Ostatnia dekada poprzedniego stulecia pokazała, że indeksy giełdowe na świecie zyskiwały niebotyczne wyceny, oczekując jednocześnie ogromnego wzrostu wartości firm związanego z wprowadzeniem internetowych kanałów dystrybucji.
Świat zweryfikował to założenie w marcu 2000 roku, wraz z początkiem kryzysu zwanego dot.com. Istotne jest, że gdy w pierwszej dekadzie XXI wieku światowe OEMy automotive rozwijały swoje strategie zakupowe, nie istniały jeszcze narzędzia e-commerce w obszarze B2B (przedsiębiorca do przedsiębiorcy). Tym samym poza platformami zakupowymi zbierającymi RFQ i RFI, praktycznie nie wprowadzono narzędzi budowy współpracy pomiędzy stronami transakcji na zasadzie internetowego marketplace’u.
W drugiej dekadzie XXI wieku nastąpił nagły rozwój technologii zmieniających świat, takich jak mobilny i szybki Internet, płatności online, czy lokalizacja klientów. Tym samym, w mgnieniu oka tradycyjne i stabilne branże stanęły przed koniecznością redefinicji zasad funkcjonowania. Platformy B2C zyskały niespotykaną wcześniej siłę oraz globalną skalę działania, odbierając wartość przedsiębiorstwom funkcjonującym w tradycyjnych dotąd modelach businessowych.
Specjaliści w zakresie strategii businessowych jednogłośnie mówią, że nadchodzi czas na platformy i marketplace’y w obszarze B2B. Pamiętając, że to właśnie łańcuch dostaw branży automotive jest najbardziej konkurencyjnym i kompleksowym środowiskiem produkcyjnym na świecie należy spodziewać się, że to właśnie w tym obszarze rozwiązania B2B e-commerce pojawią się jako pierwsze.
B2B e-commerce, czyli sprzedaż towarów bądź usług za pomocą narzędzi opartych na komunikacji internetowej, zasadniczo różni się od typowych, znanych wszystkim sklepów internetowych. Decyzje zakupowe w przypadku dóbr konsumpcyjnych mają zupełnie inny charakter niż procesy decyzyjne związane z zakupami realizowanymi przez podmioty businessowe. W relacjach B2B konieczne jest daleko bardziej idące zaufanie, zarówno do podmiotu sprzedającego, jak i samego procesu wyboru optymalnego rozwiązania. Zakupy w tym przypadku są znacznie mniej impulsywne niż w przypadku zakupów konsumentów finalnych. Także wartość kwot transakcyjnych często sprawia, że transakcje B2B niczym nie przypominają tych realizowanych przez nas na co dzień.
Platformy B2B e-commerce nie działają jeszcze na szeroką skalę w międzynarodowej przestrzeni gospodarczej. Trudno jest zatem opisywać generalne zasady tworzenia i rozwoju tego typu rozwiązań. Aktualny raport MarketWatch.com wskazuje jednak, że wzrost światowego rynku B2B e-commerce szacuje się na 17,5% rocznie, co stanowi wartość wyższą, niż średnioroczny przyrost rynku B2C w okresie ostatnich 10 lat. Ta dysproporcja robi ogromne wrażenie.
Pandemia sprawiła, że podróże oraz wizyty w zakładach produkcyjnych zostały ograniczone do minimum, a w wielu przypadkach stały się praktycznie niemożliwe. Tym samym to właśnie platformy oraz marketplace’y stają się naturalną perspektywą w zakresie dostawy środków i technologii dla produkcji automotive. Już dziś tworzone są globalne marketplace’y zrzeszające przykładowo wszystkich dostawców danej technologii.
O perspektywach, kierunkach rozwoju oraz narzędziach budowy strategii e-commerce na rynku B2B dowiecie się Państwo więcej podczas serii darmowych webinariów organizowanych przy współpracy z AutomotiveSuppliers.pl. Pierwsze spotkanie rusza już 12 lutego 2021 r.
Więcej informacji oraz możliwość zapisu dostępne są poniżej.
Polska
Platformy B2B również zawitają do świata dostawy komponentów motoryzacyjnych
- Szczegóły
- Autor: DB77