6 nowych niskopodłogowych ekologicznych autobusów elektrycznych trafi do Ostrowa Wielkopolskiego. Umowę na zakup kolejnych nowoczesnych pojazdów komunikacji miejskiej podpisano w piątek, 6 kwietnia. To element największego w historii Ostrowa Wielkopolskiego projektu unijnego realizowanego przez Miasto obejmującego unowocześnienie transportu miejskiego i działania niskoemisyjne.
Dostawcą nowych autobusów będzie wyłoniona w przetargu przez Miejski Zakład Komunikacji firma Ursus Bus S.A. Propozycja drugiego oferenta, firmy Solaris, która wygrała wcześniejszy przetarg na cztery „elektryki” jeżdżące już po ostrowskich ulicach, była o ponad 600 tysięcy wyższa. Wartość podpisanej umowy wynosi 15 350 400 zł, z czego aż 85 %, czyli ponad 13 mln złotych to dotacja unijna.
- To kolejny ważny krok w rozpoczętej ostrowskiej erze elektromobilności. Tworzymy miasto nowoczesnej gospodarki z myślą o mieszkańcach. Unowocześnienie miejskiej komunikacji nie tylko znacząco poprawi komfort podróży ostrowskim pasażerom, ale przyniesie również pozytywny rezultat proekologiczny dla miasta – podkreśla Beata Klimek, prezydent Ostrowa Wielkopolskiego.
Cztery pierwsze ostrowskie „elektryki” już jeżdżące po ostrowskich ulicach zasilane są własną ekologiczną energią wytwarzaną przez Ostrowski Zakład Ciepłowniczy.
- Cena własnej energii do ładowania autobusów jest znacznie niższa niż jej zakup od przedsiębiorstw energetycznych, dodatkowo koszt energii do autobusów elektrycznych jest o dużo mniejszy niż koszt paliwa do pojazdów dieslowych. Już pierwsze 2 miesiące przyniosły oszczędności. Wykonane w CRK analizy wskazują, że w skali roku, już przy 4 autobusach elektrycznych, około 500 tysięcy złotych pozostanie w miejskim sektorze komunalnym. Korzyści te będą rosły wraz z zakupem następnych autobusów elektrycznych Przy kolejnych 6 autobusach, na których zakup umowa została dziś podpisana, czyli przy ładowaniu w sumie 10 autobusów własną „zieloną” energią, może to być nawet ponad milion złotych rocznie pozostawiony w Ostrowie – wylicza prezydent Ostrowa.
- To konkretny przykład właściwej i efektywnej współpracy miejskich spółek wchodzących w skład grupy kapitałowej Centrum Rozwoju Komunalnego. OZC zyskuje na sprzedaży energii wytwarzanej także z własnej biomasy, a MZK zasila autobusy dużo taniej – dodaje Bartosz Ziółkowski, prezes Centrum Rozwoju Komunalnego.
Nowe autobusy swoim wyposażeniem nie będą różnić się od elektrycznych Solarisów, które od ubiegłego roku jeżdżą po ostrowskich ulicach.
- Każdy 12-metrowy pojazd będzie miał 24 miejsca siedzące i mógł łącznie przewozić 75 pasażerów. Autobusy mają być napędzane silnikiem elektrycznym o mocy co najmniej 160 kW, a dodatkowo będą doładowywane podczas jazdy energią elektryczną wygenerowaną podczas hamowania - wyjaśnia Janusz Marczak, prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji.
Poprzez nowoczesne rozwiązania autobusy będą przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. W pojazdach znajdą się dwa miejsca na wózki inwalidzkie z pasami bezpieczeństwa. Poza funkcją „przyklęku”, czyli obniżania podłogi przy podjeździe na przystanek, w autobusie będzie wysuwana rampa dla wózków inwalidzkich oraz dziecięcych. Przyciski „STOP” oznaczone będą brajlem. Użytkownicy będą mogli m.in. doładować sobie telefon lub skorzystać z darmowego Wi-Fi. Będzie także całopojazdowa klimatyzacja, a autobusy będą wyposażone w dwa wewnętrzne monitory oraz monitoring zewnętrzny. Wszystkie nowe autobusy wyglądać będą jednakowo. Ich kolorystyka oparta będzie o logo miasta. Dolna krawędź przedniej szyby pojazdu o nazwie Ursus City Smile została pofalowana, pod nią umieszczono „uśmiechniętą” atrapę z okrągłymi reflektorami oraz nazwą producenta. Przez to pojazd nazywany jest „uśmiechniętym autobusem”.
- Bardzo się cieszę, że Ursus wpisuje się w ostrowski projekt. Ostrów jest bowiem jednym z liderów ekomobilności w Polsce. Trend stopniowo się rozwija, a w Ostrowie jest to już kolejny przetarg na dostawę autobusów elektrycznych. Korzystamy z najnowszych technologii. Autobusy spełniają wszelkie wymogi nowych trendów i po prostu podobają się ich użytkownikom. Budujemy prawdziwie polską markę – nasza firma może pochwalić się stuprocentowym polskim kapitałem. Na bazie elektromobilności chcemy zbudować polską markę, która rozpoznawalna będzie na arenie międzynarodowej – mówi Filip Walczak, dyrektor handlowy, członek zarządu Ursus Bus S.A.
