Takoni
Stokvis Tapes
Galvanopartners
VIA
Najnowszy raport opublikowany przez InsightOut Lab we współpracy z marką Volkswagen ukazuje podejście Polaków do najpopularniejszych tez na temat samochodów elektrycznych. Zdaniem respondentów, auta na prąd są drogie, ale rzadziej trafiają do serwisu, a jazda nimi jest tańsza niż samochodami z silnikiem spalinowym.


Jakie jest podejście Polaków do fundamentalnych kwestii związanych z samochodami elektrycznymi? Zbadał to zespół analityczny InsightOut Lab we współpracy z marką Volkswagen. Reprezentatywna grupa ankietowanych miała za zadanie określić, na ile zgadza się lub nie zgadza się z popularnymi tezami dotyczącymi użytkowania samochodów na prąd. Tezy skupione były wokół najważniejszych czynników związanych z zakupem, eksploatacją i utrzymaniem samochodu:
  • Serwis auta elektrycznego jest tańszy niż samochodu spalinowego
  • Auta elektryczne są mniej awaryjne niż samochody z silnikiem spalinowym.
  • Ogólny koszt utrzymania auta elektrycznego jest niższy niż samochoduz silnikiem spalinowym.
  • Auta elektryczne są drogie.


Drogie, ale tańsze

Teza mówiąca, że samochody elektryczne są drogie, jest najczęściej i najbardziej zdecydowanie wyrażaną spośród wszystkich tez, o jakie zapytano w badaniu. Zgadza się z nią aż 84% badanych (odpowiedź „zdecydowanie zgadzam się” zaznaczyło 46% ankietowanych).

Z badań zrealizowanych przez InsightOut Lab w kwietniu 2020 r. wynika jednak, że jeśli ankietowani stanęliby przed wyborem, czy kupić auto droższe w zakupie, ale tańsze w utrzymaniu, czy może tańsze w zakupie, ale droższe w utrzymaniu, większość (82%) wybrałaby to pierwsze (droższe w zakupie, ale tańsze w eksploatacji). Jednocześnie auta na prąd jawią im się jako te, za których utrzymanie płaci się mniej.

71% badanych jest zdania, że jazda samochodem elektrycznym jest tańsza niż autem z silnikiem spalinowym. 27% zdecydowanie zgadza się z tą tezą, a 44% raczej się z nią zgadza. Również ogólne koszty utrzymania przemawiają na korzyść aut na prąd. Zdaniem 65% ankietowanych są one niższe niż w przypadku samochodów z silnikami spalinowymi.

Rzadziej w serwisie

23% badanych nie wie, czy samochody elektryczne psują się rzadziej, czy częściej niż auta z silnikiem spalinowym. Wyraźna większość (61%) pod tym względem uznaje jednak wyższość samochodów na prąd, zdecydowanie lub raczej zgadzając się z tezą, że auta elektryczne są mniej awaryjne niż samochody z silnikiem spalinowym. Ponadto zdaniem 45% ankietowanych tańszy jest również serwis samochodu elektrycznego. Warto jednak podkreślić, że przy tej tezie znalazła się największa grupa niezdecydowanych. Na pytanie: „Na ile zgadzasz się lub nie zgadzasz się ze stwierdzeniem, że serwis auta elektrycznego jest tańszy niż samochodu z silnikiem spalinowym?” 29% ankietowanych odpowiedziało: „Trudno powiedzieć”.

Samochody elektryczne w Polsce

Według danych PSPA w Polsce jest zarejestrowanych 6.837 samochodów elektrycznych oraz 5.434 hybrydowych typu plug-in, co daje łączną liczbę 12.271 aut. Ich kierowcy mogą korzystać z 1.194 stacji ładowania rozmieszczonych w całym kraju.

Metodologia badania

Badanie InsightOut Lab i marki Volkswagen zrealizowano na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1.001 osób. Kwoty dobrane według reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Badanie przeprowadzono w dniach 3-8 kwietnia 2020 r. metodą CAWI.

O marce Volkswagen:
Marka Volkswagen Samochody Osobowe jest obecna na ponad 150 rynkach na całym świecie, produkując samochody w ponad 50 fabrykach, w 14 krajach. W 2019 roku Volkswagen wyprodukował około 6,28 miliona samochodów, w tym najpopularniejsze modele jak Golf, Tiguan czy Passat. Aktualnie Volkswagen zatrudnia 195.878 pracowników na całym świecie. Marka posiada także ponad 10.000 punktów dealerskich, w których pracuje 86.000 osób. Volkswagen konsekwentnie napędza rozwój motoryzacji. Pojazdy elektryczne, inteligentna mobilność oraz cyfrowa przemiana to główne punkty strategii marki na przyszłość.

0
Udostępniono

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

 Quality Control Innovation System Sp. z o.o.
MV Center Systemy Wizyjne Sp z o.o.
Galwanizer Sp. z o.o.
Lubricant Polska Sp. z o.o.
Oerlikon Balzers Coating Poland Sp. z o.o.
Impel Group