Strategia PKN ORLEN przewiduje prace nad rozwojem paliw alternatywnych wykorzystywanych w transporcie. Obecnie Grupa ORLEN wytwarza ok. 45 ton wodoru na godzinę, z czego większość zużywana jest na potrzeby procesów produkcyjnych. Koncern rozpoczął już realizację instalacji doczyszczania wodoru, która od 2021 roku pozwoli na wprowadzenie tego paliwa na rynek. PKN ORLEN rozwija również technologię magazynowania, transportowania i dystrybuowania paliwa wodorowego. Podpisany list intencyjny ma na celu współpracę i wymianę doświadczeń pomiędzy stronami, zmierzającą do wdrożenia efektywnej infrastruktury tankowania wodoru, odpowiadającej potrzebom komunikacji miejskiej i pojazdów realizujących usługi publiczne.
- O rozwoju PKN ORLEN myślimy w perspektywie długofalowej. Zdajemy sobie sprawę z tego, że znaczenie napędów konwencjonalnych w transporcie będzie się zmniejszać, dlatego nasza strategia przewiduje również rozwój paliw alternatywnych. Wodór, z uwagi na możliwy zasięg i dużą masę, którą jest w stanie napędzać, jest paliwem szczególnie perspektywicznym w kontekście transportu publicznego. Porozumienie z miastem Płock jest kolejnym krokiem, który przybliża nas do komercyjnego wdrożenia tej technologii w Polsce. Dzięki wymianie informacji będziemy mogli lepiej poznać oczekiwania potencjalnego klienta oraz wyzwania technologiczne, z którymi będziemy musieli się zmierzyć. W ubiegłym roku podobne listy intencyjne podpisaliśmy z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią oraz firmą PESA Bydgoszcz, a w najbliższym czasie zamierzamy porozumieć się z kolejnymi samorządami - powiedział Józef Węgrecki, Członek Zarządu PKN ORLEN ds. Operacyjnych.
Zgodnie z wprowadzanymi regulacjami, samorządy będą zobowiązane do konsekwentnego zwiększania udziału pojazdów zeroemisyjnych we flocie realizującej usługi publiczne. Paliwa wodorowe w Polsce, obecnie znajdujące się przede wszystkim w fazie testowej, jednak po wdrożeniu rozwiązań technicznych i legislacyjnych będą stanowiły istotne uzupełnienie miksu energetycznego w transporcie ciężkim.