We wtorek w warszawskim hotelu Hilton Solaris Bus & Coach S.A. podsumował zeszły rok oraz przedstawił plany na 2010 rok.
W 2009 roku firma wyprodukowała i sprzedała najwyższą w historii spółki liczbę pojazdów. Wyniosła ona 1114 autobusów i trolejbusów. W porównaniu z rokiem 2008 oznacza to wzrost sprzedaży o 7,5%.
„Mimo wszechogarniających nas w ubiegłym roku informacji o kryzysie i spowolnieniu gospodarczym, dla naszej firmy był to bardzo dobry okres. Udało nam się osiągnąć założone cele: wzrost produkcji i sprzedaży, potwierdzenie pierwszego miejsca na rodzimym rynku i co z tym związane - utrzymanie zatrudnienia. Kolejny rok z rzędu zajęliśmy pozycję lidera krajowego rynku autobusów. Zwiększyliśmy także nasze udziały na rynkach zagranicznych. Znając nasz plan zamówień, mogę stwierdzić, że równie optymistycznie zapowiada się rok 2010” – mówi Solange Olszewska, Prezes Zarządu Solaris Bus & Coach S.A.
Łączna sprzedaż pojazdów marki Solaris w roku 2009 wyniosła 1114 sztuk. Jest to najlepszy wynik w historii firmy. W porównaniu z rokiem 2008 sprzedaż Solarisów zwiększyła się o 77 sztuk, co oznacza 7,5% wzrostu.
Solaris w Polsce
W Polsce Solaris kolejny rok z rzędu zajął pozycję lidera. Sprzedaż na poziomie 262 pojazdów, dała firmie 27% udziałów w całkowitym rynku autobusowym. Jest to dokładnie taki sam procentowy wynik jak w roku 2008. Rozpatrując tylko segment autobusów miejskich przewaga Solarisa nad konkurentami była jeszcze większa. Aż 53% nowych autobusów miejskich kupionych w ubiegłym roku w Polsce wyprodukowano w fabryce Solarisa.
Na koniec poprzedniego roku liczba przedsiębiorstw komunikacyjnych, które w swoim taborze posiadają autobusy marki Solaris wzrosła do 93. Łącznie we flocie polskich przewoźników jest już ponad 2500 autobusów wyprodukowanych w podpoznańskim Bolechowie.
Sprzedaż eksportowa
Sprzedaż spółki poza granice kraju była w roku 2009 rekordowo wysoka. W podsumowywanym okresie do zagranicznych odbiorców dostarczono aż 852 Solarisów. Najwięcej, bo aż 322, dotarło do Grecji. Był to przede wszystkim efekt realizacji zamówienia na 320 autobusów dla firmy ETHEL z Aten.
Tradycyjnie już wysoki udział w sprzedaży eksportowej stanowiły dostawy do Niemiec. Aż 231 autobusów sprzedanych do tego kraju, dało polskiej firmie trzecie miejsce na rynku tuż za rodzimymi potentatami niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego. Udziały Solarisa w segmencie pojazdów miejskich wyniosły 9,5% i były największe wśród nie niemieckich wytwórców autobusów.
Wyniki finansowe i zatrudnienie
W roku 2009 przychody firmy Solaris po raz kolejny przekroczyły miliard i wyniosły 1175 mln złotych. W porównaniu z rokiem 2008 jest to o 120 mln złotych więcej(wzrost o 11%). Zatrudnienie na koniec roku 2009 wyniosło 1562 osoby, co oznacza wzrost w stosunku do ubiegłego roku o 12 osób. „Solaris, był jednym z nielicznych przykładów firmy w branży motoryzacyjnej, która w ubiegłym roku zwiększyła swoją produkcję, wielkość przychodów i zatrudnienie. W bieżącym roku chcemy jeszcze przyspieszyć tempo rozwoju” – zapowiada Solange Olszewska, Prezes Zarządu spółki.
