Przypomnijmy, 17 listopada zeszłego roku została podpisana umowa licencyjna pomiędzy ElectroMobility Poland S.A. (EMP) a Zhejiang Geely Holding Group (Geely Holding), największym chińskim koncernem motoryzacyjnym. Geely jest właścicielem takich marek jak Geely, Zeekr, Maple, Geometry ale także Volvo Cars, Polestar, Lotus i Proton. W ramach podpisanej umowy chiński partner udostępnił EMP platformę SEA (Sustainable Experience Architecture), która posłuży do budowy aut marki IZERA. SEA jest architekturą, dedykowaną dla pojazdów elektrycznych, dostępną zarówno dla samochodów segmentu A, jak i segmentu E oraz dużych pojazdów dostawczych.
Przedstawiono także harmonogram, który obejmował m.in.:
- budowę łańcucha dostaw,
- zakupu gruntu pod fabrykę,
- ogłoszenie listy inwestorów projektu (do końca 2023),
- rozpoczęcie budowy fabryki (początek 2024),
- SOP pierwszego modelu (przełom 2025/2026).
Po ponad roku od rozpoczęcia współpracy z Geely i złożonymi deklaracjami możemy sprawdzić jaki jest aktualny status realizacji projektu. Podstawą oceny są informacje ze spotkania z zarządem i pracownikami EMP, które odbyło się w Warszawie 5 grudnia tego roku.
Co się udało
Jednym z najważniejszych zrealizowanych działań do końca 2023 roku było pozyskanie terenu pod budowę fabryki. 26 września 2023 r. w wyniku postępowania przeprowadzonego przez Katowicką Specjalną Strefę Ekonomiczną (KSSE) oraz Urząd Miasta Jaworzno spółka ElectroMobility Poland S.A. wygrała przetarg na działkę zlokalizowaną na terenie Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego (JOG). Wartość transakcji wyniosła 128 mln zł. - Dla ElectroMobility Poland pozyskanie działki na terenie JOG jest kolejnym krokiem milowym w projekcie IZERY - oceniał wówczas Piotr Zaremba, Prezes Zarządu ElectroMobility Poland. - Pozyskanie tytułu własności do gruntu umożliwi nam ubieganie się o pozwolenie na budowę oraz realizację kolejnych etapów. Jesteśmy gotowi do tego żeby na początku przyszłego roku rozpocząć proces inwestycyjny. Finalizacja transakcji miała miejsce 13 listopada br. w postaci podpisania aktu notarialnego na nabycie nieruchomości. Tym samym EMP stała się oficjalnie właścicielem 116 hektarów na terenie JOW.
EMP jest w trakcie uzyskiwania decyzji środowiskowej. Dotychczas uzyskano opinie z takich instytucji jak: Sanepid, Wody Polskie, RDOŚ czy Śląski Urząd Marszałkowski. Jeszcze w grudniu bieżącego roku planowane jest pozyskanie decyzji co pozwoli na złożenie wniosku do urzędu miasta Jaworzna o wydanie pozwolenia na budowę fabryki na terenie JOW.
W listopadzie zakończono także prace projektowe na pierwszym samochodem marki IZERA. We współpracy z Geely i Pininfariną powstał fizyczny model SUVa. Niedawno EMP zaprosiła kilku polskich dziennikarzy do Włoch, aby mogli zapoznać się z modelem w skali 1:1. Jest to projekt pełny, z wnętrzem auta i jego wszystkim elementami zewnętrznymi. Jak mówią przedstawiciele spółki premiera tego pierwszego auta nastąpi około 6 miesięcy przed jego wprowadzeniem do sprzedaży, czyli zapewne nie wcześniej niż na początku II połowy 2025 roku.
Zamknięto również pełną specyfikację techniczną SUVa i wszystkich kluczowych elementów technicznych. Umożliwiło to rozpoczęcie prac, wspólnie z hiszpańskim konsorcjum Applus IDIADA i Łukasiewicz-PIMOT (Przemysłowy Instytut Motoryzacji), nad homologacją dla wszystkich trzech planowanych modeli aut elektrycznych IZERA
- Co z finansowaniem całego projektu?
- Czy istnieje Plan B?