Elektromobilność
Bardzo dynamicznie dzieje się w segmencie komponentów do aut elektrycznych. W minionym roku sam eksport tego typu podzespołów motoryzacyjnych wyniosła 3,99 mld euro. To niemal dwukrotnie więcej niż w 2019 roku (+98,5 proc.). Dzięki tak dużemu wzrostowi akumulatory litowo-jonowe stały się 3. produktem motoryzacyjnym (13,98 proc. całości eksportu branży). Szczególnie dynamiczny wzrost nastąpił w IV kwartale 2020 r. Wartość eksportu tego typu akumulatorów była wyższa niż samochodów osobowych i towarowo-osobowych, które dotychczas zajmowały 2. lokatę. Realizowane obecnie projekty inwestycyjne spowodują, że znaczenie tego segmentu przemysłu motoryzacyjnego w Polsce jeszcze wzrośnie.
W podwrocławskich Biskupicach Podgórnych trwa czwarty już etap rozbudowy fabryki LG Energy Solution Wrocław (pierwotnie LG Chem Wrocław Energy). Dzięki najnowszej inwestycji łączne nakłady koreańskiego producenta baterii litowo-jonowych w Polsce przekroczą poziom 3,2 mld euro. Po zakończeniu czwartego etapu fabryka osiągnie docelową moc produkcji na poziomie 100 GWh. Aktualnie zakład ten jest największym w Europie producentem akumulatorów EV.
Przypomnijmy, że budowa fabryki ruszyła pod koniec 2016 roku. Ze względu na wzrost popytu na auta elektryczne drugi etap rozpoczęto już w 2017 roku a trzeci wiosną 2019 roku. Wśród odbiorców wyprodukowanych w Biskupicach Podgórnych akumulatorów znajdują się takie marki motoryzacyjne jak: Audi, BMW, Fiat, Ford, Porsche czy Volkswagen.
Rozbudowę zapowiedział także dostawca komponentów do baterii do aut elektrycznych. W marcu tego roku zarząd koreańskiej firmy SK IE Technology podjął decyzję o zainwestowaniu ok. 1,13 bln wonów w budowę trzeciej i czwartej fabryki LiBS (separatorów do akumulatorów litowo-jonowych) w Dąbrowie Górniczej. A nie tak dawno bo jesienią 2020 roku dostawca informował, że zbuduje zakład numer dwa o rocznej zdolności 340 mln m2. Ta inwestycja ma być zrealizowana do I kwartału 2023 roku.
Pod budowę zakładów numer trzy i cztery w maju br. spółka SK hi-tech battery materials Poland nabyła na terenie Katowickiej SSE (KSSE) kolejną nieruchomość o powierzchni ponad 30 ha. Inwestor zadeklarował między innymi utworzenie co najmniej 800 nowych miejsc pracy. Roczne zdolności planowanych zakładów 3 i 4 wyniosą po 430 mln m2 separatorów każdy. Ich uruchomienie zaplanowano na koniec 2023 roku i na II kwartał 2024 roku.
Co ciekawe decyzje o kolejnych etapach inwestycji zapadły zanim rozpoczął działalność produkcyjną pierwszy zakład SK hi-tech battery materials Poland - nastąpi to w sierpniu 2021 r. Docelowo w Dąbrowie Górniczej ma być zatrudnionych 1500 pracowników po czterech fazach.
Natomiast w Radzikowicach niedaleko Nysy trwają przygotowania do uruchomienie produkcji w fabryce Umicore Poland. Budowa zakładu usytuowanego na działce o powierzchni 72 hektarów, w którym będą wytwarzane materiały katodowe stosowane w bateriach do aut elektrycznych, została oficjalnie zainaugurowana w lutym zeszłego roku. Fabryka ma zostać uruchomiony już pod koniec I półrocza 2021 roku. - Po przejściu linii produkcyjnych przez kwalifikacje klientów, w IV kwartale 2021 r. spodziewane jest uruchomienie pierwszej produkcji komercyjnej, a w 2022 r. nastąpi dalszy wzrost produkcji - mówi Agata Czechowska, kierownik do spraw komunikacji w Umicore Poland. Belgijska firma obecnie zatrudnia w Nysie około 100 osób. Zatrudnienie będzie stopniowo zwiększane do docelowego poziomu 400 pracowników.
- Inne projekty związane z elektromobilnością (Mitsui High-tec (Europe), Phoenix Contact E-Mobility, JOYNEXT, Johnson Matthey, Capchem Poland, Ningbo Tuopu Group)
- Reinwestycje (Henniges Automotive Prudnik, Faurecia (Wałbrzych), Joysonquin Automotive Systems, Tristone Flowtech Poland)
- Nowe zakłady (TENGLONG Polska, PROMA Poland, Simoldes Plasticos Polska, BULTEN)
Pełna wersja artykułu jest dostępna w najnowszych wydaniu kwartalnika AutomotiveSuppliers.pl review.
Pobierz kwartalnik |