Warto więc zadać sobie pytanie, czym są i jak mogą pomóc w codziennej pracy?
Roboty to maszyny zaprojektowane do automatycznego, szybkiego i precyzyjnego wykonywania jednego lub większej liczby zadań. Mogą być kierowane przez zewnętrzne urządzenie sterujące lub przez wewnętrzne oprogramowanie, a między robotami i ludźmi mogą zachodzić interakcje.
Główne zadania robotyki w logistyce
Roboty są instalowane w magazynach w celu zwiększenia wydajności i przez to zmniejszenia kosztów. Robotyka stała się standardem w centrach realizacji zamówień. Tam roboty są w stanie wykonywać znormalizowane zadania, takie jak pobieranie lub przenoszenie towarów, często szybciej i dokładniej niż ludzie. Niektóre źródła podają, że wydajność linii produkcyjnej wzrasta o 40 proc., gdy jednego kluczowego pracownika zastępuje robot. Według szacunków jednego ze sklepów internetowych z produktami spożywczymi, wdrożenie robotyki w magazynach przełożyło się na wzrost sprzedaży o 12 proc.
Roboty można dostosować do zmieniających się warunków lub dynamicznie rosnących nakładów pracy. Jest to szczególnie przydatne w szczytowych okresach sezonu. Spedytorzy i dostawcy logistyczni mogą korzystać z elastycznych rozwiązań, takich jak na przykład „robotyka jako usługa” (RaaS), czyli wynajmu robotów na żądanie, bez dużych nakładów inwestycyjnych związanych z zakupem tego typu urządzeń. Co więcej, roboty zmniejszają ryzyko wypadków w miejscu pracy, wykonując prace niebezpieczne i trudne fizycznie dla pracownika.
- Roboty najlepiej sprawdzają się w wykonywaniu powtarzalnych prac w magazynie, co umożliwia przekierowanie zasobów ludzkich do bardziej złożonych i angażujących zadań. To z kolei wpływa na zwiększenie satysfakcji u pracowników. Automatyzacja w magazynach prawdopodobnie przyspieszy również tworzenie nowych miejsc pracy, związanych głównie z projektowaniem, obsługą, programowaniem i konserwacją robotów - mówi Eric Dessupoiu, Warehousing Group Manager z GEFCO.
Interakcja z ludźmi
Robotyka ma również zastosowanie w sektorze detalicznym. Roboty, zdolne do przesyłania i gromadzenia danych w czasie rzeczywistym, pomagają usprawnić zarządzanie zapasami. Wykorzystując i analizując dane zbierane przez roboty, sprzedawcy mogą przewidywać potrzeby konsumentów. Amerykańska sieć hipermarketów z materiałami budowlanymi Lowe’s stworzyła robota, który śledzi w czasie rzeczywistym dostępność towarów na sklepowych półkach. Roboty te poruszają się przejściami, używając kamer do sprawdzania dostępności towarów i gromadzenia informacji.
Przyszłość: strategiczne partnerstwo człowiek-robot COBOT
Już dziś roboty są ważnym elementem w branży logistycznej. Szacuje się, że do 2023 r. rynek ten wart będzie 80,64 mld USD. Roboty nowej generacji COBOT (Collaborative Robot) będą mogły blisko współpracować z ludźmi, co przełoży się na szersze wykorzystanie robotów w codziennej pracy. Za postępem technologii w branży logistycznej podąża znaczne zwiększenie efektywności. - Kluczową rolę w rozwoju odegra sztuczna inteligencja (AI) i internet rzeczy (IoT). Połączenie tych technologii pozwoli robotom stać się inteligentnymi i reagować na kontekst i okoliczności, w których działają. W rezultacie roboty będą miały możliwość interakcji i reagowania na sytuacje w oparciu o swoją wiedzę oraz bliską współpracę z ludźmi w ekosystemie łańcucha dostaw - dodaje specjalista GEFCO.