To jeden z wniosków z przeprowadzonej przez firmę analityczną AutomotiveSuppliers.pl II edycji „Barometru Dostawców Motoryzacyjnych w Polsce (I kwartał 2021)". O ile w IV kwartale 2020 r. 2 na 3 firmy (66,1%) odnotowały niższe przychody (w stosunku IV kwartału 2019 r.) to w I kwartale br. na spadek sprzedaży wskazało mniej niż 39 proc. ankietowanych menadżerów. - Na początku 2021 r. w sektorze producentów części i komponentów motoryzacyjnych zauważalny był wzrost optymizmu - ocenia Rafał Orłowski, Partner w AutomotiveSuppliers.pl. - Firmy jednak ostrożnie podchodziły do zwiększania swoich zasobów ludzkich. Wśród ankietowanych osób zarządzających w II edycji Barometru niemal połowa (47,8%) utrzymała zatrudnienia na tym samym poziomie co pod koniec zeszłego roku (dla porównania - IV kwartał 2020: 30,8%).
I kwartał 2021 roku to czas coraz większych problemów z dostępnością surowców jak i materiałów produkcyjnych. W najnowszym Barometrze na pierwsze miejsce, wśród najważniejszych wyzwań stojących przed firmami, wysunęła się kwestia wzrostu cen surowców (stali, aluminium, tworzyw sztucznych (74,6% odpowiedzi). Wzrosło także znaczenie zapewnienia ciągłości dostaw od swoich kooperantów (73,1% odpowiedzi) oraz niestabilności i niepewności zamówień od klientów (71,6%).
Europejski i światowy sektor motoryzacyjny od kilku miesięcy boryka się z rosnącymi problemami z dostawami półprzewodników. Sytuacja znajduje odbicie w uzyskanych odpowiedziach przez AutomotiveSuppliers.pl. 55,2% ankietowanych menadżerów informuje, że kryzys z dostępnością chipów wpłynął negatywnie na działalność prowadzonych przez nich zakładów produkcyjnych.
W II edycji „Barometru Dostawców Motoryzacyjnych w Polsce” zapytaliśmy także o prognozy na II kwartał i kolejne miesiące:
- 43,3% ankietowanych menadżerów zakłada, że ich przychody w II kwartale 2021 r. będą zgodne z wcześniejszą prognozą budżetową,
- plany zatrudnienia charakteryzują się w znaczącym stopniu stabilizacją - aż 58,2% firm zakłada, że w bieżącym kwartale utrzyma taką samą liczbę miejsc pracy co w I kwartale,
- 3. na 4. respondentów zakłada, że w całym 2021 roku osiągnie sprzedaż wyższą niż rok wcześniej,
- niemal 60% menadżerów ocenia, że perspektywa działania ich firm w okresie najbliższych 12 miesięcy ulegnie poprawie.
Metodologia badania:
Barometr został przeprowadzony pomiędzy 9 marca a 24 marca 2021 r. przez AutomotiveSuppliers.pl poprzez indywidualne ankiety online. W badaniu wzięło udział 67 menadżerów zarządzających (dostawcy) zakładami produkującymi części i komponenty dla przemysłu motoryzacyjnego (TIER1, TIER2).
W przypadku większości pytań uzyskano odpowiedzi od wszystkich ankietowanych.