Na koniec 2022 r. zatrudnienie, u analizowanych dziewięciu pracodawców w sektorze dostawczym w Polsce, wyniosło łącznie ponad 74 tys. osób. Jednak dysponujemy porównawczymi rocznymi danymi dla ośmiu dostawców, którzy na koniec zeszłego roku zatrudniali 66,1 tys. osób. To o 5,3 tys. więcej niż na koniec 2021 roku. Na tak znaczącą różnicę wpłynęła w dużej mierze akwizycja przeprowadzona przez Lear. Sumarycznie przybyło zarówno pracowników etatowych (+1,6 tys. osób) jak i zatrudnionych przez agencje pracy (co najmniej 3,7 tys. osób).
Dane w odniesieniu zmian, jakie zaszły w II połowie 2022 są trochę mniej pozytywne. Od lipca do grudnia 2022 roku przybyło blisko 2,3 tys. miejsc pracy (dane już dla wszystkich dziewięciu pracodawców), ale były to w zdecydowanej większości osoby najęte poprzez agencje pracy 1 789. (nie dysponujemy danymi w podziale etaty-pracownicy tymczasowi dla LG Energy Solution Wrocław). Natomiast zatrudnienie pracowników etatowych wzrosło sumarycznie o 455 osób. Zauważalny jest rosnący odsetek pracowników tymczasowych. O ile na koniec 2021 roku wynosił on co najmniej 4,26 proc. to pół roku później wzrósł już do co najmniej 7,93 proc. by na koniec zeszłego roku osiągnąć poziom nie mniejszy niż 10,0 proc.
Pozycję największego pracodawcy zachował, kolejny rok z rzędu, koncern ZF. Niemiecki dostawca na koniec zeszłego roku zatrudniał 11 311 pracowników. To o blisko 665 osób więcej niż w grudniu 2021 r. Wzrost dotyczy zarówno pracowników etatowych (+441 osób) jak i pracowników agencyjnych (+224). Większość nowych miejsc pracy utworzono w I półroczu, ponieważ w okresie lipiec-grudzień 2022 zatrudnienie zostało zwiększone w mniejszym stopniu. W II półroczu wzrosła liczba pracowników etatowych o 63 osoby a tymczasowych o 115 osób.
Pełna wersja artykułu jest dostępna w kwartalniku AutomotiveSuppliers.pl review 1/2023.
Pobierz kwartalnik |
Archiwalne wydania „AutomotiveSuppliers.pl review” są dostępne bezpłatnie w serwisie AutomotiveSuppliers.pl (dla subskrybentów).