W 2011 roku fabryki zlokalizowane w Polsce wyeksportowały łącznie 3674 autobusy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 ton.
To o 289 pojazdów więcej niż rok wcześniej (+ 8,53). Dodatkowo za granicę wysłaliśmy 40 trolejbusów i ponad 900 podwozi.
Koniunktura wróciła na takie strategiczne dla nas autobusowe rynki jak: Francja, Niemcy, Czechy, Włochy, Wielka Brytania czy Szwecja. I to ma swoje pozytywne odbicie w polskim eksporcie autobusów.
W zakresie pozycji poszczególnych producentów na eksportowej liście rankingowej to tutaj nie zanotowaliśmy większych zmian. Zdecydowanie prowadzi MAN, który wyeksportował w 2011 roku 1 499 autobusów (+ 330 szt. / + 28,22% w porównaniu do 2010 roku); drugie miejsce zajęło Volvo z wynikiem 918 pojazdów (+ 73 szt. / + 8,63% w porównaniu do 2010 roku) Za nim uplasował się polski Solaris, który wysłał za granicę 649 autobusów oraz 40 trolejbusów (odpowiednio: + 19 szt. / + 3,01% oraz - 43 szt. / - 51,8% w porównaniu do 2010 roku). Stawkę największych eksporterów zamyka Scania z rezultatem 470 autobusów. To jedyny producent z „wielkiej czwórki”, który zanotował ujemny bilans eksportu na koniec 2011 roku i zagraniczna sprzedaż szwedzkiej firmy była mniejsza niż rok temu o 166 szt. (- 26,1%)
Tradycyjnie głównymi odbiorcami autobusów z Polski są Niemcy i Szwecja. To efekt zlokalizowania w naszym kraju fabryk przez koncerny MAN, Volvo i Scania. W 2011 roku liderem w klasyfikacji odbiorców były tutaj tradycyjnie Niemcy (31,19% udziału), natomiast drugie miejsce zajęła Norwegia (15,81%), która z roku na rok awansuje o kolejne pozycje w naszym rankingu. Na trzecim miejscu uplasowała się Szwecja (14,94%), a na kolejnych Francja, Holandia, Włochy, Dania, Szwajcaria i Austria.
Listę polskich eksporterów autobusów w 2011 r. zamykają firmy:
- Kapena;
- CMS Auto;
- Autosan.
Więcej w serwisie www.infobus.pl
To o 289 pojazdów więcej niż rok wcześniej (+ 8,53). Dodatkowo za granicę wysłaliśmy 40 trolejbusów i ponad 900 podwozi.
Koniunktura wróciła na takie strategiczne dla nas autobusowe rynki jak: Francja, Niemcy, Czechy, Włochy, Wielka Brytania czy Szwecja. I to ma swoje pozytywne odbicie w polskim eksporcie autobusów.
W zakresie pozycji poszczególnych producentów na eksportowej liście rankingowej to tutaj nie zanotowaliśmy większych zmian. Zdecydowanie prowadzi MAN, który wyeksportował w 2011 roku 1 499 autobusów (+ 330 szt. / + 28,22% w porównaniu do 2010 roku); drugie miejsce zajęło Volvo z wynikiem 918 pojazdów (+ 73 szt. / + 8,63% w porównaniu do 2010 roku) Za nim uplasował się polski Solaris, który wysłał za granicę 649 autobusów oraz 40 trolejbusów (odpowiednio: + 19 szt. / + 3,01% oraz - 43 szt. / - 51,8% w porównaniu do 2010 roku). Stawkę największych eksporterów zamyka Scania z rezultatem 470 autobusów. To jedyny producent z „wielkiej czwórki”, który zanotował ujemny bilans eksportu na koniec 2011 roku i zagraniczna sprzedaż szwedzkiej firmy była mniejsza niż rok temu o 166 szt. (- 26,1%)
Tradycyjnie głównymi odbiorcami autobusów z Polski są Niemcy i Szwecja. To efekt zlokalizowania w naszym kraju fabryk przez koncerny MAN, Volvo i Scania. W 2011 roku liderem w klasyfikacji odbiorców były tutaj tradycyjnie Niemcy (31,19% udziału), natomiast drugie miejsce zajęła Norwegia (15,81%), która z roku na rok awansuje o kolejne pozycje w naszym rankingu. Na trzecim miejscu uplasowała się Szwecja (14,94%), a na kolejnych Francja, Holandia, Włochy, Dania, Szwajcaria i Austria.
Listę polskich eksporterów autobusów w 2011 r. zamykają firmy:
- Kapena;
- CMS Auto;
- Autosan.
Eksport autobusów z Polski w 2011 r.
Producent | 2011 | proc. | 2010 |
MAN Bus Sp. z o.o. | 1 499 | 40,80 proc. | 1 169 |
Volvo Polska | 918 | 24,99 proc. | 845 |
Solaris Bus & Coach | 649 | 17,66 proc. | 630 |
Scania Production Słupsk | 470 | 12,79 proc. | 636 |
inni | 138 | 3,76 proc. | 105 |
RAZEM | 3 674 | 100 proc. | 3 385 |
Źródło: JMK analizy rynku transportowego |
Więcej w serwisie www.infobus.pl