Takoni
Stokvis Tapes
VIA
Galvanopartners
altPodczas posiedzenia 7 lipca, Sejm RP przyjął projekt ustawy o wykonywaniu zadań z zakresu promocji polskiej gospodarki przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu S.A.

To usankcjonowanie dotychczasowych prac Agencji i Polskiego Funduszu Rozwoju nad zmianą systemu wspierania ekspansji polskiego biznesu.

W trakcie trzeciego czytania projektu ustawy nie zgłoszono propozycji poprawek. Ustawa została poddana pod głosowanie na piątkowym posiedzeniu Sejmu  i przegłosowana. Za przyjęciem ustawy głosowało 301 posłów, przeciw 131, od głosu wstrzymało się 8, a nie głosowało 20 posłów.

Celem ustawy jest skupienie działań promocji polskiej gospodarki, w tym działań proeksportowych i proinwestycyjnych, w jednej instytucji. Agencja wspierać będzie: promocję polskiego eksportu oraz branż, napływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych do Polski oraz polskie inwestycji za granicą. PAIH zgodnie z założeniami ustawy stanie się punktem pierwszego kontaktu oraz kompleksowym źródłem wiedzy zarówno dla inwestora, jak i dla eksportera. Uporządkowanie całego systemu promocji polskiej gospodarki zapewni efektywniejsze niż do tej pory działania na rynkach zagranicznych oraz racjonalniejsze wykorzystanie środków finansowych. - System promocji gospodarki kosztował podatnika 110 mln zł. Środki te bardzo często wydawane były na nieskoordynowane działania, które nie przynosiły większych efektów - mówi Tomasz Pisula, Prezes Zarządu PAIH. - Aktualny system będzie skupiał wszystkie działania z zakresu promocji polskiej gospodarki w jednym miejscu, a funkcjonowanie Agencji w ramach grupy PFR pozwoli również na koordynację działań z pozostałymi instytucjami rozwojowymi podległymi Ministrowi Rozwoju i Finansów - dodał.

Poprzez ustawę rząd zobowiązał się także do likwidacji Wydziałów Promocji Handlu i Inwestycji Ambasad i Konsulatów RP, które docelowo w ciągu trzech lat ma zastąpi sieć Zagranicznych Biur Handlowych. ZBH uruchamiane zostają w strategicznych punktach na mapie świata, tam gdzie polscy przedsiębiorcy tego najbardziej oczekują.

Nowo powstające placówki wspierają przedsiębiorców przede wszystkim na tzw. rynkach wschodzących, gdzie bariery rozpoczęcia działalności są najwyższe, zwłaszcza w Azji, Afryce, Ameryce Płd. Obecnie PAIH może już wspierać operacyjnie polskich przedsiębiorców na 12 rynkach na świecie. Do końca roku Agencja ma mieć 20 takich biur za granicą a w 2019r. - 69.

- Główny cel, który postawiliśmy przed zagranicznymi biurami handlowymi to kompleksowość. Wspieramy przedsiębiorców poprzez udzielanie informacji o rynku, przekazujemy różnego rodzaju analizy, raporty i poradniki. Pomagamy też w stworzeniu sieci kontaktów z lokalnymi firmami i instytucjami. Organizujemy szkolenia dla polskich i zagranicznych firm, weryfikujemy partnerów biznesowych, organizujemy misje gospodarcze, spotkania B2B oraz udział w targach - komentuje Pisula.

Projekt ustawy został przekazany do Senatu, gdzie zostanie poddany głosowaniu.
0
Udostępniono

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

Gumitex Sp. z o.o. Sp.k.
HQ Plastics
Promot - Zakłady Metalowe Sp. z o.o.
ANT Solutions Sp. z o.o.
SAFECHEM Europe GmbH
FABER CNC