Dzięki różnicom kursowym i systemie dopłat, obywatele Niemiec są nabywcami co 10. sprzedawanego w Polsce samochodu, poinformowała w czwartek firma doradcza Deilloite.
Około 1,2 milionów niemieckich konsumentów złożyło, w większości z dużym wyprzedzeniem, wnioski o dopłatę w wysokości 2,5 tys. euro za za złomowanie starych i zakup nowych samochodów.
Ponieważ plan pobudzenia sektora motoryzacyjnego w Niemczech nie wymaga zakupu samochodów na rynku lokalnym, wielu obywateli kupuje auta w Polsce, zachęceni korzystną różnicą kursową - od lata 2008 r. złotówka straciła około 1/3 wartości wobec euro.
"Ze względu na korzystne kurs złotówki wobec euro, zakup samochodu w Polsce jest bardziej korzystna niż kupno tego samego pojazdu w Niemczech", powiedział Przemysław Kromer, menedżer w Deloitte Advisory w Warszawie.
"Nie wiadomo jak długo tak będzie się działo, ale sądząc z najnowszych informacji mogłoby to potrwać do września", powiedział agencji Reuters.