Dziś w Urzędzie Miejskim w Koninie odbyło się spotkanie poświęcone szwedzkim doświadczeniom w dziedzinie zrównoważonego transportu miejskiego. W spotkaniu zorganizowanym przez Biuro Radcy Handlowego Ambasady Szwecji we współpracy z Volvo Buses wzięli udział Prezydent Konina Piotr Korytkowski, przedstawiciele Urzędu Miejskiego oraz MZK Konin.
Wśród priorytetów szwedzkich placówek dyplomatycznych na świecie znajduje się promocja zrównoważonego planowania miast oraz transportu miejskiego. Mając na uwadze liczne wyzwania, jakie stoją przed transportem w polskich miastach - takie, jak wysoki stopień zatłoczenia ulic oraz zanieczyszczenie powietrza, Biuro Radcy Handlowego Ambasady Szwecji w Polsce organizuje szereg inicjatyw mających na celu promocję zrównoważonego zarządzania transportem miejskim. Jedną z nich jest przygotowanie raportu pt. „Zrównoważony transport miejski: wymiana doświadczeń między Polską i Szwecją”, w którym zaprezentowane zostały wybrane przykłady najlepszych praktyk w tym obszarze z obydwu krajów. Kluczowe wnioski z raportu zostały zaprezentowane podczas spotkania. W rozmowach poruszano tematy takie, jak m.in. szwedzkie doświadczenia w obszarze transportu zbiorowego i elektromobilności, rola projektów badawczych w promowaniu transportu zbiorowego, działania zwiększające popularność ruchu rowerowego.
Spotkaniu towarzyszyło oficjalne przekazanie autobusu hybrydowego Volvo 7900 Hybrid na kilkudniowe testy w Koninie. Autobus hybrydowy, będący własnością MPK Inowrocław, jest do dyspozycji mieszkańców Konina w dniach 25 - 28 lutego.
- Samorząd Konina stawia na ekologię, na nowoczesny transport. Takie projekty chcemy realizować m.in. w ramach klastra „Zielona Energia Konin”. Dlatego jest to dobry moment, by pokazać praktyki dotyczące zrównoważonego, opartego na ekologii transportu, stosowane w innych wysoko rozwiniętych krajach, a takim jest właśnie Szwecja – wyjaśniał Piotr Korytkowski, prezydent Konina. - Jesteśmy nastawieni na wymianę taboru na nowoczesny – taki, który nie emituje spalin bądź robi to w bardzo ograniczony sposób. Docelowo jednak chcemy wprowadzić transport zeroemisyjny, czyli elektryczny bądź też oparty na ogniwach paliwowych - na zasilaniu wodorem bądź CNG - wyjaśniał prezydent Konina.
Autobusy Volvo 7900 Hybrid, zostały zaprojektowane przez polskich inżynierów i wyprodukowane we wrocławskiej fabryce Volvo, która jest dziś europejskim centrum kompetencyjnym autobusów. Są wyposażone w baterie, silnik elektryczny i mały silnik diesla. Odzyskują energię potrzebną do wykorzystania napędu elektrycznego podczas hamowania oraz z nadwyżki mocy silnika spalinowego i mają możliwość jazdy wyłącznie na silniku elektrycznym na dystansie co najmniej kilkuset metrów, zwłaszcza podczas ruszania z przystanków czy świateł. Po osiągnięciu prędkości 15-20 km/h przełączają się na zasilanie silnikiem diesla. Baterie ładują się podczas hamowania, a autobus nie wymaga dodatkowej infrastruktury do ładowania. Autobusy tego typu zużywają od 30 do 40 proc. mniej paliwa i emitują od 40 do 50 proc. mniej spalin w porównaniu z analogicznymi autobusami z napędem diesla. Są też bardzo ciche, a ich wnętrze i wyposażenie może być konfigurowane w zależności od potrzeb zamawiającego.
