W listopadzie 2010 roku sprzedaż nowych samochodów osobowych wyniosła 33 914 sztuk. Sumaryczna sprzedaż po 11 miesiącach roku wynosi 297 603 auta i jest to o 2,02% (5 896 sztuk) więcej niż przed rokiem.
Lepsze wyniki uzyskane przez producentów w miesiącu przyczyniły się do poprawy wyników skumulowanych. Odniesione do rezultatów uzyskanych w analogicznym okresie 2009 roku po raz pierwszy wykazują wzrost.
Obserwowana poprawa to efekt oddziaływania na rynek kilku czynników, wśród których najistotniejsze wydają się być dwa: zapowiedź zmian w podatku VAT, dotyczących zarówno klientów instytucjonalnych, jak i osób fizycznych kupujących auta do prywatnego użytku, a także wejście w życie normy EURO V, która stawia wyższe wymagania w zakresie emisji szkodliwych substancji do atmosfery, co wg zapowiedzi mediów może się wiązać z ewentualną podwyżką cen oferowanych samochodów. Co prawda, już dziś w ofercie producentów znajdują się auta spełniające wymagania określone najnowszą normą i ich cena nie odstaje zbytnio od cen innych, konkurencyjnych aut na rynku, jednak wiele osób obawia się podwyżki, co jest istotnym argumentem na rzecz przyspieszenia decyzji o zakupie. Chociaż, z powodu gorączkowych zakupów, już w październiku pojawiły się kłopoty z realizacją tegorocznych zamówień, dealerzy oraz importerzy starali się sprostać wysokiemu popytowi, w przewidywaniu słabszej sprzedaży w przyszłym roku. Niektórzy producenci nadal promują modele (szczególnie te wyposażone w „kratkę”) dostępne jeszcze w 2010 roku.
Istotną rolę w obserwowanym wzroście odgrywają firmy, czyli tzw. klienci instytucjonalni. Ich udział w rynku znacząco się zwiększył. Na koniec października kupili oni prawie 61% wszystkich sprzedanych przez producentów aut. Dziś ten udział może być nawet nieco wyższy, gdyż sprzedaż aut „z kratką”, istotnego produktu, znajdującego się w ofercie producentów, zwiększa się. Zmiany przyjęte przez Radę Ministrów w istotny sposób ograniczą korzystną ofertę aut dla przedsiębiorców, zapewniającą możliwość odpisu pełnej wartości podatku VAT. Dlatego też wiele firm, szczególnie małych, w tym osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, chcąc skorzystać z okazji zakupu tańszego samochodu przyspieszyło decyzję zakupową. „Auta z kratką”, czyli samochody osobowe posiadające homologację ciężarową uprawniającą do wspomnianego już odpisu, stanowiły w październiku prawie 54% wszystkich samochodów zakupionych przez przedsiębiorców.
W gronie piętnastu najpopularniejszych marek sześć (Skoda, Ford, Fiat, Toyota, Honda oraz Suzuki) wykazało spadek tegorocznej sprzedaży w porównaniu z ubiegłym rokiem, przy czym 4 z nich zajmuje 5 pierwszych miejsc na liście rankingowej.
Kolejność na liście marek najpopularniejszych wśród polskich klientów nie uległa większej zmianie. Tytuł lidera rynku niezmiennie zachowuje Skoda. Skumulowana sprzedaż czeskiego producenta, w wysokości ponad 34,3 tysięcy sztuk, jest o 0,92% mniejsza niż rok wcześniej. Udział Skody w polskim rynku wynosi 11,53%.
Na pozycji wicelidera utrzymał się Volkswagen. Niemiecki producent sprzedał od początku roku ponad 24,4 tys. sztuk – o 0,68% więcej niż w ubiegłym roku. W konsekwencji udział Volkswagena w rynku sięgnął 8,20%.
Na trzecie miejsce awansował Ford, który wyprzedził Fiata. Łączna sprzedaż tego producenta wyniosła ponad 23,7 tysiąca sztuk, o 2,99% mniej niż w 2009 roku. Udział Forda w rynku to 7,99%.
Więcej w serwisie IBRM Samar.
Polska
Samar: Sprzedaż nowych samochodów osobowych w listopadzie
- Szczegóły
- Autor: Samar
W listopadzie br. sprzedaż samochodów osobowych w Polsce zwiększyła się o 11,69% w porównaniu do października i aż o 25,85% w porównaniu do listopada ubiegłego roku.