Przychody ze sprzedaży wyniosły 14,8 mld euro, co stanowi wzrost o 31% w porównaniu z rokiem poprzednim (11,3 mld euro). Liczba sprzedanych nowych pojazdów wzrosła w porównaniu z rokiem poprzednim o 37% - do ponad 116 000 sztuk. Pomimo silnych efektów kompensujących, takich jak wyższe ceny materiałów i energii, skorygowany wynik operacyjny wzrósł rok do roku o 935 mln euro - do 1,08 mld euro – i jest to najlepszy wynik w historii firmy. Skorygowana rentowność operacyjna sprzedaży również znacznie wzrosła o 6,0 punktów procentowych - do poziomu 7,3% (rok finansowy 2022: 1,2%).
Prezes MAN, Alexander Vlaskamp, podkreślił:
- W 2023 roku MAN odnotował imponującą poprawę wyników, z czego możemy być bardzo dumni. Udało nam się uzyskać wyniki na historycznie wysokim poziomie i przywrócić MAN-owi dawną siłę. Solidne fundamenty finansowe są kamieniem węgielnym naszej transformacji w kierunku ekologicznej mobilności. Aby kontynuować ten kurs, w 2024 r. rozszerzymy nasze portfolio produktów o technologie bezemisyjne i jeszcze bardziej zintensyfikujemy współpracę w ramach TRATON GROUP. W bieżący rok wchodzimy również z dużym portfelem zamówień. Jednak sytuacja gospodarcza na kluczowych dla nas rynkach europejskich nie napawa optymizmem, a warunki rynkowe stają się coraz bardziej skomplikowane. Wprawdzie nasza działalność w zakresie autobusów powinna się nadal poprawiać, jednak popyt na samochody ciężarowe znacznie spada. Nasza działalność w zakresie samochodów dostawczych i usług powinna pozostać stabilna.
Nacisk na efektywność kosztową także w 2024 r.
- Podstawą silnego wzrostu rentowności było działanie ukierunkowane na szereg dźwigni zysków - podkreśla Inka Koljonen, dyrektor finansowy MAN - Pozwoliło nam to pomyślnie zakończyć pod koniec roku wieloletni program restrukturyzacyjny Future Lion. W ramach transformacji przekształciliśmy również biznes autobusowy. Ponadto konsekwentnie pracowaliśmy nad dalszym obniżaniem kosztów stałych we wszystkich obszarach firmy oraz znacząco poprawiliśmy zarządzanie gotówką w całym łańcuchu wartości. W połączeniu z silnym wzrostem wolumenu i doskonałymi wynikami w dziedzinie usług samochodowych rok zakończyliśmy rekordowymi wynikami.W obliczu coraz bardziej wymagających warunków rynkowych, w roku 2024 będziemy nadal skupiać się na efektywności kosztowej i zarządzaniu gotówką.
2024: Wiele innowacji i dalszy rozwój
Dzięki świetnym wynikom finansowym, MAN jest dobrze przygotowany do kontynuowania transformacji firmy w kierunku zrównoważonych i inteligentnych rozwiązań transportowych. W 2024 roku firma wprowadzi na wiele nowych produktów. Między innymi na rynek trafi konwencjonalna ciężarówka, która pozwoli zaoszczędzić do sześciu procent paliwa w porównaniu z poprzednią generacją. Pojazd będzie również wyposażony w liczne nowe funkcje bezpieczeństwa. Będzie miał całkowicie nowy cyfrowy wyświetlacz, zapewniający jeszcze lepszy komfort jazdy. Tempa nabiera również elektryfikacja całej gamy produktów. Jeszcze w tym roku do klientów trafi eTruck o dziennym zasięgu do 800 km*. Już w 2023 r. firma MAN była liderem rynku w pełni elektrycznych autobusów miejskich w Europie, które w roku modelowym 2025 zyskają jeszcze większy zasięg. Pierwsza flota testowa elektrycznych autokarów jest również planowana na 2025 rok.
Dostosowanie sieci produkcyjnej również nabiera rozpędu. Zakład w Monachium pracuje na pełnych obrotach, aby przygotować się do produkcji eTrucka, podczas gdy zakład w Norymberdze będzie świętował w tym roku ceremonię zawieszenia wiechy na budowie fabryki akumulatorów. W Salzgitter MAN rozbudowuje obecnie swoje globalne centrum logistyczne, aby sprostać wymaganiom e-mobilności, zaś w Ankarze odnotowywane są duże postępy w budowie centrum rozwoju produktu. Z kolei w zakładzie w Starachowicach, w Polsce, nadal szybko rośnie produkcja elektrycznych autobusów miejskich.