Załamanie gospodarcze, serie bankructw, duże spadki na giełdach, groźba długotrwałej recesji, redukcje zatrudnienia. Jej skutki odbijają się także na branży motoryzacyjnej w Polsce. W jakiej jest kondycji? Jaka przyszłość przed nią, a przede wszystkim, jak zaradzić trudnościom? Na pytania te odpowiada najnowszy raport PZPM.
Znaczne spadki cen akcji producentów samochodowych, światowy spadek sprzedaży nowych aut, dochodzący nawet do 50% i w konsekwencji wstrzymana produkcja powiązana ze zmianą cyklu produkcyjnego i planowanymi zwolnieniami pracowników. To sytuacja, z którą przyszło borykać się branży motoryzacyjnej. Problemy nie ominęły motoryzacji w Polsce.
„Polska branża motoryzacyjna nie ustrzegła się przed negatywnymi skutkami kryzysu. Pamiętać jednak należy, że niekorzystna kondycja sektora motoryzacyjnego również wpływa na gospodarkę. Wiemy, jak faktycznie wygląda sytuacja i co funkcjonuje nieprawidłowo. W Raporcie wskazaliśmy działania, które są niezbędne do poprawy sytuacji. Nie będą one możliwe bez odpowiednich zmian w regulacjach prawnych i konkretnych działań w obszarze sektora motoryzacyjnego”, mówi Jakub Faryś, Prezes PZPM.
Raport „Branża motoryzacyjna w kryzysie - propozycje rozwiązań” to kompleksowa publikacja poświęcona sytuacji polskiego sektora motoryzacyjnego w kontekście kryzysu gospodarczego.
Ma ona na celu przedstawienie głównych problemów dotykających branżę motoryzacyjną oraz wskazanie propozycji konkretnych rozwiązań. Celem Raportu nie jest fotografia stanu obecnego czy też ocena kondycji branży, ale wskazanie działań, które muszą być jak najszybciej podjęte przez instytucje państwowe.
- nieefektywny podatek akcyzowy;
- import pojazdów używanych niespełniających technicznych warunków i nieefektywna kontrola stanu technicznego pojazdów;
- brak możliwości pełnego odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia samochodu osobowego służącego do działalności gospodarczej;
- brak pełnej amortyzacji kosztów i brak koniecznych ułatwień w leasingu konsumenckim;
- system złomowania pojazdów, w tym wprowadzenie zachęt finansowych dla kupujących nowe pojazdy po oddaniu uprzednio użytkowanego na złom;
- funkcjonowanie w dokumentach roku produkcji zamiast daty pierwszej rejestracji.
Propozycje rozwiązań PZPM
Kondycję branży motoryzacyjnej w Polsce można polepszyć poprzez wprowadzenie rozwiązań korzystnych zarówno dla branży jak i dla budżetu państwa, a także prowadzących do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz stanu środowiska naturalnego. Mając na uwadze trudności branży w Polsce, w raporcie PZPM wskazuje się na następujące rozwiązania:
- zastąpienie podatku akcyzowego pełniącego wyłącznie rolę fiskalną opłatą ekologiczną, której wysokość uzależniona byłaby od emisji szkodliwych substancji, ewentualnie pojemności silnika (w tym europejskich norm emisji CO2);
- zaostrzenie wymogów dla podmiotów prowadzących Stacje Kontroli Pojazdów oraz wykonujących kontrole techniczne pojazdów, a także rozdzielenie nadzoru nad stacjami SKP pomiędzy administrację samorządową i rządową;
- wprowadzenie pełnego odliczenia podatku VAT w przypadku zakupu pojazdu osobowego na potrzeby działalności gospodarczej;
- wprowadzenie zmian prawnych, umożliwiających zawieranie umów leasingu konsumenckiego;
- wprowadzenie rozwiązań, mających na celu ograniczenie szarej strefy w zakresie złomowania pojazdów, a także wprowadzenie efektywnego systemu recyklingu, zmniejszenie wysokości kar dla podmiotów wprowadzających pojazdy;
- wprowadzenie zachęt finansowych dla kupujących nowe pojazdy o określonych parametrach ekologicznych, którzy oddali na złom poprzednio użytkowane;
- zastąpienie we wszystkich oficjalnych dokumentach roku produkcji pojazdu datą pierwszej rejestracji.
„Analiza sytuacji polskiej branży motoryzacyjnej doprowadziła do wskazania kierunku zmian, w którym powinniśmy podążać. Raport to swego rodzaju wskazówka dla rządu i parlamentu. Proponowane przez nas działania są szansą nie tylko na przetrwanie, ale i rozwój tego sektora polskiej gospodarki” - mówi Jakub Faryś, Prezes PZPM.