To kolejna inwestycja miasta w bezemisyjną wodorową technologię w transporcie publicznym - w 2022 Solaris dostarczył przewoźnikowi model Urbino 12 hydrogen, który był pierwszym autobusem wodorowym jeżdżącym w komunikacji miejskiej w Polsce. Tym razem operator zdecydował się zakupić od producenta 5 sztuk w wersji przegubowej.
Autobus Urbino 18 hydrogen kilka tygodni temu otrzymał prestiżowy tytuł Bus of the Year 2025, przyznawany przez międzynarodowe jury. To nagroda dla najlepszego autobusu na europejskim rynku, która poprzedzona jest kilkudniowymi testami pojazdu. Nagrodzony model obsługuje już ruch pasażerski w kilku europejskich miastach, m.in. w Kolonii, Aschaffenburgu i Barcelonie. W Polsce przegubowy wodorowiec marki Solaris zadebiutuje wraz z tym kontraktem.
- Misją marki Solaris jest dostarczanie rozwiązań, które pozwalają rozwijać zrównoważoną miejską mobilność. Cieszy nas, że Konin inwestuje w zeroemisyjne technologie, a wodorowe Solarisy są częścią tej transformacji, oferując pasażerom komfort, a miastu – czystsze powietrze -
mówił Mateusz Figaszewski, Institutional Partnerships & External Relations Director w Solaris Bus & Coach.
Autobusy wodorowe stanowią jeden z elementów zeroemisyjnej oferty Solarisa. Największą zaletą tego typu pojazdów jest przede wszystkim bezemisyjny tryb jazdy, który realnie przyczynia się do poprawy jakości powietrza w miejscu ich użytkowania. Do tego dochodzi duży zasięg na jednym tankowaniu – Solaris Urbino 18 hydrogen może przejechać ponad 600 km (na podstawie wyników testów eSORTII), pojemność pasażerska oraz krótki czas tankowania. Solaris dostarczył już 370 pojazdów z tą technologią napędu do 31 miast w 10 europejskich krajach, a w portfolio zamówień znajduje się kolejnych blisko 500 pojazdów tego typu. Także polski rynek zaczyna inwestować w wodorowy tabor miejski – poza Koninem autobusy Urbino hydrogen jeżdżą już w Lublinie, Poznaniu i Wałbrzychu.
Zakup autobusów wodorowych przez MZK Konin jest częścią większego projektu dot. niskoemisyjnego transportu publicznego w regionie. W ramach projektu, w 90% dofinansowanego z NFOŚiGW, powstaną jeszcze m.in. nowa zajezdnia autobusowa, węzeł przesiadkowy przy dworcu kolejowym i rozbudowany system inteligentnego zarządzania ruchem w mieście.
Na zdjęciu czwartym, od lewej: Paweł Adamów, Zastępca Prezydenta Konina, Piotr Korytkowski, Prezydent Konina, Magdalena Przybyła, Prezes MZK Konin, Andrzej Sienkiewicz, Dyrektor Sprzedaży, Solaris Bus & Coach, Mateusz Figaszewski, Institutional Partnerships & External Relations Director w Solaris Bus & Coach.