Trzy uczelnie, które otrzymały dofinansowanie w ramach konkursu MOTO POWER, zakończyły właśnie prace nad opracowaniem innowacyjnych programów kształcenia i przystępują do ich testowania.
O doświadczeniach z realizacji pierwszego etapu projektu rozmawiano z przedstawicielami szkół wyższych podczas spotkania, które odbyło się 15 października 2018 roku w siedzibie Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju.
Politechnika Śląska, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Witelona w Legnicy oraz Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Ciechanowie będą kształciły specjalistów na potrzeby przemysłu motoryzacyjnego. Trzy semestry nauki zakończą się tytułem dyplomowanego specjalisty w określonej dziedzinie. Studia może podjąć nie tylko tegoroczny absolwent szkoły średniej, ale także osoba, która aktualnie jest zatrudniona i chciałaby się dokształcać lub osoba bezrobotna, która po dłuższej nieobecności chciałaby powrócić na rynek pracy i potrzebuje uzupełnienia kwalifikacji.
Oferowane programy będą stanowiły 5. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji, czyli będą stanowiły łącznik pomiędzy kształceniem na poziomie szkoły średniej (szkoła zawodowa, branżowa, liceum) a szkolnictwem wyższym (inżynier/licencjat). Testowany tryb nauki znacznie skróci czas potrzebny do zdobycia nowych kwalifikacji i praktycznych umiejętności, niezbędnych do skutecznego funkcjonowania na rynku pracy.
Kształcenie w ramach realizowanych projektów odbywa się we współpracy z pracodawcami. Połowa czasu zajęć to teoria, druga połowa – zajęcia praktyczne w zakładzie pracy. Przedsiębiorcy wzięli czynny udział w opracowaniu programów nauczania, a następnie będą odpowiedzialni za organizację staży w zakładach produkcyjnych. Szkoły współpracują m.in. z: Opel Manufacturing Poland, Haerter Technika Wytwarzania sp. z o.o. Sp. k., VOSS Automotive Polska Sp. z o.o., Lubas Poliuretany Sp. z o.o., Fabryka Maszyn LUKA Sp. z o.o., czy Metaltech Sp. z o.o.
Obecnie w Polsce szkoły wyższe nie przyznają kwalifikacji pełnych na poziomie 5. Natomiast krótkie cykle kształcenia z powodzeniem funkcjonują w wielu krajach europejskich oraz USA, odpowiadając na potrzeby tamtejszych rynków pracy. Pilotażowe projekty na polskich uczelniach są realizowane w ramach Działania 4.1 Innowacje społeczne, Programu Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020.
O doświadczeniach z realizacji pierwszego etapu projektu rozmawiano z przedstawicielami szkół wyższych podczas spotkania, które odbyło się 15 października 2018 roku w siedzibie Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju.
Politechnika Śląska, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Witelona w Legnicy oraz Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Ciechanowie będą kształciły specjalistów na potrzeby przemysłu motoryzacyjnego. Trzy semestry nauki zakończą się tytułem dyplomowanego specjalisty w określonej dziedzinie. Studia może podjąć nie tylko tegoroczny absolwent szkoły średniej, ale także osoba, która aktualnie jest zatrudniona i chciałaby się dokształcać lub osoba bezrobotna, która po dłuższej nieobecności chciałaby powrócić na rynek pracy i potrzebuje uzupełnienia kwalifikacji.
Oferowane programy będą stanowiły 5. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji, czyli będą stanowiły łącznik pomiędzy kształceniem na poziomie szkoły średniej (szkoła zawodowa, branżowa, liceum) a szkolnictwem wyższym (inżynier/licencjat). Testowany tryb nauki znacznie skróci czas potrzebny do zdobycia nowych kwalifikacji i praktycznych umiejętności, niezbędnych do skutecznego funkcjonowania na rynku pracy.
Kształcenie w ramach realizowanych projektów odbywa się we współpracy z pracodawcami. Połowa czasu zajęć to teoria, druga połowa – zajęcia praktyczne w zakładzie pracy. Przedsiębiorcy wzięli czynny udział w opracowaniu programów nauczania, a następnie będą odpowiedzialni za organizację staży w zakładach produkcyjnych. Szkoły współpracują m.in. z: Opel Manufacturing Poland, Haerter Technika Wytwarzania sp. z o.o. Sp. k., VOSS Automotive Polska Sp. z o.o., Lubas Poliuretany Sp. z o.o., Fabryka Maszyn LUKA Sp. z o.o., czy Metaltech Sp. z o.o.
Obecnie w Polsce szkoły wyższe nie przyznają kwalifikacji pełnych na poziomie 5. Natomiast krótkie cykle kształcenia z powodzeniem funkcjonują w wielu krajach europejskich oraz USA, odpowiadając na potrzeby tamtejszych rynków pracy. Pilotażowe projekty na polskich uczelniach są realizowane w ramach Działania 4.1 Innowacje społeczne, Programu Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020.