W I kwartale 2013 r. fabryki zlokalizowane w Polsce wyeksportowały 464 autobusy o masie całkowitej powyżej 8 ton. To o 43 pojazdy mniej niż przed rokiem (-8,48%).
Dodatkowo za granicę wysłano 4 trolejbusy, prawie 300 podwozi oraz ponad 100 szkieletów konstrukcyjnych. Przypomnijmy, że w całym 2012 r. wysłaliśmy za granicę ponad 700 podwozi oraz blisko 300 szkieletów konstrukcyjnych.
Odnotowany spadek eksportu kompletnych autobusów to efekt głównie słabej dynamiki europejskiego rynku autobusowego, co mogliśmy obserwować już w zeszłym roku. Teraz, po I kwartale br. na naszym kontynencie zarejestrowano łącznie 7 449 szt. autobusów, aż o 760 szt. mniej niż przed rokiem (-9,3%). W I kwartale br. europejski wynik w dół ciągnęły głównie takie kraje jak: Wlk. Brytania, Niemcy, Szwecja, Włochy i Polska, a w górę - przede wszystkim: Francja, Czechy, Holandia i Rumunia. Jak doskonale widać ten układ sił jest asymetryczny i zapewne w kolejnych miesiącach będzie wykazywał tendencję do pogłębienia negatywnej tendencji na rynku. To niekorzystny scenariusz dla polskiego eksportu, którego podstawą jest sprzedaż do naszych zachodnich i północnych sąsiadów.
Najważniejszym odbiorcą autobusów z Polski są cały czas Niemcy, gdzie w I kwartale br. wysłaliśmy 89 szt. autobusów. To zapewniło naszym zachodnim sąsiadom wysoki, prawie 20-procentowy udział w naszym eksporcie. Tradycyjnie drugie miejsce mam Szwecja z wynikiem 65 szt. (14,01%), a trzecie dość niespodziewanie - Francja. To efekt realizacji dostaw autobusów MAN do paryskiego RATP oraz dobrej kondycji tamtejszego rynku
W I kwartale 2013 r. na eksportowej liście rankingowej nie zanotowaliśmy większych zmian. Zdecydowanie prowadzi MAN, który dostarczył do zagranicznych klientów łącznie 222 autobusów (-29 szt. / -11,5% ) Drugie miejsce zajęło Volvo z wynikiem 112 szt. (-33 szt. / -22,7%), a tuż za nim uplasował się Solaris Bus & Coach - 99 autobusów (+72 szt. / +266%) i 4 trolejbusy, co daje razem wynik 103 szt. Stawkę najważniejszych eksporterów zamyka słupska fabryka Scania ze sprzedażą 18 autobusów (-52 szt. / -74,2%), która nadal zmaga się ze spadkiem zamówień na szwedzkie pojazdy. W dalszej części rankingowej listy znajdują się takie firmy jak: Kapena i Autosan, który po raz pierwszy wyeksportował - do Włoch - niskopodłogowy autobus miejski Sancity 10 LF.
Więcej w serwisie www.infobus.pl
Dodatkowo za granicę wysłano 4 trolejbusy, prawie 300 podwozi oraz ponad 100 szkieletów konstrukcyjnych. Przypomnijmy, że w całym 2012 r. wysłaliśmy za granicę ponad 700 podwozi oraz blisko 300 szkieletów konstrukcyjnych.
Odnotowany spadek eksportu kompletnych autobusów to efekt głównie słabej dynamiki europejskiego rynku autobusowego, co mogliśmy obserwować już w zeszłym roku. Teraz, po I kwartale br. na naszym kontynencie zarejestrowano łącznie 7 449 szt. autobusów, aż o 760 szt. mniej niż przed rokiem (-9,3%). W I kwartale br. europejski wynik w dół ciągnęły głównie takie kraje jak: Wlk. Brytania, Niemcy, Szwecja, Włochy i Polska, a w górę - przede wszystkim: Francja, Czechy, Holandia i Rumunia. Jak doskonale widać ten układ sił jest asymetryczny i zapewne w kolejnych miesiącach będzie wykazywał tendencję do pogłębienia negatywnej tendencji na rynku. To niekorzystny scenariusz dla polskiego eksportu, którego podstawą jest sprzedaż do naszych zachodnich i północnych sąsiadów.
Najważniejszym odbiorcą autobusów z Polski są cały czas Niemcy, gdzie w I kwartale br. wysłaliśmy 89 szt. autobusów. To zapewniło naszym zachodnim sąsiadom wysoki, prawie 20-procentowy udział w naszym eksporcie. Tradycyjnie drugie miejsce mam Szwecja z wynikiem 65 szt. (14,01%), a trzecie dość niespodziewanie - Francja. To efekt realizacji dostaw autobusów MAN do paryskiego RATP oraz dobrej kondycji tamtejszego rynku
W I kwartale 2013 r. na eksportowej liście rankingowej nie zanotowaliśmy większych zmian. Zdecydowanie prowadzi MAN, który dostarczył do zagranicznych klientów łącznie 222 autobusów (-29 szt. / -11,5% ) Drugie miejsce zajęło Volvo z wynikiem 112 szt. (-33 szt. / -22,7%), a tuż za nim uplasował się Solaris Bus & Coach - 99 autobusów (+72 szt. / +266%) i 4 trolejbusy, co daje razem wynik 103 szt. Stawkę najważniejszych eksporterów zamyka słupska fabryka Scania ze sprzedażą 18 autobusów (-52 szt. / -74,2%), która nadal zmaga się ze spadkiem zamówień na szwedzkie pojazdy. W dalszej części rankingowej listy znajdują się takie firmy jak: Kapena i Autosan, który po raz pierwszy wyeksportował - do Włoch - niskopodłogowy autobus miejski Sancity 10 LF.
Eksport autobusów z Polski
Producent | 01-03.2013 | proc. | 01-03.2012 |
MAN Bus Sp. z o.o. | 222 | 47,8 proc. | 251 |
Volvo Polska | 112 | 24,1 proc. | 145 |
Solaris Bus & Coach | 99 | 21,3 proc. | 27 |
inni | 31 | 6,7 proc. | 84 |
RAZEM | 464 |
100 proc. | 507 |
Źródło: JMK analizy rynku transportowego |
Więcej w serwisie www.infobus.pl