Komisja Europejska poinformowała o grzywnach za trzy wykryte kartele. Dwa z nich dotyczą dostawców motoryzacyjnych.
Komisja stwierdziła, że Bosch, Denso i NGK uczestniczyły w kartelu dotyczącym dostaw świec zapłonowych do producentów samochodów w Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG) i nałożyła łączną grzywnę w wysokości 76 mln euro.
Kartel trwał od 2000 r. do 2011 r. Trzy firmy wymieniały się wrażliwymi informacjami handlowymi, a w niektórych przypadkach uzgodniły ceny, kwotowane dla niektórych klientów czy udział dostaw dla określonych klientów.
Denso otrzymało pełny immunitet za ujawnienie istnienia kartelu natomiast Bosch i NGK skorzystały z obniżenia grzywny za współpracę w trakcie śledztwa.
Nałożono grzywny w następującej łącznej wysokości:
Komisja stwierdziła, że Bosch, Denso i NGK uczestniczyły w kartelu dotyczącym dostaw świec zapłonowych do producentów samochodów w Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG) i nałożyła łączną grzywnę w wysokości 76 mln euro.
Kartel trwał od 2000 r. do 2011 r. Trzy firmy wymieniały się wrażliwymi informacjami handlowymi, a w niektórych przypadkach uzgodniły ceny, kwotowane dla niektórych klientów czy udział dostaw dla określonych klientów.
Denso otrzymało pełny immunitet za ujawnienie istnienia kartelu natomiast Bosch i NGK skorzystały z obniżenia grzywny za współpracę w trakcie śledztwa.
Nałożono grzywny w następującej łącznej wysokości:
Zmniejszenie grzywny na podstawie obwieszczenia w sprawie łagodzenia kar | Zmniejszenie grzywny na podstawie obwieszczenia w sprawie postępowań ugodowych | Grzywna w euro |
|
Denso | 100 proc. | 10 proc. | 0 |
Bosch | 28 proc. | 10 proc. | 45 834 000 |
NGK | 42 proc. | 10 proc. | 30 265 000 |
Komisja Europejska stwierdziła także dwa kartele dotyczące układów hamulcowych. Pierwszy związany był z hydraulicznymi układami hamulcowymi (HBS) i dotyczył on firm TRW (obecnie ZF TRW), Bosch i Continental, drugi zaś dostaw elektronicznych układów hamulcowych (EBS) i firm Bosch oraz Continental. Komisja nałożyła łączną grzywnę w wysokości 75 milionów euro.
W obu kartelach trzech dostawców miało koordynować zachowania rynkowe poprzez wymianę poufnych informacji, w tym dotyczących elementów cenowych. Koordynacja odbyła się na spotkaniach dwustronnych oraz poprzez rozmowy telefoniczne lub korespondencję mailową.
Pierwszy kartel trwał od lutego 2007 r. do marca 2011 r. i dotyczył omówienia ogólnych warunków sprzedaży hydraulicznych układów hamulcowych dla dwóch klientów, Daimlera i BMW. Drugi kartel trwał od września 2010 r. do lipca 2011 r. i dotyczył jednego konkretnego przetargu na elektroniczne układy hamulcowe dla Volkswagena.
Dochodzenie Komisji w tej sprawie rozpoczęło się od złożenia przez TRW wniosku o zwolnienie z grzywny. Dostawca otrzymał pełny immunitet za ujawnienie kartelu HBS, unikając w ten sposób grzywny w wysokości około 54 mln euro. Continental otrzymał immunitet za ujawnienie kartelu EBS, unikając w ten sposób grzywny w wysokości około 22 mln euro za udział w tym kartelu. Bosch i Continental skorzystały z obniżenia grzywny za współpracę w trakcie śledztwa.
Podział grzywien nałożonych na każdą spółkę przedstawia się następująco:
Zmniejszenie grzywny na podstawie obwieszczenia w sprawie łagodzenia kar | Zmniejszenie grzywny na podstawie obwieszczenia w sprawie postępowań ugodowych | Grzywna w euro |
||
Daimler | BMW | |||
TRW | 100 proc. | 100 proc. | 10 proc. | 0 |
Bosch | 35 proc. | 35 proc. | 10 proc. | 12 072 000 |
Continental | 20 proc. | 100 proc. | 10 proc. | 44 006 000 |
VW | ||||
Continental | 100 proc. | 10 proc. | 0 | |
Bosch | 30 proc. | 10 proc. | 19 348 000 |