29 października br. w Centrum Informacyjnym Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych odbyło się seminarium nt. „Jak efektywnie rozwijać polsko-japońskie stosunki gospodarcze”, którego celem było zaprezentowanie polskiego klimatu inwestycyjnego w oczach japońskich firm, ze szczególnym uwzględnieniem kwestii działalności specjalnych stref ekonomicznych w Polsce.
Związek Pracodawców Shokokai we współpracy z Ambasadą Japonii w RP oraz Japońską Organizacją Handlu Zagranicznego JETRO opracował raport, z którego wynika, że poziom zadowolenia firm japońskich w odniesieniu do polskiego klimatu inwestycyjnego jest wysoki. Blisko połowa respondentów była zadowolona z otoczenia biznesu, druga połowa odpowiedziała, że otoczenie biznesu jest standardowe, tylko trzy firm wyraziły niezadowolenie.
Japońskie firmy obecne są na polskim rynku od lat 90-tych. Na koniec 2010 r. według NBP wartość skumulowana japońskich BIZ w Polsce wyniosła ponad 1,5 mld USD. - Obecnie w Polsce inwestuje ok. 300 firm japońskich, z czego 100 to firmy wytwórcze, tworząc ok. 40 tys. miejsc pracy - zauważył Makoto Yamanaka Ambasador Japonii w Polsce.
Z raportu wynika, że inwestorzy japońscy doceniają skalę polskiego rynku, jego potencjał, położenie geograficzne (bliskość zarówno rynków zachodnioeuropejskich jak i Europy Wschodniej), siłę roboczą (fachowość i staranność, mimo niskich płac) oraz stabilność polityczną i gospodarczą. Badane firmy duże znaczenie przypisują zachętom inwestycyjnym oraz wsparciu władz w SSE.
- W dobie globalizacji dla japońskich firm bardzo ważne jest, aby coraz dynamiczniej i agresywniej inwestować. Dla inwestorów z zagranicy liczą się takie czynniki jak: warunki życia, infrastruktura, funkcjonowanie specjalnych stref ekonomicznych - zaznaczył podczas seminarium Prezes Związku Pracodawców SHOKOKAI Yasuhiro Oishi.
Makoto Yamanaka Ambasador Japonii w Polsce podkreślił - Z jednej strony badanie potwierdziło się, że Polska jest dobrym miejscem do inwestowania, z drugiej uwidoczniło problemy, które należy poprawić. Mam nadzieję, że ta konferencja przyczyni się do pogłębienia wzajemnego zrozumienia i dyskusji.
Jako słabe strony Polski przedsiębiorcy wskazują na: infrastrukturę (szczególnie drogową), skomplikowane i długotrwałe procedury administracyjne, prawo podatkowe i prawo pracy. Niskie oceny otrzymały także polska służba zdrowia i transport publiczny. W raporcie JETRO sugeruje zmiany, które jej zdaniem przyczynią się do wzrostu napływu do Polski nie tylko japońskich inwestycji zagranicznych.
Więcej w serwisie PAIiIZ.
Związek Pracodawców Shokokai we współpracy z Ambasadą Japonii w RP oraz Japońską Organizacją Handlu Zagranicznego JETRO opracował raport, z którego wynika, że poziom zadowolenia firm japońskich w odniesieniu do polskiego klimatu inwestycyjnego jest wysoki. Blisko połowa respondentów była zadowolona z otoczenia biznesu, druga połowa odpowiedziała, że otoczenie biznesu jest standardowe, tylko trzy firm wyraziły niezadowolenie.
Japońskie firmy obecne są na polskim rynku od lat 90-tych. Na koniec 2010 r. według NBP wartość skumulowana japońskich BIZ w Polsce wyniosła ponad 1,5 mld USD. - Obecnie w Polsce inwestuje ok. 300 firm japońskich, z czego 100 to firmy wytwórcze, tworząc ok. 40 tys. miejsc pracy - zauważył Makoto Yamanaka Ambasador Japonii w Polsce.
Z raportu wynika, że inwestorzy japońscy doceniają skalę polskiego rynku, jego potencjał, położenie geograficzne (bliskość zarówno rynków zachodnioeuropejskich jak i Europy Wschodniej), siłę roboczą (fachowość i staranność, mimo niskich płac) oraz stabilność polityczną i gospodarczą. Badane firmy duże znaczenie przypisują zachętom inwestycyjnym oraz wsparciu władz w SSE.
- W dobie globalizacji dla japońskich firm bardzo ważne jest, aby coraz dynamiczniej i agresywniej inwestować. Dla inwestorów z zagranicy liczą się takie czynniki jak: warunki życia, infrastruktura, funkcjonowanie specjalnych stref ekonomicznych - zaznaczył podczas seminarium Prezes Związku Pracodawców SHOKOKAI Yasuhiro Oishi.
Makoto Yamanaka Ambasador Japonii w Polsce podkreślił - Z jednej strony badanie potwierdziło się, że Polska jest dobrym miejscem do inwestowania, z drugiej uwidoczniło problemy, które należy poprawić. Mam nadzieję, że ta konferencja przyczyni się do pogłębienia wzajemnego zrozumienia i dyskusji.
Jako słabe strony Polski przedsiębiorcy wskazują na: infrastrukturę (szczególnie drogową), skomplikowane i długotrwałe procedury administracyjne, prawo podatkowe i prawo pracy. Niskie oceny otrzymały także polska służba zdrowia i transport publiczny. W raporcie JETRO sugeruje zmiany, które jej zdaniem przyczynią się do wzrostu napływu do Polski nie tylko japońskich inwestycji zagranicznych.
Więcej w serwisie PAIiIZ.