W I połowie 2009 r. produkcja autobusów w Polsce osiągnęła poziom 2417 szt. , o 387 szt. (+ 19,06%) więcej niż przed rokiem - - poinformowała firma JMK analizy rynku transportowego.
Ten dobry wynik zawdzięczamy rosnącemu eksportowi przy bardzo słabej koniunkturze panującej na krajowym rynku. O sile eksportu w polskim przemyśle autobusowym świadczy układ w „produkcyjnym”rankingu. Po I połowie br. najwyższe miejsca zajmują główni eksporterzy, czyli: MAN, Solaris, Volvo i Scania, a osiągnięty pozytywny bilans produkcyjny to także w zasadzie wyłączna zasługa zagranicznych kontraktów, które w połowie br. osiągnęły poziom 2151 autobusów. To oznacza, że tylko 266 autobusów (11%) wyprodukowanych w tym roku w naszym kraju zostało zakupionych przez polskich przewoźników.
W 2008 r. zakłady zlokalizowane w Polsce wyprodukowały łącznie 4516 autobusów, w tym aż 3254 autobusów miejskich. Wzrost w tym segmencie jest cały czas kontynuowany i w I połowie br. wytworzono łącznie 1795 autobusów miejskich, czyli o 423 szt. więcej niż przed rokiem (+ 30,83%). Ten pozytywny trend zawdzięczamy rosnącemu eksportowi tego typu konstrukcji, gdyż na krajowym rynku odnotowaliśmy w tej kategorii zdecydowany spadek sprzedaży. Liderem po I połowie br. jest tutaj MAN z liczbą 863 wyprodukowanych autobusów miejskich. Za nim jest Solaris z doskonałym wynikiem 482 szt. i Scania (392 szt.).
Ten dobry wynik zawdzięczamy rosnącemu eksportowi przy bardzo słabej koniunkturze panującej na krajowym rynku. O sile eksportu w polskim przemyśle autobusowym świadczy układ w „produkcyjnym”rankingu. Po I połowie br. najwyższe miejsca zajmują główni eksporterzy, czyli: MAN, Solaris, Volvo i Scania, a osiągnięty pozytywny bilans produkcyjny to także w zasadzie wyłączna zasługa zagranicznych kontraktów, które w połowie br. osiągnęły poziom 2151 autobusów. To oznacza, że tylko 266 autobusów (11%) wyprodukowanych w tym roku w naszym kraju zostało zakupionych przez polskich przewoźników.
W 2008 r. zakłady zlokalizowane w Polsce wyprodukowały łącznie 4516 autobusów, w tym aż 3254 autobusów miejskich. Wzrost w tym segmencie jest cały czas kontynuowany i w I połowie br. wytworzono łącznie 1795 autobusów miejskich, czyli o 423 szt. więcej niż przed rokiem (+ 30,83%). Ten pozytywny trend zawdzięczamy rosnącemu eksportowi tego typu konstrukcji, gdyż na krajowym rynku odnotowaliśmy w tej kategorii zdecydowany spadek sprzedaży. Liderem po I połowie br. jest tutaj MAN z liczbą 863 wyprodukowanych autobusów miejskich. Za nim jest Solaris z doskonałym wynikiem 482 szt. i Scania (392 szt.).
W I połowie br. również pozytywna koniunktura panuje w segmencie autobusów międzymiastowych, gdzie wyprodukowano łącznie 493 pojazdów - o 17 szt. więcej niż przed rokiem (-3,57%). Jednak ten wzrost zawdzięczamy wyłącznie norweskiemu zamówieniu Volvo na prawie 200 autobusów typu V8700 i stąd bardzo silna tutaj pozycja szwedzkiego producenta (z udziałem 49% w tym segmencie).
Po I połowie roku „pod kreską” znalazł się segment autobusów turystycznych, których w I połowie br. wyprodukowano 129 szt. - o 53 szt. mniej niż przed rokiem (- 29,12%). To wynik ustanowiony w zasadzie tylko przez jedną fabrykę - Volvo we Wrocławiu, która produkuje obecnie sześć różnych typów autobusów turystycznych z przeznaczeniem na wszystkie europejskie rynki.
Produkcja autobusów w Polsce w I półroczu 2009 r.
Producent | 01-06.2009 | proc. | 01-06.2007 |
MAN Bus Sp. z o. o. | 863 | 35,71 proc. | 673 |
Solaris Bus & Coach | 482 | 19,94 proc. | 317 |
Volvo Polska | 412 | 17,05 proc. | 347 |
Scania Production Słupsk | 392 | 16,22 proc. | 125 |
inni | 268 | 11,06 proc. | 433 |
RAZEM | 2 417 | 100 proc. | 2 030 |
Źródło: JMK analizy rynku transportowego |
Więcej w serwisie www.infobus.pl