Seryjna produkcja autobusu hybrydowego rozpoczęła się we wrocławskiej fabryce w 2010 roku. Obecnie Volvo oferuje pełną flotę zelektryfikowanych autobusów. Gama obejmuje hybrydę Volvo 7900 Hybrid (dostępną również w wersji przegubowej), elektryczną hybrydę Volvo 7900 Electric Hybrid oraz w pełni elektryczny autobus Volvo 7900 Electric. Dzięki swojej wszechstronnej gamie zelektryfikowanych autobusów Volvo jest liderem w dążeniu do osiągnięcia czystszego, bardziej cichego oraz energooszczędnego transportu publicznego.
- W Volvo przykładamy ogromną wagę do zrównoważonego rozwoju i już od blisko 10 lat wspieramy rozwój elektromobilności. Jako jedyny producent autobusów miejskich, zrezygnowaliśmy z produkcji pojazdów o napędzie wyłącznie spalinowym, stawiając na autobusy zelektryfikowane: hybrydowe, elektryczno-hybrydowe (plug-in) oraz całkowicie elektryczne. Również coraz więcej polskich miast stawia na elektromobilność, a nasze nowoczesne i ekologiczne autobusy służą ich mieszkańcom i przyczyniają się do poprawy zarówno jakości powietrza w mieście dzięki znacznie niższemu poziomowi emisji, jak i komfortu pasażerów i przechodniów dzięki redukcji poziomu generowanego hałasu. Autobusy hybrydowe Volvo wykorzystują silnik elektryczny podczas postoju i przy niedużych prędkościach, zużywają mniej paliwa, emitują mniej zanieczyszczeń, są ciche, a co za tym idzie - dużo bardziej przyjazne dla środowiska niż tradycyjne autobusy napędzane silnikami diesla - powiedziała Małgorzata Durda, dyrektor Volvo Buses na Polskę i Kraje Bałtyckie.
W 2018 roku Volvo wygrało przetargi bądź dostarczyło autobusy hybrydowe, elektryczne lub elektryczno-hybrydowe do Inowrocławia (8 elektrycznych i 8 elektryczno-hybrydowych), Grudziądza (7 elektryczno-hybrydowych), Białegostoku (4 hybrydowe), Ełku (6 hybrydowych), Krosna (11 hybrydowych), Jeleniej Góry (3 hybrydowe), Krakowa (12 hybrydowych – przegubowych) i Kędzierzyna-Koźla (1 hybrydowy), Leszna (8 hybryd). Ponadto, w 2018 roku zostały zrealizowane dostawy lub wygrane przetargi na autobusy elektryczne Volvo na przykład dla Szwecji, Holandii, Norwegii, Danii, Belgii, Luksemburga, Niemiec. Do tej pory Volvo sprzedało ponad 4000 zelektryfikowanych autobusów na całym świecie.
Spotkaniu towarzyszyło oficjalne przekazanie autobusu hybrydowego Volvo 7900 Hybrid na kilkudniowe testy w Koninie. Autobus hybrydowy, będący własnością MPK Inowrocław, jest do dyspozycji mieszkańców Konina w dniach 25 - 28 lutego.
- Samorząd Konina stawia na ekologię, na nowoczesny transport. Takie projekty chcemy realizować m.in. w ramach klastra „Zielona Energia Konin”. Dlatego jest to dobry moment, by pokazać praktyki dotyczące zrównoważonego, opartego na ekologii transportu, stosowane w innych wysoko rozwiniętych krajach, a takim jest właśnie Szwecja – wyjaśniał Piotr Korytkowski, prezydent Konina. - Jesteśmy nastawieni na wymianę taboru na nowoczesny – taki, który nie emituje spalin bądź robi to w bardzo ograniczony sposób. Docelowo jednak chcemy wprowadzić transport zeroemisyjny, czyli elektryczny bądź też oparty na ogniwach paliwowych - na zasilaniu wodorem bądź CNG - wyjaśniał prezydent Konina.
