Stokvis Tapes
Takoni
VIA
gm_logoOsiągniecie celów wyznaczanych przez projekty unijnych dyrektyw ekologicznych i klimatycznych oznacza koszt 4-7 tys. euro w przeliczeniu na każdy wytworzony samochód - oceniają przedstawiciele koncernu General Motors.

O możliwych skutkach projektowanych unijnych regulacji, głównie w zakresie redukcji emisji CO2, dla przemysłu motoryzacyjnego mówił w poniedziałek w Katowicach dyrektor generalny General Motors Manufacturing Poland, Antonio Francavilla.

"Te koszty, wymagane dla osiągnięcia zakładanych celów, można ponieść, tylko pytanie, kto za to zapłaci" - powiedział szef gliwickiej fabryki Opla podczas Regionalnego Forum Biznesu firmy doradczej Ernst&Young.

Francavilla podkreślił, że firmy motoryzacyjne nie negują konieczności ograniczania emisji CO2, poprawy efektywności energetycznej i innych proekologicznych rozwiązań, optują jednak za rozłożeniem ich w czasie.

Dyrektor poinformował, że w ciągu minionych pięciu lat gliwicka fabryka Opla zmniejszyła zużycie energii elektrycznej o 50 proc., co oznacza, że dziś do wyprodukowania jednego samochodu potrzeba o połowę mniej energii niż w 2002 roku.

Zużycie wody w fabryce w przeliczeniu na jeden samochód zmniejszono w ostatnich latach o 40 proc. Gliwicki zakład jest także jedną z trzech fabryk GM w Europie, z których produkcji nie powstają żadne odpady trafiające na składowiska.

"General Motors popiera ideę i zamiar zmniejszenia emisji CO2. Wiem, że takie samo stanowisko zajmują inne firmy motoryzacyjne. Natomiast niepokoi nas tempo, w jakim proponuje się wprowadzić ograniczenia" - zaznaczył dyrektor gliwickiej fabryki.

Jego zdaniem, przemysł samochodowy, podobnie jak np. oparta na węglu energetyka, potrzebuje więcej czasu, aby dostosować się do nowych warunków.

Dyskutowany obecnie unijny pakiet klimatyczno-energetyczny to rozwinięcie i uszczegółowienie celów, nakreślonych już w marcu 2007 roku przez Radę Europejską. Chodzi o tzw. program 3x20, w ramach którego zakładane jest osiągnięcie do 2020 roku 20- procentowej redukcji emisji CO2, wzrost udziału energii odnawialnej w bilansie do 20 proc. (w Polsce 15 proc.), wzrost efektywności energetycznej o 20 proc. oraz 10-proc. udział biopaliw w sprzedaży paliw dla transportu.
0
Udostępniono
baza dostawcow

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

item Polska Sp. z o. o.
Sigfox Poland Sp. z o.o.
QualityHUB24
 Quality Control Innovation System Sp. z o.o.
MRS ELECTRONIC Sp. z o.o.
ITA Sp. z o. o.  Sp. k.