne 2021 roku.

Produkcja sprzedana
Po trzech kwartałów 2021 r. produkcja sprzedana w grupie PKD 29 (produkcja pojazdów samochodowych, przyczep i naczep) wyniosła 122,34 mld złotych. To o 21,2 proc. więcej niż w analogicznym okresie zeszłego roku. Uzyskana wartość jest nowym rekordem dla tego okresu roku.

Jednak w samym III kwartale nastąpił dwucyfrowy spadek. - Produkcja sprzedana w tym kwartale wyniosła około 34,5 mld złotych - mówi Rafał Orłowski, Partner
w AutomotiveSuppliers.pl. - To o 4,15 mld złotych mniej niż przed rokiem (-10,7 proc.). Niższa wartość produkcji sprzedanej to efekt ograniczeń produkcji, których kumulacja miała miejsce właśnie w tym kwartale.

produkcja sprzedana trzy kwartały 2021
W grupie firm średnich i dużych (powyżej 49 osób) produkcja sprzedana wyniosła 118,26 mld złotych, o 23,4 proc. więcej niż przed rokiem. Niezmiennie większość przychodów w tej grupie generują producenci części i akcesoriów (PKD 29.3). Produkcja sprzedana wytwórców komponentów po trzech kwartałach 2021 roku osiągnęła wartość 72,07 mld złotych (+29,0 proc.). Tu także padł nowy rekord.

Zatrudnienie
Po trzech kwartałach 2021 roku przeciętne zatrudnienie w zakładach produkcyjnych pojazdów, przyczep i naczep oraz części i akcesoriów, zatrudniających więcej niż 9 osób (PKD 29) wyniosło wyniosło 200,5 tys. W ciągu 12 miesięcy liczba miejsc pracy tylko nieznacznie się zmieniła - odnotowano minimalny wzrost o 0,02 proc. (trzy kwartały 2020: 200,1 tys.). Jednak w stosunku do kwartału wcześniej nastąpił spadek, o 0,5 tys. (dwa kwartały 2021: 201,1 tys.). - Po pewnej poprawie w II kwartale bieżącego roku, mocne ograniczenie w produkcji w III kwartale wymusiło na części producentów, szczególnie u dostawców komponentów, redukcję zatrudnienia - ocenia Rafał Orłowski, Partner w AutomotiveSuppliers.pl. - Dotyczy to w głównej mierze firm, zatrudniających nie więcej niż 50 osób.

W komunikacie, także:
  • Przeciętne zatrudnienie nie wzrosło we wszystkich grupach PKD 29 (produkcja części, produkcja pojazdów, produkcja przyczep i naczep).
  • Eksport po trzech kwartałach 2021 r. był rekordowy ale w III kwartale nastąpił dwucyfrowy spadek.
  • Eksport - baterie litowo-jonowe z nowym rekordem. Obecnie to druga, po częściach i akcesoriach, grupa produktów motoryzacyjnych.

informacja prasowa wyniki przemyslu motoryzacyjnego trzy kwartaly 2021 Pobierz pełną wersję komunikatu


0
Udostępniono
MotoSolutions

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

FABER CNC
MV Center Systemy Wizyjne Sp z o.o.
GABEC
BWI Poland Technologies Sp. z o.o.
Craemer GmbH
3D Center Sp. z o.o.