W ciągu 9. miesięcy 2011 r. fabryki zlokalizowane w Polsce wyeksportowały łącznie 2381 autobusy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 5 ton. To o 77 pojazdów więcej niż rok wcześniej (+3,34%).
Dodatkowo wysłano za granicę 22 trolejbusy marki Solaris i 732 podwozia, w tym 501 szt. marki MAN i 231 szt. marki Scania.
W tym roku możemy zaobserwować podział naszych głównych eksporterów na dwie grupy o różnych prędkościach. Z jednej strony zagraniczną sprzedaż autobusów mocno ciągną do góry firmy MAN i Solaris, które odnotowały (szczególnie MAN) bardzo dobre wyniki w eksporcie pojazdów miejskich. Natomiast po drugiej stronie mamy szwedzkich producentów, którzy wyraźnie w tym roku zwolnili tempo.
Tradycyjnie głównymi odbiorcami autobusów z Polski są Niemcy i Szwecja. To efekt zlokalizowania w naszym kraju fabryk przez niemiecki koncern MAN i szwedzkie firmy: Volvo i Scania. Po III kwartałach nic tutaj nie uległo zmianie –prowadzą Niemcy (27,72% udziału) przed Szwecją (19,82%). Natomiast trzecie miejsce zajmuje Norwegia, która z roku na rok awansuje o kolejne pozycje w naszym rankingu.
MAN - lider wśród naszych autobusowych eksporterów - wysłał w ciągu III kwartałów br. za granicę 983 autobusy miejskie. Główne kierunki eksportu fabryk zlokalizowanych w Sadach i Starachowicach to Niemcy (43,13% udziału), a następnie Szwecja i Norwegia.
Drugie w rankingu jest Volvo, które po 9. miesiącach br. odnotowało wynik 576 szt. Podstawowe kierunki eksportu firmy to Norwegia (29,34% udziału) oraz Szwecja i Niemcy.
Trzecie miejsce w eksportowym rankingu ma Solaris Bus &Coach, który po III kwartałach 2011 r. sprzedał za granicami naszego kraju 447 autobusów, w tym 12 autobusów międzymiastowych InterUrbino 12. Częściowo były to pojazdy demonstracyjne, które trafiły jednak na tak potencjalnie ważne rynki, jak Serbia czy Rosja. Co ważne, w tym roku zaszły zapowiadane zmiany w kierunkach eksportu. O ile zeszły rok upłynął pod znakiem skandynawskiej dominacji Szwecji i Norwegii (plus oczywiście Niemcy), tak w tym roku prowadzą Niemcy (31,76% udziału), a za nimi jest Francja i Szwecja.
Czwarte miejsce w eksportowym rankingu zajmuje Scania Bus Production Słupsk, która w ciągu III kwartałów br. wysłała do swoich zagranicznych klientów 277 autobusów oraz ponad 231 podwozi do montażu przemysłowego (m.in. do W. Brytanii, Izraela, Hiszpanii i Australii). Kompletne pojazdy trafiły w zdecydowanej większości do Szwecji (49,45% udziału).
Więcej w serwisie www.infobus.pl
Dodatkowo wysłano za granicę 22 trolejbusy marki Solaris i 732 podwozia, w tym 501 szt. marki MAN i 231 szt. marki Scania.
W tym roku możemy zaobserwować podział naszych głównych eksporterów na dwie grupy o różnych prędkościach. Z jednej strony zagraniczną sprzedaż autobusów mocno ciągną do góry firmy MAN i Solaris, które odnotowały (szczególnie MAN) bardzo dobre wyniki w eksporcie pojazdów miejskich. Natomiast po drugiej stronie mamy szwedzkich producentów, którzy wyraźnie w tym roku zwolnili tempo.
Tradycyjnie głównymi odbiorcami autobusów z Polski są Niemcy i Szwecja. To efekt zlokalizowania w naszym kraju fabryk przez niemiecki koncern MAN i szwedzkie firmy: Volvo i Scania. Po III kwartałach nic tutaj nie uległo zmianie –prowadzą Niemcy (27,72% udziału) przed Szwecją (19,82%). Natomiast trzecie miejsce zajmuje Norwegia, która z roku na rok awansuje o kolejne pozycje w naszym rankingu.
MAN - lider wśród naszych autobusowych eksporterów - wysłał w ciągu III kwartałów br. za granicę 983 autobusy miejskie. Główne kierunki eksportu fabryk zlokalizowanych w Sadach i Starachowicach to Niemcy (43,13% udziału), a następnie Szwecja i Norwegia.
Drugie w rankingu jest Volvo, które po 9. miesiącach br. odnotowało wynik 576 szt. Podstawowe kierunki eksportu firmy to Norwegia (29,34% udziału) oraz Szwecja i Niemcy.
Trzecie miejsce w eksportowym rankingu ma Solaris Bus &Coach, który po III kwartałach 2011 r. sprzedał za granicami naszego kraju 447 autobusów, w tym 12 autobusów międzymiastowych InterUrbino 12. Częściowo były to pojazdy demonstracyjne, które trafiły jednak na tak potencjalnie ważne rynki, jak Serbia czy Rosja. Co ważne, w tym roku zaszły zapowiadane zmiany w kierunkach eksportu. O ile zeszły rok upłynął pod znakiem skandynawskiej dominacji Szwecji i Norwegii (plus oczywiście Niemcy), tak w tym roku prowadzą Niemcy (31,76% udziału), a za nimi jest Francja i Szwecja.
Czwarte miejsce w eksportowym rankingu zajmuje Scania Bus Production Słupsk, która w ciągu III kwartałów br. wysłała do swoich zagranicznych klientów 277 autobusów oraz ponad 231 podwozi do montażu przemysłowego (m.in. do W. Brytanii, Izraela, Hiszpanii i Australii). Kompletne pojazdy trafiły w zdecydowanej większości do Szwecji (49,45% udziału).
Eksport autobusów z Polski po III kwartałach 2011 r.
Producent | 01-09.2011 | proc. | 01-09.2010 |
MAN Bus Sp. z o. o. | 983 | 41,29 proc. | 801 |
Volvo Polska | 576 | 24,19 proc. | 598 |
Solaris Bus & Coach | 447 | 18,77 proc. | 366 |
Scania Production Słupsk | 277 | 11,63 proc. | 459 |
inni | 98 | 4,12 proc. | 80 |
RAZEM | 2 381 |
100 proc. | 2 304 |
Źródło: JMK analizy rynku transportowego |
Więcej w serwisie www.infobus.pl