Aktualna debata na temat zmian klimatu spowodowała ogólne ożywienie wokół tematu zrównoważonych koncepcjach mobilności. Elektromobilność jest uważana za kluczową technologię i obiecujące rozwiązanie dla zrównoważonej mobilności. Oprócz samochodów, skuterów i autobusów elektrycznych bardzo popularne są również rowery z napędem elektrycznym. Ich sprzedaż w Europie po raz pierwszy przekroczyła próg 2 milionów w 2018 r. - w samych Niemczech sprzedano prawie milion e-bike’ów. Nie ważne czy to rowery miejskie do użytku w mieście, rowery górskie i trekkingowe do użytku rekreacyjnego czy rowery typu cargo do transportu na ostatnim kilometrze. Według aktualnych prognoz branżę czeka ponowny dwucyfrowy wzrost w roku 2019.
Spółki Swoboda i Franz Morat Group rozpoznały ten trend na wczesnym etapie i wraz z założeniem Morat Swoboda Motion zaangażowały się w produkcję uzębionych komponentów napędowych do zastosowań w branży elektromobilności. W 2017 r. spółka joint venture otrzymała propozycję pierwszego dużego projektu. Już w czerwcu 2018 roku miało miejsce symboliczne wbicie szpadla pod budowę nowego zakładu produkcyjnego w Nowej Rudzie na Dolnym Śląsku. W bezpośrednim sąsiedztwie Grupa Franz Morat z sukcesem prowadzi zakład montażowy dla działu technologi napędów od lipca 2015 r.
Podczas planowania linii produkcyjnej i wyboru parku maszynowego na najwyższym poziomie technologicznym nadrzędnymi priorytetami były stopień automatyzacji oraz odchudzona i stabilna produkcja. Pierwsze maszyny zostały dostarczone w listopadzie 2018 r., a w marcu 2019 r. pierwsze próbki opuściły fabrykę. 1 lipca 2019 r. rozpoczęto produkcję seryjną na powierzchni 4500 m². Asortyment obejmuje różne koła zębate i wały, które zapewniają niezawodny napęd w silnikach rowerów elektrycznych.
W nowym zakładzie stosowane są decydujące dla jakości technologie produkcyjne: frezowanie walcowe, hartowanie próżniowe, szlifowanie bezkłowe, toczenie na twardo i szlifowanie walcowe. Precyzyjnie obrobione wały i koła zębate są następnie czyszczone i pakowane. Zastosowana koncepcja automatyzacji inteligentnie łączy maszyny do obróbki, piec do hartowania oraz system czyszczenia. Zapasy części tworzone są przy użyciu wózka transportowego z identycznymi paletami systemowymi. Jeśli wszystkie wsporniki przedmiotów obrabianych w wózku są wypełnione obrabianymi częściami, pracownik zabiera wózek i umieszcza go przy następnym stanowisku w celu dalszej obróbki. Jednocześnie wiele robotów odpowiada za załadunek maszyny oraz załadunek i rozładunek obrabiarek.
Dzięki elastyczności rozwiązania automatyzacyjnego linię produkcyjną można rozszerzać w sposób modułowy. W przypadku przyszłych dużych zamówień obszar produkcyjny można zwiększyć dzięki nowej hali do ok. 7500 m². Oprócz komponentów kół zębatych do silników rowerów elektrycznych, w asortymencie Morat Swoboda Motion znajdują się zestawy kół do elektrycznych układów kierowniczych, wały wirników do samochodów elektrycznych lub przekładnie planetarne do e-skuterów.
Informacje o Grupie Franz Morat:
Grupa Franz Morat od ponad 100 lat projektuje i wdraża koncepcje układów napędowych wykonanych z metalu i tworzywa sztucznego - od kół zębatych po kompletne silniki przekładniowe.
Liczba pracowników: ok. 700 pracowników
Data założenia: 1912
Obrót: ponad 90 milionów euro (2018)
Informacje dot. Swoboda:
Spółka Swoboda projektuje i produkuje precyzyjne, innowacyjne komponenty i systemy dla motoryzacyjnej przyszłości.
Liczba pracowników: ok. 4 200 pracowników
Data założenia: 1947
Obrót: ponad 450 milionów euro (2018)