To z kolei umożliwia ich identyfikację i lokalizację. System RFID to jeden z najlepszych dostępnych obecnie sposobów na zwiększenie wydajności, również w branży motoryzacyjnej.
Czym właściwie jest technologia RFID?
Zacznijmy od podstaw. RFID to swego rodzaju alternatywa dla kodów kreskowych. Ta szybko rozwijająca się technologia umożliwia identyfikację drogą radiową i składa się z szeregu znaczników, zwanych tagami, a także urządzenia, które jest w stanie odczytywać sygnały radiowe wysyłane przez te znaczniki. W standardzie UHF, który jest powszechnie używany w logistyce, stosuje się tagi pasywne. Zawierają one chip z zaprogramowanym numerem identyfikacyjnym danego towaru, a także antenę nadawczo-odbiorczą. Znaczniki zasilane są energią z fal radiowych generowanych przez czytnik, nie wymagają więc baterii. Gdy znacznik odbiera fale, energia przepływa przez wewnętrzną antenę do układu scalonego.
Dla kogo jest technologia RFID?
Technologia zaprojektowana została z myślą o wszystkich przedsiębiorstwach, które dążą do automatyzacji pracy i wyeliminowania ludzkich błędów. RFID pomaga oszczędzać czas, a jednocześnie ułatwia pracę i nadzór nad linią produkcyjną. Systemy wdrażane są w wielu branżach, m.in. przemyśle, logistyce czy transporcie. RFID pomaga firmom:
- wyeliminować błędy przy skanowaniu ręcznym,
- przyśpieszyć proces skanowania etykiet,
- ograniczyć opóźnienia związane z ręczną obsługą kodów kreskowych.
Choć początkowo inwestycja w RFID może wydawać się kosztowna w porównaniu z tańszą technologią kodów kreskowych, jest coraz częściej wdrażana w produkcji, przemyśle, logistyce i handlu. Dla wielu firm jest już niezastąpionym elementem takich procesów jak inwentaryzacja, identyfikacja pracowników i rejestracja ich czasu pracy, znakowanie produktów, śledzenie produkcji, ewidencja opakowań zwrotnych, bezpieczeństwo i kontrola dostępu.
Największe zalety systemu RFID
Oto największe korzyści wynikające z wdrożenia systemu RFID w organizacji:
- Identyfikacja wielu znaczników następuje szybko i równocześnie, dzięki czemu oszczędzasz czas. Tagi RFID w technologii UHF EPC Gen 2 występują głównie w formie etykiety. Są też tagi w obudowie, odporne na warunki atmosferyczne, które mogą być używane wielokrotnie. Dzięki dodatkowej pamięci dostępnej dla użytkownika mogą przechowywać znacznie więcej danych niż kody kreskowe.
- Inwentaryzacja z wykorzystaniem systemu zajmuje kilka lub kilkanaście minut – dla porównania, tradycyjne kody kreskowe wiązały się z koniecznością przeprowadzania nawet 2-dniowej inwentaryzacji.
- System może działać praktycznie bezobsługowo. Np. wózkowy nie musi się zatrzymywać by ręcznie odczytać kody z etykiet, Wystarczy, że przejedzie wózkiem przez bramkę RFID.
- Dane mogą być odczytywane na odległość (nawet do 10 metrów), co przydaje się przy inwentaryzacji.
- Wykluczenie skanowania ręcznego nie tylko oszczędza czas, ale także ogranicza możliwość wystąpienia błędu ludzkiego.
- Odczyt danych jest szybki do nawet 100 tagów na sekundę.
- Dzięki systemowi RFID możliwa jest automatyzacja wielu procesów biznesowych.
RFID w branży motoryzacyjnej
RFID, od dawna stosowany w przemyśle motoryzacyjnym, stanął ostatnio przed nowymi wyzwaniami - znakowanie produktów tagami RFID musi być zgodne z najnowszymi wytycznymi opracowanymi przez największe koncerny samochodowe we współpracy z Niemieckim Stowarzyszeniem Przemysłu Motoryzacyjnego (VDA). Ta dyrektywa oznacza konieczność dostosowania się do nowych standardów w zakresie sterowników, implementacji, dekodowania i automatyki.
Technologia RFID w IBCS Poland
IBCS Poland, jeden z największych producentów kompleksowych systemów RFID, jest twórcą bramki ibcsGate, pracującej w oparciu o oprogramowanie odczytujące tagi zakodowane zgodnie z dyrektywą VDA. Bramka wysyła dane bezpośrednio do hosta bez konieczności używania dodatkowego oprogramowania.
Bramka ibcsGate pracuje w oparciu o autorskie oprogramowanie ibcsGate, które pracuje w czytniku RFID i nie wymaga zewnętrznego komputera PC. Oprogramowanie poprawnie dekoduje dane zapisane w tagu RFID w standardzie VDA, a następnie wysyła je do systemu nadrzędnego. Technologie stosowane przez IBCS Poland mogą być stosowane przy przyjęciach i wydawaniu towaru, przesunięciach między produkcją i magazynem oraz weryfikowaniu poprawności przyjęcia towarów bez sprawdzania zawartości. W ciągu kilku sekund możliwe jest zeskanowanie nawet kilkudziesięciu pojemników..
Pełna wersja artykułu jest dostępna w kwartalniku AutomotiveSuppliers.pl review 3/2023.
Pobierz kwartalnik |
Archiwalne wydania „AutomotiveSuppliers.pl review” są dostępne bezpłatnie w serwisie AutomotiveSuppliers.pl (dla subskrybentów).