10 lutego 2015 r. Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożone przez ministra spraw wewnętrznych.
W założeniach zaproponowano rozwiązania, które przede wszystkim umożliwią uruchomienie kolejnych, przydatnych obywatelom i przedsiębiorcom e-usług. Powinny one zacząć obowiązywać z początkiem stycznia 2016 r.
W czerwcu 2014 r. ruszyły dwie pierwsze e-usługi: „Historia pojazdu” i „Bezpieczny autokar”. Pierwsza - umożliwia potencjalnemu kupcowi używanego samochodu, zarejestrowanego w Polsce, ocenę stanu technicznego przed podjęciem decyzji o jego nabyciu. Dzięki temu ryzyko, że kupiony pojazd będzie inny niż deklaruje sprzedający, znacznie zmaleje. Druga - zwiększa bezpieczeństwo pasażerów transportu autobusowego, a zwłaszcza dzieci i młodzieży, wyjeżdżającej na zorganizowany wypoczynek. Każdy rodzic przed wyjazdem swojego dziecka może sprawdzić stan autokaru, np. na miejscu zbiórki wycieczki.
W założeniach przewidziano dalsze udoskonalanie baz: Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP) i Centralnej Ewidencji Kierowców (CEK), dzięki czemu powstaną kolejne e-usługi:
W założeniach przewidziano także rozszerzenie zakresu danych wprowadzanych do CEP. W rezultacie gromadzone będą w niej informacje dotyczące np.:
Planowane jest także ujednolicenie formy wprowadzania danych i informacji do ewidencji oraz szczegółowe określenie warunków i trybu współdziałania podmiotów zobowiązanych do ich przekazywania W przepisach zostanie jednoznacznie wskazane, że ewidencje są zbiorami referencyjnymi i administrator danych tych zbiorów jest uprawniony do określenia wymagań technicznych i jakościowych standardów ich przesyłania.
Wszystkie podmioty zasilające ewidencje, w tym nowe, np. stacje kontroli pojazdów i zakłady ubezpieczeń, będą miały zapewniony bezpłatny dostęp do danych i informacji zgromadzonych w ewidencjach. Zakłady ubezpieczeń – za pośrednictwem Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego – będą przekazywały dane i informacje do CEP.
W założeniach zaproponowano rozwiązania, które przede wszystkim umożliwią uruchomienie kolejnych, przydatnych obywatelom i przedsiębiorcom e-usług. Powinny one zacząć obowiązywać z początkiem stycznia 2016 r.
W czerwcu 2014 r. ruszyły dwie pierwsze e-usługi: „Historia pojazdu” i „Bezpieczny autokar”. Pierwsza - umożliwia potencjalnemu kupcowi używanego samochodu, zarejestrowanego w Polsce, ocenę stanu technicznego przed podjęciem decyzji o jego nabyciu. Dzięki temu ryzyko, że kupiony pojazd będzie inny niż deklaruje sprzedający, znacznie zmaleje. Druga - zwiększa bezpieczeństwo pasażerów transportu autobusowego, a zwłaszcza dzieci i młodzieży, wyjeżdżającej na zorganizowany wypoczynek. Każdy rodzic przed wyjazdem swojego dziecka może sprawdzić stan autokaru, np. na miejscu zbiórki wycieczki.
W założeniach przewidziano dalsze udoskonalanie baz: Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP) i Centralnej Ewidencji Kierowców (CEK), dzięki czemu powstaną kolejne e-usługi:
- dostęp online dla kierowców do własnych danych i informacji - umożliwi im bieżące monitorowanie informacji na temat zastosowanych wobec nich kar i ograniczeń, wynikających z wykroczeń i przestępstw przeciwko bezpieczeństwu ruchu drogowego. Np. kierowca będzie mógł sprawdzić liczbę własnych punktów karnych oraz opłacić mandat on line, czyli rozwiązanie to zmniejszy ryzyko utraty prawa jazdy z powodu niewiedzy o liczbie punktów karnych.
- „Udostępnij dane pracodawcy” - zapewni weryfikację uprawnień kierowcy, czyli w praktyce przedsiębiorca, przed udostępnieniem służbowego auta pracownikowi, będzie mógł sprawdzić czy posiada on ważne uprawnienia do prowadzenia pojazdu.
- „Sprawdź szkołę jazdy” - pozwoli na ocenę jakości kształcenia szkół jazdy przez przyszłych kursantów na podstawie dostępnych danych statystycznych, co zwiększy konkurencję między nimi i przyczyni się do wzrostu jakości świadczonych usług.
- usługa „Mój pojazd” - pozwoli właścicielom na dostęp online do danych i informacji o własnym pojeździe.
W założeniach przewidziano także rozszerzenie zakresu danych wprowadzanych do CEP. W rezultacie gromadzone będą w niej informacje dotyczące np.:
- badań technicznych pojazdów (zakłada się gromadzenie informacji o wszystkich wykonywanych badaniach technicznych: zakończonych wynikiem pozytywnym i negatywnym, ukończonych i nieukończonych, pojazdów zarejestrowanych i niezarejestrowanych);
- zdarzeń ubezpieczeniowych (przewidziano gromadzenie informacji o szkodach, klasyfikujących pojazd do dodatkowego badania technicznego, zgłaszanych w ramach ubezpieczenia obowiązkowego (OC) i nieobowiązkowego (Autocasco).
Planowane jest także ujednolicenie formy wprowadzania danych i informacji do ewidencji oraz szczegółowe określenie warunków i trybu współdziałania podmiotów zobowiązanych do ich przekazywania W przepisach zostanie jednoznacznie wskazane, że ewidencje są zbiorami referencyjnymi i administrator danych tych zbiorów jest uprawniony do określenia wymagań technicznych i jakościowych standardów ich przesyłania.
Wszystkie podmioty zasilające ewidencje, w tym nowe, np. stacje kontroli pojazdów i zakłady ubezpieczeń, będą miały zapewniony bezpłatny dostęp do danych i informacji zgromadzonych w ewidencjach. Zakłady ubezpieczeń – za pośrednictwem Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego – będą przekazywały dane i informacje do CEP.