Stokvis Tapes
Takoni
Galvanopartners
VIA
Pięć fabrycznie nowych autobusów elektrycznych zasili w najbliżym czasie tabor pilskiego MZK. Dwa trafić mają do Piły jeszcze w tym roku, a trzy kolejne o wydłużonym zasięgu we wreśniu roku 2025. 13 września 2024 r. umowę podpisali prezydent Piły Beata Dudzińska i reprezentujący Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. Andrzeej Sienkiewicz.

- To, że spotykamy się tak często świadczy o tym, że bardzo zależy nam na nowoczesnej komunikacji i że traktujemy to zadanie poważnie. Teraz w ramach realizowanego zkupiliśmy dwa autobusy, które jak wszystko nsa to wskazuje jeszcze w tym roku uda się nam pozyskać, a dzisiaj podpisujemy umowę, w ramach której w przyszłym roku do Piły trafią trzy kolejne pojazdy elektryczne o przedłużonym zasięgu. Te autobusy będą mogły pracować całe dzien bez dodatkowego ładowania. Tak więc w przeciągu dwunastu miesięcy na ulice naszego miasta wyjedzie pięć nowoczesnych autobusów - mówi prezydent Piły Beata Dudzińska.

Zalety wydłużonego zaięgu podkreśla rónie prezes pilskiego Miejskiego Zakladu Komunikacji Tadesz Majewski.

- Niedawno mówiliśmy, że technologia nie pozwala użytkować pojazd przez cały dzien w transporcie miejskim, czyli u nas od 4 rano do 22, 23 wieczorem, bo tak w Pile pracujemy. Natomiast te trzy pojazdy, które trafią do nas w ciągu 12 miesięcy, będą mogły być eksploatowane przez cały dzień i pokonać 300 do 350 kilometrów nawet w zimie - stwierdził T. Majewski.

Prezes MZK zaznaczył jednocześnie, że koszty ekspolatacji autobusów elektrycznych, są niższe niż w przypadku tych z silnikiem diesla. Gwarancja baterii o wydłużonym działaniu obejmuje bowiem13 lat, a więc właściwie cały cykl życia i eksploatacji autobusu.

Andrzej Sienkiewicz, reprezentujący Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. potwierdza słowa Tadeusza Majewskiego.

- Autobusy na sprzedaż których podpisujemy dzisiaj umowę są w pełni funkcjonalne opercyjnie i spełniają wszystkie wymogi transportu publicznego w komunikacji miejskiej - zaznacza A Sienkiewicz i dodaje. - Nie byłyby dzisiaj tej uroczystości, gdyby nie skuteczność w pozyskiwaniu dofinansowania środkami z Unii Europejskiej, przez służby podległe pani prezydent, czy przez Miejski Zakłąd Komunikacji. Piła już dzisiaj wyróżnia się w tej kwestii na tle całego kraju. Ustawa o elektromobilności wymaga bowiem 30 procentowego udziału pojazdów zeroemisyjjnych w taborze do roku 2027, a w waszym mieście już za chwilę osiągnięty zostanie 50 procentowy udział.

Jak informuje również Tadeusz Majewski, tabor MZK w Pile będzie dalej modernizowany.

Nic się nie zmieniło. Jesteśmy w trakcie rozmów koncowych w ramach „Programu Zielony Transport Publiczny3”, w raach którego pozyskamy kolejnych 12 autobusów zeroemisyjnych , w tym 5 wodorowych i 7 elektrycznych. Oznacza to, że zgodnie z programem, na początku 2026 roku ponad 50 procent naszego taboru będzie zeroemisyjna – wylicza prezes pilskiego MZK.

Dodajmy, że stacja paliw dla autobusów wodorowych już jest w Pile przy alei Powstansów Wielkopolskich.

Obecnie w użytkowaniu pilskiego MZK jest 48 pojazdów, z czego 5 jest elektrycznych - obsługują trasę nr 5 – a 13 hybrydowych. Pozostałe autobusy to pojazdy z silnikiem diesla o najniższych normach Euro 5 i euro 6. Kilka autobusów o normie Euro 4 zostanie wymienionych przy najbliższych kontraktach.

Przewidywany koszt realizacji całego przedsięwzięcia: 22 367 710 zł.
Kwota przewidzianej dotacji: 11 788 012 zł.

- Zadanie realizowane jest w ramach Programu „Zeroemisyjny transport – Zielony transport publiczny” i jest dofinansowane w formie dotacji przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, na podstawie umowy zawartej pomiędzy Gminą Piła a Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej - informuje Marcin Hanc, dyrektor Wydziału Ochrony Środowiska Urzędu Miasta Piły.
0
Udostępniono

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

 C.H. Erbslöh Polska Sp. z o.o.
BARIBAL Group
Lubricant Polska Sp. z o.o.
Etyfol
Takoni Sp. z o.o.
VIA Technika Obróbki Powierzchniowej Sp. z o.o.