Autobusy Volvo 7900 Hybrid, zostały zaprojektowane przez polskich inżynierów i wyprodukowane we wrocławskiej fabryce Volvo, która jest dziś europejskim centrum kompetencyjnym autobusów. Są wyposażone w baterie, silnik elektryczny i mały silnik diesla. Odzyskują energię potrzebną do wykorzystania napędu elektrycznego podczas hamowania oraz z nadwyżki mocy silnika spalinowego i mają możliwość jazdy wyłącznie na silniku elektrycznym na dystansie co najmniej kilkuset metrów, zwłaszcza podczas ruszania z przystanków czy świateł. Po osiągnięciu prędkości 15-20 km/h przełączają się na zasilanie silnikiem diesla. Baterie ładują się podczas hamowania, a autobus nie wymaga dodatkowej infrastruktury do ładowania. Autobusy tego typu zużywają od 30 do 40 proc. mniej paliwa i emitują od 40 do 50 proc. mniej spalin w porównaniu z analogicznymi autobusami z napędem diesla. Są też bardzo ciche, a ich wnętrze i wyposażenie może być konfigurowane w zależności od potrzeb zamawiającego.
Seryjna produkcja autobusu hybrydowego rozpoczęła się we wrocławskiej fabryce w 2010 roku. Obecnie Volvo oferuje pełną flotę zelektryfikowanych autobusów. Gama obejmuje hybrydę Volvo 7900 Hybrid (dostępną również w wersji przegubowej), elektryczną hybrydę Volvo 7900 Electric Hybrid oraz w pełni elektryczny autobus Volvo 7900 Electric. Dzięki swojej wszechstronnej gamie zelektryfikowanych autobusów Volvo jest liderem w dążeniu do osiągnięcia czystszego, bardziej cichego oraz energooszczędnego transportu publicznego.
- W Volvo przykładamy ogromną wagę do zrównoważonego rozwoju i już od blisko 10 lat wspieramy rozwój elektromobilności. Jako jedyny producent autobusów miejskich, zrezygnowaliśmy z produkcji pojazdów o napędzie wyłącznie spalinowym, stawiając na autobusy zelektryfikowane: hybrydowe, elektryczno-hybrydowe (plug-in) oraz całkowicie elektryczne. Również coraz więcej polskich miast stawia na elektromobilność, a nasze nowoczesne i ekologiczne autobusy służą ich mieszkańcom i przyczyniają się do poprawy zarówno jakości powietrza w mieście dzięki znacznie niższemu poziomowi emisji, jak i komfortu pasażerów i przechodniów dzięki redukcji poziomu generowanego hałasu. Autobusy hybrydowe Volvo wykorzystują silnik elektryczny podczas postoju i przy niedużych prędkościach, zużywają mniej paliwa, emitują mniej zanieczyszczeń, są ciche, a co za tym idzie - dużo bardziej przyjazne dla środowiska niż tradycyjne autobusy napędzane silnikami diesla - powiedziała Małgorzata Durda, dyrektor Volvo Buses na Polskę i Kraje Bałtyckie.
W 2018 roku Volvo wygrało przetargi bądź dostarczyło autobusy hybrydowe, elektryczne lub elektryczno-hybrydowe do Inowrocławia (8 elektrycznych i 8 elektryczno-hybrydowych), Grudziądza (7 elektryczno-hybrydowych), Białegostoku (4 hybrydowe), Ełku (6 hybrydowych), Krosna (11 hybrydowych), Jeleniej Góry (3 hybrydowe), Krakowa (12 hybrydowych – przegubowych) i Kędzierzyna-Koźla (1 hybrydowy), Leszna (8 hybryd). Ponadto, w 2018 roku zostały zrealizowane dostawy lub wygrane przetargi na autobusy elektryczne Volvo na przykład dla Szwecji, Holandii, Norwegii, Danii, Belgii, Luksemburga, Niemiec. Do tej pory Volvo sprzedało ponad 4000 zelektryfikowanych autobusów na całym świecie.