O blisko połowę spadła liczba firm, które są zadowolone ze współpracy z bankami przy ubieganiu się o środki z funduszy unijnych - wynika z badania przeprowadzonego przez Centrum Badań Marketingowych INDICATOR i Warszawski Instytut Bankowości.
Tylko jedna trzecia badanych przedsiębiorstw średniej wielkości uważa, że ich bank oferuje im odpowiednie wsparcie i pomoc. Rok temu było to ponad 62 proc. (...)
Jak podkreślają specjaliści, taki, a nie inny, wynik badania bierze się z tego, że firmy dość szeroko traktują pojęcie „wsparcia”. Za jego brak uznają również problemy w otrzymaniu finansowania umożliwiającego dostęp do pieniędzy z Brukseli. (...)
- Relacje firm z bankami, przede wszystkim tych małych i średnich, rzeczywiście uległy znacznemu pogorszeniu - twierdzą eksperci. - Najczęściej przedsiębiorcy narzekają na odmowę udzielenia promesy kredytowej lub wyższe opłaty z nią związane. Wskazują też na wydłużone i bardziej skomplikowane procedury - uważa Beata Tylman z firmy doradczej Deloitte. Banki żądają więcej dokumentów, dłużej się zastanawiają nad decyzją. Przykładowo, rozpatrzenie wniosku o promesę zajmuje w części banków dwa tygodnie, rok wcześniej - tydzień. Często się też zdarza, że ostateczną decyzję o kredycie podejmuje centrala, a nie konkretna placówka.
Więcej w "Rzeczpospolitej".