W sobotę 11 marca br. zostało zawarte porozumienie, pomiędzy zarządem FCA Powertrain Poland Sp. z o.o. a stroną związkową, dotyczące zapowiedzianych zwolnień grupowych.
20 lutego 2023 r. zarząd bielskiej spółki powiadomił organizacje związkowe w tej spółce o zamiarze przeprowadzania zwolnień oraz rozpoczął przewidziane ustawą konsultacje tego zamiaru.
Zwolnienia grupowe w fabryce mają objąć około 300 pracowników (z ponad 800 zatrudnionych), w tym 290 bezpośrednio i pośrednio produkcyjnych. Jako przyczynę zamiaru przeprowadzenia redukcji zatrudnienia jest, jak podaje za pracodawcą MOZ NSZZ Solidarność FCA Poland, „w wyniku wprowadzenia przez Komisje Europejską regulacji dotyczących emisji spalin silników spalinowych nastąpił spadek zamówień na silniki, czego konsekwencją jest konieczność zakończenia przez FCA Powertrain Poland produkcji silników TwinAir oraz ograniczenie produkcji silników GSE i SDE”.
Sobotnie porozumiemie reguluje przede wszystkim warunki dwóch form dobrowolnych odejść. Pierwsza to "program restrukturyzacji zatrudnienia" dla pracowników, którzy zakończą pracę w fabryce silników ale podejmą ją, na okres co najmniej dwóch lat, w innym zakładzie Grupy Stellantis (w Tychach lub Gliwicach). W zależności od stażu pracy otrzymają od 12 (staż do 8 lat) do 14 odpraw (11 lat i więcej). Druga grupa to "program dobrowolnych odejść" dla osób, które opuszczą Stellantis i nie podejmą w niej pracy przez okres nie krótszy niż pięć lat. Ilość odpraw wyniesie od 8 (staż do 8 lat) do 24 (30 lat i więcej).
Redukcja zatrudnienia w FCA Powertrain S.A. ma być zakończona do końca czerwca tego roku.
Zakład w Bielsku-Białej jest jednym z dwóch, obok fabryki w Gliwicach, w którym Grupa Stellantis wytwarza jednostki napędowe.
Polska
Porozumienie w sprawie zwolnień grupowych w FCA Powertrain Poland
- Szczegóły
- Autor: NSZZ Pracowników Organizacja Międzynarodowa Fiat Auto Poland S.A. i Spółek, AutomotiveSuppliers.pl (fot. FCA)