W trzecim kwartale 2021 roku stawiamy na auta używane, choć chętnych do ich kupna jest nieznacznie mniej, niż w poprzednim.
Coraz większą popularnością cieszą się nieco tańsze auta, a w zawieranych transakcjach większą rolę będzie odgrywała gotówka. Badania na zlecenie Volkswagen Financial Services - krajowego lidera na rynku firm leasingowych i CFM - przeprowadzono na reprezentatywnej grupie Polaków.
- Globalna pandemia wywołała sporo zamieszania na światowych rynkach motoryzacyjnych. Powoli, ale konsekwentnie wracamy jednak do przedcovidowej rzeczywistości. Sprzedaż aut - zarówno nowych, ale też używanych - rośnie z miesiąca na miesiąc od początku 2021 roku. Potwierdzają to zarówno oficjalne wyniki, jak i przeprowadzone przez nas badania - mówi Daria Zielaskiewicz, Dyrektor Marketingu i Brand Managementu w Volkswagen Financial Services Polska.
Według danych IBRM Samar w czerwcu 2021 r. zarejestrowano w Polsce 43 726 samochodów osobowych. To jest o 22,15 proc. więcej niż rok wcześniej i o 5,65 proc. więcej niż w maju 2021 r. W całym roku 2021 (do czerwca włącznie) zarejestrowano o 35,21 proc. więcej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego.
Nie widać dużych różnic pomiędzy preferencjami zakupowymi Polaków między drugim, a trzecim kwartałem br. Tyle samo, bo 20% osób deklaruje zakup auta w najbliższych trzech miesiącach. Wzrósł natomiast odsetek osób, które deklarują, że w tym okresie nie kupią samochodu (z 56% do 62%).
- Tradycyjnie okres wakacyjny i powakacyjny nie jest czasem, w którym kupujemy auta. Wzrost transakcji następuje zwykle pod koniec roku, gdy marki przeceniają bieżące roczniki. Tym razem jednak czeka nas wyjątkowa końcówka roku, ponieważ rośnie czas oczekiwania na nowy samochód. Taka sytuacja spowodowana jest przestojami w produkcji podzespołów przez firmy zewnętrzne i skutkuje zawirowaniami na rynkach zarówno światowych, jak i na naszym - mówi Daria Zielaskiewicz.
W badaniu zapytano także o preferencje dot. kupna aut nowych vs. używane. I tak w bieżącym kwartale, względem poprzedniego, nieznacznie wzrósł odsetek osób deklarujących chęć zakupu samochodu nowego: z 42% do 44%. Spadła natomiast liczba chętnych na pojazdy z drugiej ręki: z 58% do 55%.
- Różnice są nieznaczne, dlatego warto obserwować, jak będą kształtować się te wskaźniki w kolejnych kwartałach – mówi Daria Zielaskiewicz.
- Otwarty przez nas w marcu br. salon aut używanych VWFS STORE utwierdził nas w przekonaniu, że Polacy chcą kupować sprawdzone samochody z drugiej ręki, ale zdajemy sobie sprawę, że gros aut używanych to jednak sprowadzane z zagranicy i często wysłużone pojazdy – dodaje ekspertka VWFS.
Zmianę preferencji zakupowych w tym kwartalne widać natomiast, gdy przyjrzymy się odpowiedziom ankietowanych na pytanie dot. cen aut. I tak z 55% do 56% wzrósł odsetek badanych deklarujących zakup auta w cenie do 50 tys. zł. W przedziale od 50 do 100 tys. zł zaobserwowano wzrost z 28% do 31%. Jednocześnie widać spadki w przedziale od 100 do 150 tys. zł - z 13% do 11% oraz w kwocie powyżej 150 tys. zł - z 4% do 3%.
- Choć w poszczególnych przedziałach zmiany mogą wydawać się nieznaczne, to patrząc na nie całościowo widzimy, że rośnie zainteresowanie tańszymi samochodami - mówi ekspertka VWFS.
Ostatnie pytanie, jakie zadano w badaniu, dotyczyło wieku kupowanego auta. W najbliższym czasie największym zainteresowaniem cieszyć się będą 5-letnie (22% wskazań), 8-letnie (11%) oraz 10-letnie (23%) samochody.
Widać także wyraźnie, że w trzecim kwartale zmalała grupa osób deklarujących zakup auta nie starszego niż 5 lat: z 45% do 35%. Nie przełożyło się to jednak na wzrost w grupie aut mających ponad 10 lat, czyli uznawanych za bardzo wysłużone. Za to niemal trzykrotnie (z 4% do 11%) wzrósł odsetek osób zainteresowanych zakupem 8-latków.
- Kupno takiego auta to dobre rozwiązanie pod warunkiem, że było ono regularnie serwisowane. Z badań przeprowadzonych przez nas w czerwcu br. na grupie osób, które w ciągu ostatnich 12 miesięcy kupiły auto używane, wynika, że niełatwo jest kupić dobry samochód z drugiej ręki. Aż 77% badanych uważa, że kupno takiego auta jest zdecydowanie trudne i raczej trudne. Jedynie 1% ankietowanych uznał to za zdecydowanie łatwe. Ukrywanie wad technicznych, zatajanie historii wypadkowej czy fałszowanie liczników to niestety nie stereotypy na temat rynku samochodów używanych. Dlatego warto sięgać po pewne źródła, takie jak np. salony dealerskie, czy dokładnie sprawdzone przed sprzedażą auta poleasingowe - podsumowuje Daria Zielaskiewicz.
Polska
Indeks rynku moto VWFS: rośnie popyt na nowe auta
- Szczegóły
- Autor: Volkswagen