Arriva zamówiła 54 autobusy Solaris Urbino 18 napędzane gazem CNG. Pojazdy będą na co dzień woziły mieszkańców Warszawy, w związku z wygranym przetargiem spółki na obsługę wybranych linii w stolicy.
Zgodnie z podpisaną umową, wszystkie pojazdy mają być gotowe jeszcze w tym roku. Będzie to debiut „gazowców” marki Solaris w tym mieście.
Przedstawiciele firmy Solaris Bus & Coach S.A. podpisali właśnie kontrakt na dostawę 54 autobusów Urbino 18 CNG do Warszawy. Zamawiający, którym jest spółka Arriva, będzie odpowiedzialny za obsługę wybranych warszawskich linii autobusowych jako zwycięzca przetargu ogłoszonego w poprzednim roku przez ZTM Warszawa. Mimo, że ulicami tego miasta jeździ już blisko 1500 pojazdów marki Solaris, producent - pierwszy raz w historii - dostarczy do stolicy autobusy napędzane gazem.
Przegubowe Urbino 18 CNG zostaną wyposażone w szereg ekologicznych rozwiązań gwarantujących niższą emisję zanieczyszczeń do atmosfery. Autobusy napędzane będą sprężonym gazem ziemnym, którego magazynowanie będzie możliwe dzięki zamieszczonym na dachu butlom o łącznej pojemności 1700 l. Gaz CNG, stanowiący mieszaninę lekkich węglowodorów, będzie przystosowany do użycia w silniku spalinowym - w zamówionych modelach będą to Cumminsy o pojemności 8,9 l i mocy 293 kW, spełniające restrykcyjną normę Euro 6.
Na pokładzie każdego z autobusów znajdować się będzie 39 miejsc siedzących. Solaris wyposaży pojazdy w rozbudowany pakiet systemów elektronicznych, obejmujący m.in. informację głosową, stały monitoring na zewnątrz i w środku pojazdu, system zliczania pasażerów czy łączności alarmowej dla kierowcy. Podróżujący będą mogli zakupić bilety w automatach, w które zaopatrzony będzie każdy z zamówionych egzemplarzy. Napędzane gazem Solarisy odznaczać się będą także niższym poziomem hałasu niż w przypadku wersji spalinowych, co z kolei - w parze z całopojazdową klimatyzacją - znacząco zwiększy komfort podróżowania.
Autobusy napędzane gazem CNG są najbardziej powszechnym napędem alternatywnym w Polsce. Według autorów raportu Polskiego Kongresu Paliw Alternatywnych, zastąpienie części taboru spalinowego autobusami CNG, może doprowadzić do redukcji emisji tlenków azotu nawet o 50 proc., a dwutlenku węgla o 20 proc. Solaris produkuje autobusy z napędem CNG od 2004 roku. Do tej pory z podpoznańskiej fabryki wyjechało już ponad 1100 tego typu pojazdów do takich krajów, jak Norwegia, Szwecja, Słowenia, Czechy czy Francja.