Tramwaje marki Solaris
W roku 2009 odbyła się długo oczekiwana premiera pojazdu szynowego marki Solaris. W pełni niskopodłogowy, pięcioczłonowy i jednoprzestrzenny tramwaj Solaris Tramino po raz pierwszy został zaprezentowany szerokiej publiczności w październiku 2009 podczas targów TRAKO w Gdańsku. Miesiąc później spółka wygrała przetarg i podpisała umowę na dostawę 40 tramwajów dla MPK w Poznaniu. Zgodnie z kontraktem pierwsze Solarisy Tramino dotrą do stolicy Wielkopolski w czerwcu 2011 roku, a dostawy zakończą się w marcu 2012 roku przed Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej.
„Obecnie egzemplarz pre-produkcyjny Solarisa Tramino przechodzi serię testów w Poznaniu. Na początku marca tramwaj rozpocznie testy w ruchu ulicznym. Równolegle trwają przygotowania do produkcji seryjnej tramwajów. W połowie lutego br. zakupiliśmy halę produkcyjną w Środzie Wlkp. – niedaleko spawalni szkieletów autobusów. W hali o powierzchni 3,5 tysiąca m kw. odbywać się będzie produkcja konstrukcji stalowych, przy której zatrudnionych zostanie około 80 osób. W najbliższych dniach zapadnie też ostateczna decyzja na temat tego czy montaż końcowy tramwajów odbędzie się w hali, którą wynajmiemy czy też w zupełnie nowym obiekcie, który zbudujemy od podstaw. Przy montażu końcowym zatrudnienie znajdzie dodatkowych około 200-250 osób” – mówi o planach tramwajowych Krzysztof Olszewski, Przewodniczący Rady Nadzorczej Solaris Bus & Coach S.A.
Wygrany przetarg dla Poznania, to zaledwie początek ambitnych planów spółki związanych z pojazdami na szynach. „Startujemy w kolejnych przetargach, na razie w kraju ale mamy też już pierwsze sygnały od odbiorców zagranicznych, którzy z ogromną radością powitaliby Tramino w swoich miastach. W przeciągu kilku najbliższych lat, poziom przychodów generowanych ze sprzedaży tramwajów powinien osiągnąć pułap, jaki obecnie notujemy w segmencie autobusowym” – mówi Krzysztof Olszewski.
Plany na rok 2010
Rok 2010 zapowiada się niezwykle obficie pod kątem premier nowych produktów. Przede wszystkim w drugiej połowie roku ruszy produkcja seryjna autobusu międzymiastowego Solaris InterUrbino. „Wiążemy duże nadzieje z tym nowym dla nas segmentem rynku autobusowego. Sądzimy, że w dłuższym okresie, sprzedaż pojazdów dla przewozów regionalnych będzie generować przychody podobne do tych uzyskiwanych ze sprzedaży autobusów miejskich. W chwili obecnej jesteśmy w fazie testów Solarisa InterUrbino. Zanim rozpoczniemy produkcję seryjną chcemy mieć 100% pewność, że jest to konstrukcja niezawodna pod każdym względem. Pierwsze opinie klientów po testach na regularnych liniach są niezwykle pozytywne. Mamy nadzieję, że wkrótce przełoży się to na sukces rynkowy naszego nowego produktu” – mówi Krzysztof Olszewski.
Oprócz rozpoczęcia produkcji seryjnej autobusów międzymiastowych w tym roku zaplanowane zostały nowości w segmencie pojazdów miejskich. Targi IAA w Hanowerze będą miejscem premiery wersji autobusu hybrydowego z napędem szeregowym, którego dostawcą będzie jeden z niemieckich producentów. W ten sposób Solaris będzie mógł zaoferować swoim klientom pełną gamę autobusów z napędem spalinowo-elektrycznym. Już dzisiaj tego typu autobusy jeżdżą we Francji, w Niemczech, Polsce i Szwajcarii.
Obecnie trwają zaawansowane prace badawczo-rozwojowe dotyczące autobusu z napędem całkowicie elektrycznym. „Nasze ostrożne plany zakładają datę 2015 dla wdrożenie autobusu „na prąd”. W marcu przyszłego roku będziemy jednak obchodzić 15-lecie działalności naszej firmy i kto wie…to byłby prawdziwy prezent urodzinowy dla naszych klientów” - mówi Solange Olszewska.
