W ciągu 9 miesięcy br. roku produkcja autobusów w Polsce osiągnęła poziom 2662 szt. To o 449 szt. mniej niż przed rokiem (- 14,4%).
Ten spadek jest efektem mniejszego eksportu autobusów oraz słabszego popytu na krajowym rynku. To o 449 szt. mniej niż przed rokiem (- 14,4%). Ten spadek jest efektem mniejszego eksportu autobusów oraz słabszego popytu na krajowym rynku.
Cały czas zdecydowanym liderem wśród producentów autobusów w Polsce jest MAN, który w ciągu trzech kwartałów 2012 r. wyprodukował 950 autobusów, czyli o 100 szt. (- 9,5%) mniej niż rok wcześniej. Dodatkowo do tego wyniku trzeba dopisać ponad 350 podwozi (wysłanych m.in. do Singapuru, Hiszpanii, Izraela) oraz prawie 250 szkieletów konstrukcyjnych autobusów turystycznych marki Neoplan, które w ramach projektu Premium zostały wysłane do niemieckiego zakładu w Plauen. Spośród wszystkich wyprodukowanych przez MAN autobusów w 2012 r. do polskich klientów trafiło 43 szt. (4,5% udziału w całej produkcji).
Drugie miejsce w produkcyjnym rankingu po 9 miesiącach br. zajął Solaris Bus & Coach. Bramy polskiej fabryki w Bolechowie opuściło łącznie 537 autobusów (-158 szt. / -22,7%) oraz 56 trolejbusów. Zdecydowana większość tych pojazdów (205 autobusów i 16 trolejbusów ) trafiło na krajowym rynek - łącznie 38,1% udziału w całej produkcji.
Trzecie miejsce wśród producentów autobusów w Polsce zajęło Volvo, które w ciągu trzech kwartałów br. wytworzyło łącznie 495 autobusów, czyli o 85 szt. mniej niż przed rokiem (- 14,6%). Wśród nich najwięcej wytworzono konstrukcji miejskich (w tym m.in. 26 egzemplarzy dla Meksyku), a następnie turystycznych i międzymiastowych. Co ważne, w tej kategorii zostały wyprodukowane pierwsze w Polsce autobusy nowej generacji - Volvo 8900. Jego konstrukcja w znacznej mierze jest oparta na aluminium i tworzywach sztucznych, co wymagało reorganizacji całej linii produkcyjnej. Kolejny strategiczny segment w ofercie zakładu to autokary z rodziny 9500/9700/9900. To aktualnie jedyne autobusy turystyczne powstające na terenie Polski i podstawa naszej produkcji tego typu konstrukcji.
I czwarte miejsce w produkcyjnym rankingu - Scania Production Słupsk. W ciągu 9 miesięcy 2012 r. szwedzka firma zmontowała 308 autobusów, czyli o 140 szt. mniej niż rok wcześniej (- 31,2%).
Szwedzka marka zamyka pierwszą ligę producentów w Polsce, którą od pozostałych graczy dzieli dość spora różnica. Na piątej pozycji znajduje się CMS Auto z wynikiem 186. wyprodukowanych autobusów, za nim jest Kapena, Autosan i Solbus. Na zakończenie warto podkreślić fakt, że w ciągu trzech kwartałów br. do polskich przewoźników trafiło 18,41% wszystkich wyprodukowanych w Polsce autobusów. W 2011 r. był to udział 20,2%, w całym 2010 r. 18,79%, a w 2009 r. –14,58%. Słabnący popyt na polskim rynku pozwala sądzić, że na koniec 2012 r. nie powtórzymy tutaj dobrego wyniku z zeszłego roku. .
Ten spadek jest efektem mniejszego eksportu autobusów oraz słabszego popytu na krajowym rynku. To o 449 szt. mniej niż przed rokiem (- 14,4%). Ten spadek jest efektem mniejszego eksportu autobusów oraz słabszego popytu na krajowym rynku.
Cały czas zdecydowanym liderem wśród producentów autobusów w Polsce jest MAN, który w ciągu trzech kwartałów 2012 r. wyprodukował 950 autobusów, czyli o 100 szt. (- 9,5%) mniej niż rok wcześniej. Dodatkowo do tego wyniku trzeba dopisać ponad 350 podwozi (wysłanych m.in. do Singapuru, Hiszpanii, Izraela) oraz prawie 250 szkieletów konstrukcyjnych autobusów turystycznych marki Neoplan, które w ramach projektu Premium zostały wysłane do niemieckiego zakładu w Plauen. Spośród wszystkich wyprodukowanych przez MAN autobusów w 2012 r. do polskich klientów trafiło 43 szt. (4,5% udziału w całej produkcji).
Drugie miejsce w produkcyjnym rankingu po 9 miesiącach br. zajął Solaris Bus & Coach. Bramy polskiej fabryki w Bolechowie opuściło łącznie 537 autobusów (-158 szt. / -22,7%) oraz 56 trolejbusów. Zdecydowana większość tych pojazdów (205 autobusów i 16 trolejbusów ) trafiło na krajowym rynek - łącznie 38,1% udziału w całej produkcji.
Trzecie miejsce wśród producentów autobusów w Polsce zajęło Volvo, które w ciągu trzech kwartałów br. wytworzyło łącznie 495 autobusów, czyli o 85 szt. mniej niż przed rokiem (- 14,6%). Wśród nich najwięcej wytworzono konstrukcji miejskich (w tym m.in. 26 egzemplarzy dla Meksyku), a następnie turystycznych i międzymiastowych. Co ważne, w tej kategorii zostały wyprodukowane pierwsze w Polsce autobusy nowej generacji - Volvo 8900. Jego konstrukcja w znacznej mierze jest oparta na aluminium i tworzywach sztucznych, co wymagało reorganizacji całej linii produkcyjnej. Kolejny strategiczny segment w ofercie zakładu to autokary z rodziny 9500/9700/9900. To aktualnie jedyne autobusy turystyczne powstające na terenie Polski i podstawa naszej produkcji tego typu konstrukcji.
I czwarte miejsce w produkcyjnym rankingu - Scania Production Słupsk. W ciągu 9 miesięcy 2012 r. szwedzka firma zmontowała 308 autobusów, czyli o 140 szt. mniej niż rok wcześniej (- 31,2%).
Szwedzka marka zamyka pierwszą ligę producentów w Polsce, którą od pozostałych graczy dzieli dość spora różnica. Na piątej pozycji znajduje się CMS Auto z wynikiem 186. wyprodukowanych autobusów, za nim jest Kapena, Autosan i Solbus. Na zakończenie warto podkreślić fakt, że w ciągu trzech kwartałów br. do polskich przewoźników trafiło 18,41% wszystkich wyprodukowanych w Polsce autobusów. W 2011 r. był to udział 20,2%, w całym 2010 r. 18,79%, a w 2009 r. –14,58%. Słabnący popyt na polskim rynku pozwala sądzić, że na koniec 2012 r. nie powtórzymy tutaj dobrego wyniku z zeszłego roku. .
Produkcja autobusów w Polsce
Producent | 01-09.2012 | proc. | 01-09.2011 |
MAN Bus Sp. z o. o. | 950 | 35,69 proc. | 1 050 |
Solaris Bus & Coach | 537 | 20,17 proc. | 695 |
Volvo Polska | 495 | 18,60 proc. | 580 |
Scania Production Słupsk | 308 | 11,57 proc. | 448 |
inni | 372 | 13,97 proc. | 338 |
RAZEM | 2 662 |
100 proc. | 3 111 |
Źródło: JMK analizy rynku transportowego |
Więcej w serwisie www.infobus.pl