Takoni
Stokvis Tapes
VIA
Galvanopartners
Do Rybnika dotarły pierwsze autobusy wodorowe spośród 20 zakupionych przez Miasto Rybnik. Miasto podpisało w marcu tego roku umowę z firmą PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o. na dostawę 20 sztuk autobusów, które zaczną kursować w naszym mieście w październiku tego roku.

Są to pojazdy zasilane wodorem, w którym ogniwo paliwowe wytwarza z wodoru energię elektryczną, która zasila silniki umieszczone w osiach. Skutkiem tego procesu jest para wodna, a więc pojazdy te są zeroemisyjne – mówi Łukasz Kosobucki prezes spółki Komunikacja Miejska Rybnik. - Pojazdy wyposażone są w system informacji pasażerskiej według stosowanego w Rybniku standardu, tj. jaskrawe duże tablice oraz wydzielenie części opisującej kierunek i numer linii, tak aby informacja była pełna. W środku tradycyjnie już znajdziemy informację o trasie - opisuje Łukasz Kosobucki.

Pojazdy są klimatyzowane, wyposażone w ogrzewanie wodne, wykorzystujące ciepło z układu chłodzenia układu napędowego i/lub pompy ciepła. Każdy pojazd pomieści min. 86 osób, z czego 32 na miejscach siedzących. Dla zwiększenia bezpieczeństwa na wyposażeniu pojazdów znajduje się defibrylator AED.

Ponadto autobusy mają porty USB do ładowania urządzeń mobilnych, oświetlenie obszaru drzwi, wyświetlacze LED i LCD, automatyczne zapowiedzi, nagłośnienie, kasowniki, monitoring, system zliczania pasażerów, w kabinie kierowcy przewidziano alkomat oraz lodówkę. Zasięg na jednym tankowaniu wodorem określono na 300 km.

Nowe autobusy pozwolą na osiągnięcie efektu ekologicznego, jakim jest zmniejszenie emisji CO2, ograniczenie emisji tlenków azotu oraz pyłów PM10.

- Tapicerka siedzeń ma wyszyte loga Miasta Rybnika. Ciekawostką jest to, że wszystkie siedzenia dostępne bez stopni są oznaczone kolorem jaskrawym. Pojazdy oczywiście są w pełni niskopodłogowe, a podłoga pokryta jest wykładziną o fakturze paneli, dzięki czemu pasażerowie będą mogli poczuć się jak w domu - opowiada prezes Kosobucki. - Te autobusy to również wygoda kierowców, którzy mają do dyspozycji pełną kabinę, w której znajdą udogodnienia poprawiające bezpieczeństwo prowadzenia, takie jak lusterka w formie kamer, z których obraz przekazywany jest do ekranów w kabinie. Komfort pracy poprawia również kamera 360 stopni, dzięki czemu kierowca widzi obrys pojazdu - mówi Kosobucki.

Przypomnijmy, że Rybnik otrzymał dofinansowanie w wysokości 45,5 mln zł z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na zakup 20 szt. autobusów napędzanych wodorem. To dofinansowanie jest jednym z pięciu najwyższych w Polsce i drugim najwyższym w województwie śląskim, jakie zostały przyznane przez NFOŚiGW ramach konkursu „Zielony Transport Publiczny”. Nowe autobusy pozwolą na osiągnięcie efektu ekologicznego, jakim jest zmniejszenie emisji CO2, ograniczenie emisji tlenków azotu oraz pyłów PM10.

Warto dodać, że jeszcze w kwietniu br. Miasto złożyło wniosek o dofinansowanie do zakupu kolejnych autobusów wodorowych w ramach programu Zielony Transport Publiczny Faza III. Wniosek do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej obejmował dofinansowanie wynoszące 100% kosztów kwalifikowanych, tj. 48 mln zł, co oznacza, że w przypadku uzyskania dofinansowania Miasto pozyska autobusy, za które zapłaci jedynie podatek VAT, który zostanie potem odzyskany. Złożony wniosek obejmuje zakup 14 autobusów, z czego 11 szt. to autobusy 12-metrowe oraz 3 sztuki 18-metrowe. Jeśli uda się uzyskać wnioskowane dofinansowanie, dostawy autobusów planowane są na koniec 2024 roku i początek 2025 roku.

W Rybniku, przy ul. Budowlanych 6, powstaje ogólnodostępna stacja do tankowania wodoru samochodów osobowych i autobusów, której otwarcie planowane jest jesienią tego roku.
0
Udostępniono

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

Deltax Programming Sp. z o.o.
Stokvis Tapes Polska Sp. z o.o.
BWI Poland Technologies Sp. z o.o.
Lubricant Polska Sp. z o.o.
 Quality Control Innovation System Sp. z o.o.
TUV NORD Polska Sp. z o.o.