W 2009 roku firma wyprodukowała i sprzedała najwyższą w historii spółki liczbę pojazdów. Wyniosła ona 1114 autobusów i trolejbusów. W porównaniu z rokiem 2008 oznacza to wzrost sprzedaży o 7,5%.
„Mimo wszechogarniających nas w ubiegłym roku informacji o kryzysie i spowolnieniu gospodarczym, dla naszej firmy był to bardzo dobry okres. Udało nam się osiągnąć założone cele: wzrost produkcji i sprzedaży, potwierdzenie pierwszego miejsca na rodzimym rynku i co z tym związane - utrzymanie zatrudnienia. Kolejny rok z rzędu zajęliśmy pozycję lidera krajowego rynku autobusów. Zwiększyliśmy także nasze udziały na rynkach zagranicznych. Znając nasz plan zamówień, mogę stwierdzić, że równie optymistycznie zapowiada się rok 2010” – mówi Solange Olszewska, Prezes Zarządu Solaris Bus & Coach S.A.
Łączna sprzedaż pojazdów marki Solaris w roku 2009 wyniosła 1114 sztuk. Jest to najlepszy wynik w historii firmy. W porównaniu z rokiem 2008 sprzedaż Solarisów zwiększyła się o 77 sztuk, co oznacza 7,5% wzrostu.
Solaris w Polsce
W Polsce Solaris kolejny rok z rzędu zajął pozycję lidera. Sprzedaż na poziomie 262 pojazdów, dała firmie 27% udziałów w całkowitym rynku autobusowym. Jest to dokładnie taki sam procentowy wynik jak w roku 2008. Rozpatrując tylko segment autobusów miejskich przewaga Solarisa nad konkurentami była jeszcze większa. Aż 53% nowych autobusów miejskich kupionych w ubiegłym roku w Polsce wyprodukowano w fabryce Solarisa.
Na koniec poprzedniego roku liczba przedsiębiorstw komunikacyjnych, które w swoim taborze posiadają autobusy marki Solaris wzrosła do 93. Łącznie we flocie polskich przewoźników jest już ponad 2500 autobusów wyprodukowanych w podpoznańskim Bolechowie.
Sprzedaż eksportowa
Sprzedaż spółki poza granice kraju była w roku 2009 rekordowo wysoka. W podsumowywanym okresie do zagranicznych odbiorców dostarczono aż 852 Solarisów. Najwięcej, bo aż 322, dotarło do Grecji. Był to przede wszystkim efekt realizacji zamówienia na 320 autobusów dla firmy ETHEL z Aten.
Tradycyjnie już wysoki udział w sprzedaży eksportowej stanowiły dostawy do Niemiec. Aż 231 autobusów sprzedanych do tego kraju, dało polskiej firmie trzecie miejsce na rynku tuż za rodzimymi potentatami niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego. Udziały Solarisa w segmencie pojazdów miejskich wyniosły 9,5% i były największe wśród nie niemieckich wytwórców autobusów.
Wyniki finansowe i zatrudnienie
W roku 2009 przychody firmy Solaris po raz kolejny przekroczyły miliard i wyniosły 1175 mln złotych. W porównaniu z rokiem 2008 jest to o 120 mln złotych więcej(wzrost o 11%). Zatrudnienie na koniec roku 2009 wyniosło 1562 osoby, co oznacza wzrost w stosunku do ubiegłego roku o 12 osób. „Solaris, był jednym z nielicznych przykładów firmy w branży motoryzacyjnej, która w ubiegłym roku zwiększyła swoją produkcję, wielkość przychodów i zatrudnienie. W bieżącym roku chcemy jeszcze przyspieszyć tempo rozwoju” – zapowiada Solange Olszewska, Prezes Zarządu spółki.
