Manutan
Stokvis Tapes
Sandvik
Aalberts
VIA
Gotec
W październiku 2016 roku, a więc równo 5 lat temu, oficjalnie ruszyła należąca do spółki Volkswagen Poznań fabryka we Wrześni, produkująca dziś modele Volkswagen Crafter i MAN TGE, w tym także ich wersje elektryczne.

Wzniesiony kosztem blisko miliarda euro zakład jest jedną z największych inwestycji zagranicznych w Polsce w ostatnim dziesięcioleciu.

Fabryka, produkcja, ludzie

Zakład nr 2 Volkswagen Poznań we Wrześni powstał w ekspresowym tempie, bo w zaledwie 23 miesiące. W marcu 2014 r. ogłoszono decyzję o jego budowie, a już jesienią 2016 r. ruszyła produkcja samochodów. Powierzchnia całego zakładu ma 220 ha. Na terenie fabryki działa nowoczesna hala budowy karoserii, lakiernia, hala montażu oraz park dostawców, dział samochodów specjalnych oraz dział produkcji pilotażowej.

W zakładzie we Wrześni produkowane są modele dwóch marek: Volkswagen Crafter i MAN TGE, w tym również ich wersje elektryczne eCrafter i eTGE. Sposób organizacji linii produkcyjnych pozwala montaż tych modeli w 69 wersjach zabudowy i w sześciu wersjach silnikowych. Obecnie w zakładzie we Wrześni zatrudnionych jest ponad 3000 osób. Łącznie, od rozpoczęcia produkcji, z taśm produkcyjnych we Wrześni zjechało 350 000 samochodów.

„Można by powiedzieć: pięć lat minęło jak jeden dzień!” - mówi Stefanie Hegels, dyrektor zakładu Volkswagen Poznań we Wrześni. „Z okazji tego jubileuszu, chciałabym bardzo podziękować wszystkim, bez których ta fabryka nie miała by szans powstać. Dziękuję wszystkim naszym pracownikom, za ich zaangażowanie, wkład i najwyższej jakości pracę, dziękuję władzom lokalnym - miejskim, panu burmistrzowi Tomaszowi Kałużnemu, władzom powiatu, z panem starostą Dionizym Jaśniewiczem na czele. Dziękuję wreszcie także naszym sąsiadom, którzy najpierw aktywnie uczestniczyli w spotkaniach na placu budowy, a potem trzymali za nas kciuki przy rozruchu produkcji. Razem dokonaliśmy wielkiej rzeczy.”

Współpraca z samorządem i ze szkołami

Zakład we Wrześni powstał na terenie strefy aktywności gospodarczej w Białężycach koło Wrześni.

„Miasto i gmina Września stały się magnesem przyciągającym kolejne inwestycje, zarówno te powiązane z przemysłem motoryzacyjnym, jak i firmy z zupełnie innych branż. Spowodowane jest to m. in. powstaniem fabryki Volkswagena, ale także rozwojem wcześniej działających we Wrześni firm oraz ulokowaniem tutaj kolejnych zakładów. Znacząco wpłynęło to na dochody miasta i gminy oraz obniżyło stopę bezrobocia. W marcu 2014 roku, gdy podjęto decyzję o budowie tej fabryki, stopa bezrobocia we Wrześni wynosiła nieco ponad 15%. W marcu tego roku, już tylko 4,8%. To pokazuje, jak taki zakład, ale również całe grono firm są w stanie pozytywnie zmienić krajobraz i kondycję ekonomiczną takich miast jak nasze” - mówi Burmistrz Miasta i Gminy Września Tomasz Kałużny. „Ale to nie wszystko. Poza zmniejszeniem ilości osób bezrobotnych, nasze miasto rozkwita. Obserwujemy wzrost liczby mieszkańców Wrześni oraz rozwój budownictwa mieszkaniowego. Wskaźnik liczby wybudowanych mieszkań w przeliczeniu na 1000 mieszkańców to 13,9. Września w tym zakresie plasuje się na najwyższej pozycji w Polsce, wyprzedając m.in. Warszawę, Kraków i Poznań.”

Otwarcie zakładu we Wrześni, nawiązanie współpracy z tamtejszym samorządem, zaowocowało również rozpoczęciem kooperacji z Zespołem Szkół Politechnicznych, w którym uruchomiono w tym samym roku klasę patronacką przygotowujące młodych ludzi do pracy w nowoczesnej fabryce motoryzacyjnej.

Ekologia i najwyższe standardy ochrony środowiska

W momencie otwarcia w październiku 2016, zakład we Wrześni był najnowocześniejszą fabryką motoryzacyjną w Europie. Wpływ na to miały nie tylko innowacyjne rozwiązania z zakresu techniki i ergonomii produkcji, ale również innowacyjne procesy promujące ekologię i zrównoważony rozwój.

„W ciągu tych pięciu lat kontynuujemy wdrażanie nowych pomysłów i rozwiązań dotyczących ekologii” - mówi Jacek Dobiecki pełnomocnik zarządu ds. środowiska i energii i dodaje „Od roku 2019 fabryka wykorzystuje wyłącznie energię elektryczną pochodzącą ze źródeł odnawialnych, co pozwoliło nam obniżyć emisję dwutlenku węgla o 80%. Wprowadzono technologię odzyskiwania wody z procesów lakierniczych. Dzięki temu zużycie wody w przeliczeniu na samochód jest o blisko 1/3 mniejsze. Co także ważne tereny poza drogami komunikacyjnymi pozostawiono nieutwardzone zapewniając naturalną retencję, a tereny zielone wokół fabryki postanowiono zamienić na łąki kwietne i miodne, gdzie zasiano ponad 20 gatunków roślin kwitnących. Cieszymy się także, że po dłuższej przerwie spowodowanej pandemią możemy także kontynuować nasadzenia we współpracy z nadleśnictwem Czerniejewo, gdzie przed tygodniem przy pięknej pogodzie nasadziliśmy wspólnie z pracownikami fabryki kolejne 3000 drzew”.

Dodatkowo, z inicjatywy wrzesińskiej załogi, uruchomiona została pasieka z 25 ulami. Miód z logo VW trafił do zakładowej kantyny. Przedsięwzięcie zostało przygotowane we współpracy z lokalnym pszczelarzem. W ten sposób w miejscu, w którym jeszcze kilka lat temu były nieużytki, dziś produkuje się dostawcze Volkswageny Crafter, modele MAN TGE, a oprócz nich….. pyszny miód.
0
Udostępniono
baza dostawcow

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

GOTEC Polska Sp. z o.o.
Mabuchi Motor Poland Sp. z o.o.
YETICO S.A.
HMT HELDENER METALLTECHNIK POLSKA Sp. o.o. & CO Sp. komandytowa
SpecialTech
ebalta Polska