29 listopada została podpisana umowa pomiędzy firmą Solaris Bus & Coach sp. z o.o. a łotewskim przewoźnikiem Rīgas Satiksme. Zamówienie dotyczy 35 autobusów Solaris Urbino 12 electric. Dodatkowo kontrakt może zostać rozszerzony o kolejne 17 elektrycznych modeli.
Wartość kontraktu podstawowego wynosi ponad 19 milionów euro. Pojazdy trafią do stolicy Łotwy pod koniec 2023 roku. To kolejna już inwestycja Rygi w bezemisyjny transport publiczny.
Łotewski przewoźnik Rīgas Satiksme postawił kolejny krok w kierunku elektromobilności. Do pokaźnej floty trolejbusów wkrótce dołączą pierwsze w Rydze autobusy elektryczne marki Solaris. Zamówienie obejmuje 35 Urbino 12 electric, z możliwością rozszerzenia kontraktu o kolejne 17 sztuk. Całkowita wartość podstawowego zamówienia, które zostanie dostarczone w ciągu 12 miesięcy, wynosi ponad 19 mln euro.
„Współpracujemy z Rīgas Satiksme już ponad 20 lat. W tym czasie dostarczyliśmy do Rygi prawie 600 naszych pojazdów. Jestem niezwykle dumny, że nasza firma może być częścią historii transportu publicznego w tym mieście, szczególnie, że początki naszej elektromobilnej drogi w stolicy Łotwy sięgają jeszcze 2001 roku, kiedy na ulicach Rygi pojawiły się pierwsze Trollino. Elektromobilność to z pewnością przyszłość transportu, a bezemisyjne autobusy, które wkrótce dołączą do tutejszej floty dostarczą bezspornych korzyści dla mieszkańców” – powiedział Olivier Michard, Członek Zarządu Solaris Bus & Coach sp. z o.o., odpowiedzialny za obszary Sprzedaży, Marketingu i After Sales.
Zamówione elektrobusy to flagowe, dobrze już znane w całej Europie, zeroemisyjne produkty Solarisa. Niskopodłogowe pojazdy o długości 12 metrów zostaną wyposażone w baterie Solaris High Energy o pojemności 140 kWh, które będą ładowane zarówno poprzez wtyczkę plug-in, jak i za pomocą pantografu odwróconego. Stan naładowania magazynów energii, wraz z liczbą kilometrów, jaką może pokonać pojazd, będą wyświetlały się na pulpicie kierowcy. Źródłem napędu w elektrycznym Urbino będzie centralny silnik trakcyjny.
W autobusach, które na pokładzie pomieszczą minimum 72 osoby, będzie można odnaleźć liczne rozwiązania zwiększające komfort i bezpieczeństwo zarówno kierowców, jak i pasażerów. Jednym z nich będzie urządzenie typu alkolok, które każdorazowo przed uruchomieniem pojazdu będzie przeprowadzać test trzeźwości kierowcy. Standardowo wewnątrz pojazdu znajdzie się klimatyzacja całopojazdowa, kamery monitorujące przestrzeń pasażerską i otoczenie autobusu oraz zaawansowany system komunikacji pasażerskiej. Ponadto w zamkniętej kabinie, kierowca będzie miał dostęp do podgrzewanego fotela, a także, dzięki automatycznemu systemowi liczenia pasażerów, zyska informację na temat aktualnej liczby podróżnych, znajdujących się na pokładzie. Dla wygody pasażerów na pokładzie autobusów znajdą się punkty świetlne LED oraz ładowarki USB.
W celu zoptymalizowania zużycia energii, pojazdy zostaną wyposażone w funkcję tzw. prekondycjonowania termicznego. Oznacza to, że podczas ładowania baterii wnętrze autobusu będzie równolegle ogrzewane lub chłodzone – w zależności od pory roku. Pozwoli to przygotować autobus wyjeżdżający na trasę z zajezdni do przewozu pasażerów w komfortowych warunkach.
W pojazdach zostanie również zaimplementowany system eSConnect, który usprawnia zarządzanie flotą bezemisyjnych autobusów. To autorskie oprogramowanie Solarisa oferuje takie funkcjonalności, jak dostęp do danych o pojeździe w czasie rzeczywistym oraz bieżącą identyfikację usterek.
Łotwa to bez wątpienia ważny rynek eksportowy dla firmy Solaris. Ponad 20 lat temu do ryskiego taboru dołączyły pierwsze trolejbusy Solarisa. Do tej pory do stolicy tego kraju dostarczono 560 pojazdów producenta, w tym ponad 160 Trollino, z czego 10 sztuk z technologicznie zaawansowanym, wodorowym range extenderem. Wkrótce Ryga zostanie trzecim miastem w Łotwie, w którym regularnie kursować będą elektryczne autobusy marki Solaris. 6 bateryjnych Solarisów jeździ już w nadmorskim porcie Jurmała i w mieście Jełgawa.
Polska
Pierwsze elektryczne Solarisy w Rydze już w przyszłym roku
- Szczegóły
- Autor: Solaris