W 2009 r. za granicę trafiło 3977 autobusów wyprodukowanych w Polsce - to o aż 656 szt. więcej niż rok wcześniej.
Tradycyjnie najważniejszym kierunkiem naszego eksportu są Niemcy i w 2009 r. do naszych zachodnich sąsiadów wysłaliśmy 1030 autobusów. Drugie miejsce zajmuje Szwecja z wynikiem 414 szt. gdzie co ciekawe - eksportują zarówno koncerny, jak i mniejsi polscy producenci, jak Autosan czy Solbus. Trzecie miejsce to Wielka Brytania (393 szt.), która po raz pierwszy zajęła tak wysokie miejsce w rankingu krajów, co jest zasługę jedynego producenta w Polsce, który eksportuje w tym kierunku autobusy, czyli Scanii. A czwartą pozycję zajmuje Norwegia (324 szt.), co również w znacznej mierze jest autorskim popisem jednego producenta - tym razem Volvo.
Tradycyjnie najważniejszym kierunkiem naszego eksportu są Niemcy i w 2009 r. do naszych zachodnich sąsiadów wysłaliśmy 1030 autobusów. Drugie miejsce zajmuje Szwecja z wynikiem 414 szt. gdzie co ciekawe - eksportują zarówno koncerny, jak i mniejsi polscy producenci, jak Autosan czy Solbus. Trzecie miejsce to Wielka Brytania (393 szt.), która po raz pierwszy zajęła tak wysokie miejsce w rankingu krajów, co jest zasługę jedynego producenta w Polsce, który eksportuje w tym kierunku autobusy, czyli Scanii. A czwartą pozycję zajmuje Norwegia (324 szt.), co również w znacznej mierze jest autorskim popisem jednego producenta - tym razem Volvo.
W tym roku MAN realizuje rekordowe zamówienia dla Abu Dhabi, które obejmuje m.in. 250 autobusów niskopodłogowych A21. W tym roku RATP Paryż zamówił w fabryce MAN w Sadach 70. autobusów przegubowych A23.
Lista rankingowa
Osiągnięty w 2009 roku bardzo dobry wynik eksportowy to efekt zwiększenia zagranicznej sprzedaży przez wszystkie firmy wchodzące w skład naszej ?wielkiej eksportowej czwórki?, czyli:
- MAN: wzrost eksportu o 157 szt. / + 11,65% w porównaniu z 2008 r.;
- Solaris: wzrost eksportu o 292 szt. / + 53,67%) ?to najlepsza dynamika wzrostu zagranicznej sprzedaży ze wszystkich producentów;
- Volvo: wzrost eksportu o 14 szt. / + 1,93%;
- Scania: wzrost eksportu o 163 szt. / + 29,15%.
Liderem w eksporcie autobusów jest od 4 lat firma MAN. W 2009 r. producent wysłał do swoich zagranicznych klientów aż 1504 autobusy. W zdecydowanej mierze trafiły one na rodzimy rynek firmy, czyli do Niemiec. Drugie miejsce zajęły Zjednoczone Emiraty Arabskie, gdzie MAN zdobył w zeszłym roku ogromny kontrakt m.in. na dostawę 250 miejskich pojazdów. Warto dodać, że MAN to nie tylko eksporter kompletnych pojazdów, ale także kompletnych podwozi, których w tym roku firma wyeksportowała prawie 300 szt.
W 2009 r. eksportowym wiceliderem został polski Solaris Bus &Coach, który łącznie sprzedał poza granicami naszego kraju aż 836 autobusów. To najlepszy eksportowy wynik w historii producenta z Bolechowa. Do jego osiągnięcia przyczynił się przede wszystkim kontrakt dla ateńskiego przewoźnika E.THE.L na łączną sumę 320 autobusów. I dlatego w zeszłym roku to Grecja jest najważniejszym odbiorcą autobusów z logo Solaris. Drugim, głównym kierunkiem eksportu są Niemcy, a konkretnie berlińskie przedsiębiorstwo BVG, a trzecim - Norwegia (m.in. kontrakt dla miasta Lillestroem koło Oslo). Dodatkowo polski producent sprzedał zagranicznym klientom 35 trolejbusów, w tym jeden dla przewoźnika z Portugalii. To nowy kraj na eksportowej mapie Solarisa, który w zeszłym roku odnotował w tym rejonie naszego kontynentu sporo sukcesów.
Za Solarisem, na trzecim miejscu uplasowało się Volvo z wynikiem 739 wyeksportowanych autobusów. Główne kierunki eksportu szwedzkiego producenta to Norwegia (duży kontrakt na dostawę autobusów międzymiastowych V8700) oraz Niemcy i Holandia. Kolejnym ważnym punktem eksportu Volvo na mapie Europy są Węgry i Debreczyn, gdzie w tym roku firma wysłała 40 autobusów przegubowych. Warto odnotować, że bramy wrocławskiej fabryki opuściły także pierwsze pojazdy hybrydowe na bazie niskopodłogowego modelu V7700, które zakupił przewoźnik z Luksemburga.
I czwarte miejsce - Scania Bus Production Słupsk, które odnotowała w 2009 r. zdecydowanie lepszy wynik niż rok wcześniej. Zagraniczni klienci odebrali ze słupskiej fabryki producenta łącznie 722 autobusy. Trafiły one w zdecydowanej większości do Wielkiej Brytanii oraz do Szwecji i Francji. Podstawą eksportu Scanii są piętrowe, niskopodłogowe autobusy miejskie, które seriami zamawiają brytyjscy przewoźnicy. Dodajmy, że słupska fabryka kontynuuje także eksport podwozi i nadwozi do przemysłowego montażu (CKD), w tym m.in. na rynek rosyjski. To obecnie jedyny autobusowy producent z Polski, który wysyła w tym kierunku swoje produkty.
Eksport autobusów z Polski w 2009 r.
Producent |
2009 | proc. | 2008 |
MAN Bus Sp. z o. o. |
1 504 |
37,8 proc. |
1 347 |
Solaris Bus & Coach |
836 | 21,0 proc. | 544 |
Volvo Polska | 739 | 18,6 proc. |
725 |
Scania Production Słupsk | 722 | 18,2 proc. | 559 |
inni |
176 |
4,4 proc. | 146 |
RAZEM |
3 977 |
100 proc. | 3 321 |
Źródło: JMK analizy rynku transportowego |
Więcej w serwisie www.infobus.pl