Tramwaje marki Solaris
W roku 2009 odbyła się długo oczekiwana premiera pojazdu szynowego marki Solaris. W pełni niskopodłogowy, pięcioczłonowy i jednoprzestrzenny tramwaj Solaris Tramino po raz pierwszy został zaprezentowany szerokiej publiczności w październiku 2009 podczas targów TRAKO w Gdańsku. Miesiąc później spółka wygrała przetarg i podpisała umowę na dostawę 40 tramwajów dla MPK w Poznaniu. Zgodnie z kontraktem pierwsze Solarisy Tramino dotrą do stolicy Wielkopolski w czerwcu 2011 roku, a dostawy zakończą się w marcu 2012 roku przed Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej.
„Obecnie egzemplarz pre-produkcyjny Solarisa Tramino przechodzi serię testów w Poznaniu. Na początku marca tramwaj rozpocznie testy w ruchu ulicznym. Równolegle trwają przygotowania do produkcji seryjnej tramwajów. W połowie lutego br. zakupiliśmy halę produkcyjną w Środzie Wlkp. – niedaleko spawalni szkieletów autobusów. W hali o powierzchni 3,5 tysiąca m kw. odbywać się będzie produkcja konstrukcji stalowych, przy której zatrudnionych zostanie około 80 osób. W najbliższych dniach zapadnie też ostateczna decyzja na temat tego czy montaż końcowy tramwajów odbędzie się w hali, którą wynajmiemy czy też w zupełnie nowym obiekcie, który zbudujemy od podstaw. Przy montażu końcowym zatrudnienie znajdzie dodatkowych około 200-250 osób” – mówi o planach tramwajowych Krzysztof Olszewski, Przewodniczący Rady Nadzorczej Solaris Bus & Coach S.A.
Wygrany przetarg dla Poznania, to zaledwie początek ambitnych planów spółki związanych z pojazdami na szynach. „Startujemy w kolejnych przetargach, na razie w kraju ale mamy też już pierwsze sygnały od odbiorców zagranicznych, którzy z ogromną radością powitaliby Tramino w swoich miastach. W przeciągu kilku najbliższych lat, poziom przychodów generowanych ze sprzedaży tramwajów powinien osiągnąć pułap, jaki obecnie notujemy w segmencie autobusowym” – mówi Krzysztof Olszewski.
Plany na rok 2010
Rok 2010 zapowiada się niezwykle obficie pod kątem premier nowych produktów. Przede wszystkim w drugiej połowie roku ruszy produkcja seryjna autobusu międzymiastowego Solaris InterUrbino. „Wiążemy duże nadzieje z tym nowym dla nas segmentem rynku autobusowego. Sądzimy, że w dłuższym okresie, sprzedaż pojazdów dla przewozów regionalnych będzie generować przychody podobne do tych uzyskiwanych ze sprzedaży autobusów miejskich. W chwili obecnej jesteśmy w fazie testów Solarisa InterUrbino. Zanim rozpoczniemy produkcję seryjną chcemy mieć 100% pewność, że jest to konstrukcja niezawodna pod każdym względem. Pierwsze opinie klientów po testach na regularnych liniach są niezwykle pozytywne. Mamy nadzieję, że wkrótce przełoży się to na sukces rynkowy naszego nowego produktu” – mówi Krzysztof Olszewski.
Oprócz rozpoczęcia produkcji seryjnej autobusów międzymiastowych w tym roku zaplanowane zostały nowości w segmencie pojazdów miejskich. Targi IAA w Hanowerze będą miejscem premiery wersji autobusu hybrydowego z napędem szeregowym, którego dostawcą będzie jeden z niemieckich producentów. W ten sposób Solaris będzie mógł zaoferować swoim klientom pełną gamę autobusów z napędem spalinowo-elektrycznym. Już dzisiaj tego typu autobusy jeżdżą we Francji, w Niemczech, Polsce i Szwajcarii.
Obecnie trwają zaawansowane prace badawczo-rozwojowe dotyczące autobusu z napędem całkowicie elektrycznym. „Nasze ostrożne plany zakładają datę 2015 dla wdrożenie autobusu „na prąd”. W marcu przyszłego roku będziemy jednak obchodzić 15-lecie działalności naszej firmy i kto wie…to byłby prawdziwy prezent urodzinowy dla naszych klientów” - mówi Solange Olszewska.