Takoni
Stokvis Tapes
VIA
Galvanopartners
31 maja na ulice Krakowa wyjechał ostatni z zamówionych przez MPK SA, 50. nowy autobus elektryczny. Został skierowany na linię nr 144 (Rżąka - Azory).

To oznacza, że kontrakt na dostawę tych bezemisyjnych pojazdów przez firmę Solaris zakończył się w przewidzianym przez umowę terminie. Z nowych autobusów mogą korzystać pasażerowie czterech linii – 144, 173, 179 (obsługują każdy kurs) oraz 503 (obsługują część kursów). Trasa każdej z tych linii przebiega przez Aleje Trzech Wieszczów, a więc w tym rejonie miasta, gdzie zdarzają się największe przekroczenia dopuszczalnych norm zanieczyszczenia powietrza.

Po zakończeniu dostaw udział pojazdów zeroemisyjnych we flocie krakowskiego przewoźnika zwiększył się do ok. 14 proc. (to więcej niż zakłada ustawa o elektromobilności - od 2022 roku udział pojazdów zeroemisyjnych w taborze MPK SA powinien wynosić co najmniej 10 proc.).

Warto pamiętać, że zamówienie 50 nowych przegubowych elektryków było możliwe dzięki uzyskaniu dofinansowania ze środków Unii Europejskiej. MPK SA już w 2019 roku wzięło udział w naborze wniosków prowadzonym przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Proces oceny wniosków o dofinansowanie trwał plisko 10 miesięcy i formalnie zakończył się 21 listopada 2019 r., kiedy to CUPT ogłosił informację o zakończeniu oceny. Wniosek o dofinansowanie złożony przez MPK SA znalazł się na 6. pozycji. Należy podkreślić, że krakowskiemu projektowi została przyznana najwyższa kwota dofinansowania wynosząca 109 692 500,00 zł. W konsekwencji dokonanej przez CUPT oceny wniosków, 31 grudnia 2019 r. została zawarta umowa o dofinansowanie projektu, stanowiąca zwieńczenie listopadowego rozstrzygnięcia konkursu.

Dostawca nowych autobusów, czyli firma Solaris, została wyłoniona w postępowaniu przetargowym, które zakończyło się w maju 2020 roku. W tym samym miesiącu została podpisana umowa z producentem. Nowe, bezemisyjne pojazdy zastąpiły wycofywane z eksploatacji autobusy przegubowe z silnikami spalinowymi z najniższymi normami emisji spalin w Krakowie, czyli Euro 5. Nowe elektryki są niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, nowoczesne systemy dynamicznej informacji pasażerskiej, głosowe zapowiedzi przystanków, monitoring, automat biletowy oraz porty USB do ładowania smartfonów. Każdy z nich może przewozić maksymalnie 141 osób, w tym 43 na miejscach siedzących. Autobusy posiadają również udogodnienia konstrukcyjne ułatwiające podróż osobom o ograniczonej mobilności. Do produkcji autobusów zostały wykorzystane najnowsze osiągnięcia w dziedzinie technologii i projektowania, gwarantujące najwyższą jakość wykonania, niezawodność w okresie eksploatacji, łatwość obsługi i niskie koszty utrzymania. W układzie napędowym zastosowano rozwiązanie, gdzie osie zostały zintegrowane z dwoma silnikami elektrycznymi zasilanymi energią zmagazynowaną w bateriach Solaris High Energy+. Ładowanie energii elektrycznej prowadzone jest poprzez złącze plug-in oraz przez pantograf dachowy zlokalizowany nad pierwszą osią.

Pierwszy nowy autobus elektryczny z tego projektu został dostarczony do Krakowa 26 stycznia 2021 roku. Po upływie około dwóch miesięcy, 18 marca 2021 roku nowe autobusy zostały oficjalnie zaprezentowane z udziałem prezydenta Krakowa, Jacka Majchrowskiego. Tego samego dnia 10 elektryków wyjechało na linię nr 179 (Osiedle Kurdwanów – Dworzec Główny Zachód).
0
Udostępniono

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

Zakład Wyrobów Metalowych STRUMET Sp. z o. o.
Linde  Material Handling Polska Sp. z o. o.
Deltax Programming Sp. z o.o.
1Logistics Żuralski Sp. z o.o.
ISRINGHAUSEN Sp. z o.o.
RADMOT Sp. z o.o.