Stokvis Tapes
Takoni
Galvanopartners
VIA
Ostatnie lata to szereg sukcesów Mercedesa na rynku polskim: czwarty raz z rzędu lider sprzedaży wśród marek premium, lider sprzedaży pojazdów typu xEV wśród marek premium, lider w rejestracjach samochodów elektrycznych w segmencie mid-size i siódma lokataw rejestracjach nowych samochodów na koniec roku 2020.

Do tego produkcja silników i baterii elektrycznych w donośląskim Jaworze, skąd „serca” Mercedesów są wysyłane do fabryk koncernu na całym świecie.

„Ambition 2039” to strategia Mercedes-Benz, która zakłada, że za niespełna 20 lat flota koncernu będzie neutralna pod względem emisji CO2. Jednym z jej głównych założeń jest elektryfikacja, od hybryd plug-in do czystych elektryków. Marka ma obecnie najszerszą i najbardziej zróżnicowaną ofertę hybryd plug-in na rynku, od kompaktów przez limuzyny po SUV-y, z silnikiem benzynowym lub wysokoprężnym i napędem na jedną lub obie osie. A baterie do w pełni elektrycznego modelu EQA będą niedługo produkowane w dolnośląskim Jaworze.

„Ambition 2039” to też plany redukcji zużycia wody i energii (o 40%) i minimalizacja odpadów (o 30%) w całym łańcuchu wartości. Już dziś zarówno kilka spółek Mercedesa z centralą w Warszawie jak i fabrykaw Jaworze są w całości zasilane energię odnawialną.

Fabryka Mercedesa w Jaworze

Fabryka silników konwencjonalnych i baterii elektrycznych do osobowych Mercedesów to kompleks produkcyjny wybudowany na 50 hektarach kosztem przeszło 3,5 miliarda złotych w dolnośląskim Jaworze. Od końca 2019 produkuje zaawansowane technologicznie czterocylindrowe silniki wysokoprężne, a wkrótce też niezwykle efektywne silniki benzynowe (w tym najnowszy silnik czterocylindrowy o pojemności 1,5 l). Po udanym pierwszym etapie inwestycji (docelowo 500 tys. silników rocznie), na początku 2019 koncern zdecydował się umieścić w Jaworze jedną z 9 na świecie (i jedynąw Europie poza Niemcami) fabrykę baterii do modeli plug-in hybrid oraz pojazdów w pełni elektrycznych. Docelowa wielkość produkcji to ponad 100 tys. baterii rocznie.

Silniki i baterie: Made in Poland

Pierwsza linia produkcji baterii PB 300, czyli do pojazdów hybrydowych, pracuje już pełną parą. Do tej pory wyprodukowanych zostało ponad 10 000 sztuk. Kolejne dwie linie są testowane. Jedna z nich będzie produkować baterie typu EB 311, m.in. do nowego, w pełni elektrycznego Mercedesa EQA. Cała produkcja jest eksportowana do fabryk Mercedesa na świecie.

W wielu modelach Mercedesa biją już „polskie serca”. Do tej pory z taśm fabryki zeszło już prawie 80 tys. silników diesla o mocy 110 kW/160 KM i 140 kW/190 KM do kompaktowych modeli Mercedesów Klasy A, CLA, GLA, B oraz flagowych modeli Klasy C, GLC, E i S. Wkrótce produkowane będą też silniki czterocylindrowe dla dostawczego Sprintera, drugiego pod względem sprzedaży najchętniej wybieramego dużego samochodu dostawczego na polskim rynku. Fabryka dostarcza już baterie typu PB300 do hybrydowych modeli Klasy S, Klasy E i Klas C i GLC). Obecnie testowane są baterie PB400 (Klasa S, Klasa E, Klasa C) i EB311 do modeliw pełni elektrycznych EQA i EQB.

Zielona fabryka high-tech

Jawor to fabryka typu high tech, oparta na zdobyczach czwartej rewolucji przemysłowej (Przemysł 4.0). Oznacza to wysoki stopień wykorzystania automatyzacji produkcji, robotyki, big data, sztucznej inteligencji, wirtualnej rzeczywistości i internetu rzeczy. Zautomatyzowane linie produkcyjnei magazyny wysyłki gotowych silników i baterii, autonomiczne wózki typu AGV, VR podczas szkoleń pracowników, cyfryzacja wszystkich pionów pomocniczych (HR, logistyka, finanse) i niezwykle wartościowe miejsca pracy o wysokim stopniu ergonomii czynią Jawor zupełnie wyjątkowym pracodawcą na Dolnym Śląsku. Na każde oferowane miejsce pracy zgłasza się kilkudziesięciu, a czasem nawet kilkuset kandydatów i kandydatek.

Mercedes-Benz to lider w zrównoważonym podejściu do całego łańcucha wartości, od zakupów przez produkcje po produkty. Zgodnie ze strategią „Ambition 2039” producent konsekwentnie optymalizuje bilans CO2 w całym cyklu zakupów, produkcji, życia i utylizacji pojazdu. Fabryka w Jaworze jestw całości zasilana energią odnawialną z wiatru i biomasy. Prąd w 100% pochodzi z farmy wiatrowej Taczalin, a energia cieplna – w 95% z biomasyi 5% z gazu ziemnego z certyfikatami z biometanu.

Kobiety w Mercedesie

Fabryka w Jaworze jest fenomenem w sieci ponad 30 fabryk Mercedesa na świecie jeśli chodzi o różnorodność załogi pod względem płci. Na obecnie prawie 1250 zatrudnionych ponad 40% stanowią kobiety, podczas gdy średnia ich zatrudnieniaw innych fabrykach Mercedesa wynosi 15%. Kodeks firmowy wspiera różnorodność wieku, płci, pochodzenia czy wykształcenia, mając na uwadze, że nie ma innowacyjności bez różnorodności. Spółka dba o różnorodność aktywnie zachęcając do pracy kobiety, które doskonale sobie radzą w fabryce high-tech. To dowód na to, że powoli udaje się zmieniać stereotypowe myślenie o tym, że przemysł i nowe technologie to obszary zarezerwowane dla mężczyzn.

Sukcesy 2020 dobrą zapowiedzią na przyszłość

Zrealizowane plany sprzedażowe, pozycja lidera w sprzedaży segmentu premium (czwarty raz z rzędu) oraz dalszy rozwój i profesjonalizacja sieci dilerskiej to sukcesy spółek Mercedesa w Polsce. Mimo pandemii zrealizowane zostały wszystkie cele, a sama fabryka w tym trudnym okresie zrekrutowała (online, hybrydowo i offline) 550 osób. W zakresie komunikacji rok 2020 był wręcz „oskarowy”: zwycięstwo w konkursie TOP MARKA miesięcznika PRESS i firmy Press-Service na najbardziej medialną markę samochodową, oraz „Brązowe Spinacze dla projektu „Girls GO Technology, czyli dziewczyny oswajają technologię” (skierowany do młodych kobiet celem przekonania ich, że nowe technologie można „oswoić” i że praca w przemyśle 4.0 jest dla nich szansą).
W Mercedes-Benz Manufacturing Poland produkowane są silniki oraz baterie litowo-jonowe do aut elektrycznych.
0
Udostępniono

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

Jaeger Polska Sp. z o.o.
TUV NORD Polska Sp. z o.o.
RADMOT Sp. z o.o.
Shapers’ Polska Sp. z o.o.
PLAST-MET Automotive Systems Sp. z o.o.
Stokvis Tapes Polska Sp. z o.o.