W 2020 roku zakład FCA w Tychach wyprodukował łącznie 173 950 samochodów marek Fiat, Abarth i Lancia, w tym: 121 789 szt. Fiata 500, 15 426 szt. Abartha 596/695 oraz 36 735 szt. Lancii Ypsilon.
Choć początek 2020 roku był trudny dla tyskiego zakładu z powodu pandemii, jego końcówka przyniosła doskonałe wieści. Podczas konferencji zorganizowanej 28 grudnia na terenie fabryki, w obecności Zarządu FCA Poland, przedstawicieli władz lokalnych oraz Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, dyrektor fabryki Tomasz Gębka w imieniu Grupy ogłosił inwestycje w strategiczny projekt realizowany w Tychach. Inwestycja będzie dotyczyć rozbudowy i modernizacji zakładu FCA Poland, potrwa kilka lat, a jej celem jest uruchomienie w drugiej połowie 2022 roku seryjnej produkcji pierwszego z trzech nowych samochodów osobowych marek Jeep, Fiat i Alfa Romeo. Nowe modele to zaawansowane technologicznie konstrukcje bazujące na nowej koncepcji mobilności, które będą produkowane w Tychach z wykorzystaniem najbardziej zaawansowanych systemów napędowych, w tym w pełni elektrycznego.
FCA Poland to największa z 13 spółek Grupy Fiat Chrysler Automobiles (FCA) w Polsce, a jej tyski zakład należy do grona najnowocześniejszych fabryk samochodowych na świecie. Fabryka FCA w Tychach działa zgodnie z World Class Manufacturing, zintegrowaną metodologią zarządzania przedsiębiorstwem według najwyższych światowych standardów. Zakład Tychy FCA Poland był jednym z pierwszych w Grupie, który osiągnął poziom „Gold” WCM.
Kluczowe znaczenie dla tyskiej fabryki FCA ma eksport. W 2020 roku 99% wyprodukowanych samochodów marek: Fiat, Abarth i Lancia wyjechało do 55 krajów na całym świecie. Do głównych rynków zbytu dla FCA Poland Tychy należą Włochy 37,9% produkcji, Niemcy 12,7%, Wielka Brytania 9,4%, Francja 8,2% oraz Hiszpania 5,4%.
FCA Powetrain Bielsko-Biała to druga co do wielkości spółka Grupy FCA w Polsce i pierwsza fabryka FCA na świecie, która osiągnęła poziom Gold w World Class Manufacturing.
W 2020 roku w zakładzie FCA Powertrain Poland w Bielsku-Białej wyprodukowano 253 906 silników, z czego: 113 646 szt. silnika SDE (Turbo Diesel Multijet 1.3), 20 313 szt. dwucylindrowego benzynowego TwinAir 0.9 (TA) oraz 119 947 szt. nowych, ekologicznych silników benzynowych z rodziny GSE (Global Small Engine): 3-cylindrowego turbo o pojemności 1,0 litra oraz 4-cylindrowego turbo o pojemności 1,3 litra. Obecnie w Bielsku-Białej, w hali 3D trwają intensywne prace końcowej fazy wdrażania do produkcji nowych, 3-cylindrowych, hybrydowych jednostek wolnossących N3, odmiany wolnossącej silnika GSE 1.0 Turbo. Te nowoczesne jednostki, których seryjna produkcja rozpocznie się w tym roku, będą trafiały do Tychów na linię montażu modeli Fiat 500 oraz Lancii Ypsilon, a także do Włoch, do Pomigliano d’Arco, do modelu Fiata Panda.
N3 GSE to benzynowa jednostka typu Mild Hybrid łącząca w sobie nowy, 1-litrowy silnik 3-cylindrowy z rodziny FireFly, o mocy 70 KM (51,5 kW), zgodny z normą Euro 6D Final, z silnikiem elektrycznym BSG (Belt integrated Starter Generator). Ten ostatni odzyskuje energię z hamowania i zwalniania, przechowuje ją w akumulatorze litowym o pojemności 11 Ah i wykorzystuje przy maksymalnej mocy 3,6 kW do ponownego uruchomienia silnika i wspomagania go podczas przyspieszania. Nowa technologia zapewnia wszystkie zalety wydajnego, kompaktowego, lekkiego i przystępnego cenowo napędu hybrydowego, redukując zużycie paliwa i emisję CO2 nawet o 30% w stosunku do silnika 1.2 Fire o mocy 69 KM. Technologia ta umożliwia klientom dostęp do wszystkich przywilejów wynikających z homologacji pojazdów hybrydowych, które – w zależności od lokalnych przepisów – obejmują np. swobodny wjazd i poruszanie się po centrach zabytkowych miast.
Polska
Grupa FCA: podsumowanie produkcji samochodów i silników w Polsce w 2020 roku
- Szczegóły
- Autor: FCA Poland