Zakup 6 nowych autobusów elektrycznych jest częścią wielowymiarowego projektu pn. „Unowocześnienie transportu miejskiego Ostrowa Wielkopolskiego wraz z innymi działaniami niskoemisyjnymi na terenie Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej”. Całkowita wartość inwestycji to 42 567 954,14 zł, dofinansowanie z pieniędzy unijnych wynosi 31 758 931,08 zł.
- W ramach tego kompleksowego projektu poza zakupem nowych ekologicznych autobusów, powstaną ścieżki rowerowe i nowe stacje roweru miejskiego. Budujemy centrum przesiadkowe, wdrożymy nowoczesny system zarządzania i organizacji ruchu, biletomaty stacjonarne i mobilne, w mieście postawione zostaną nowe wiaty przystankowe i tablice elektroniczne oraz zmodernizowane oświetlenie uliczne – podsumowuje Prezydent Beata Klimek.
Dostawcą nowych autobusów będzie wyłoniona w przetargu przez Miejski Zakład Komunikacji firma Ursus Bus S.A. Propozycja drugiego oferenta, firmy Solaris, która wygrała wcześniejszy przetarg na cztery „elektryki” jeżdżące już po ostrowskich ulicach, była o ponad 600 tysięcy wyższa. Wartość podpisanej umowy wynosi 15 350 400 zł, z czego aż 85 %, czyli ponad 13 mln złotych to dotacja unijna.
- To kolejny ważny krok w rozpoczętej ostrowskiej erze elektromobilności. Tworzymy miasto nowoczesnej gospodarki z myślą o mieszkańcach. Unowocześnienie miejskiej komunikacji nie tylko znacząco poprawi komfort podróży ostrowskim pasażerom, ale przyniesie również pozytywny rezultat proekologiczny dla miasta – podkreśla Beata Klimek, prezydent Ostrowa Wielkopolskiego.
Cztery pierwsze ostrowskie „elektryki” już jeżdżące po ostrowskich ulicach zasilane są własną ekologiczną energią wytwarzaną przez Ostrowski Zakład Ciepłowniczy.
- Cena własnej energii do ładowania autobusów jest znacznie niższa niż jej zakup od przedsiębiorstw energetycznych, dodatkowo koszt energii do autobusów elektrycznych jest o dużo mniejszy niż koszt paliwa do pojazdów dieslowych. Już pierwsze 2 miesiące przyniosły oszczędności. Wykonane w CRK analizy wskazują, że w skali roku, już przy 4 autobusach elektrycznych, około 500 tysięcy złotych pozostanie w miejskim sektorze komunalnym. Korzyści te będą rosły wraz z zakupem następnych autobusów elektrycznych Przy kolejnych 6 autobusach, na których zakup umowa została dziś podpisana, czyli przy ładowaniu w sumie 10 autobusów własną „zieloną” energią, może to być nawet ponad milion złotych rocznie pozostawiony w Ostrowie – wylicza prezydent Ostrowa.
- To konkretny przykład właściwej i efektywnej współpracy miejskich spółek wchodzących w skład grupy kapitałowej Centrum Rozwoju Komunalnego. OZC zyskuje na sprzedaży energii wytwarzanej także z własnej biomasy, a MZK zasila autobusy dużo taniej – dodaje Bartosz Ziółkowski, prezes Centrum Rozwoju Komunalnego.
Nowe autobusy swoim wyposażeniem nie będą różnić się od elektrycznych Solarisów, które od ubiegłego roku jeżdżą po ostrowskich ulicach.
- Każdy 12-metrowy pojazd będzie miał 24 miejsca siedzące i mógł łącznie przewozić 75 pasażerów. Autobusy mają być napędzane silnikiem elektrycznym o mocy co najmniej 160 kW, a dodatkowo będą doładowywane podczas jazdy energią elektryczną wygenerowaną podczas hamowania - wyjaśnia Janusz Marczak, prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji.
Poprzez nowoczesne rozwiązania autobusy będą przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. W pojazdach znajdą się dwa miejsca na wózki inwalidzkie z pasami bezpieczeństwa. Poza funkcją „przyklęku”, czyli obniżania podłogi przy podjeździe na przystanek, w autobusie będzie wysuwana rampa dla wózków inwalidzkich oraz dziecięcych. Przyciski „STOP” oznaczone będą brajlem. Użytkownicy będą mogli m.in. doładować sobie telefon lub skorzystać z darmowego Wi-Fi. Będzie także całopojazdowa klimatyzacja, a autobusy będą wyposażone w dwa wewnętrzne monitory oraz monitoring zewnętrzny. Wszystkie nowe autobusy wyglądać będą jednakowo. Ich kolorystyka oparta będzie o logo miasta. Dolna krawędź przedniej szyby pojazdu o nazwie Ursus City Smile została pofalowana, pod nią umieszczono „uśmiechniętą” atrapę z okrągłymi reflektorami oraz nazwą producenta. Przez to pojazd nazywany jest „uśmiechniętym autobusem”.
- Bardzo się cieszę, że Ursus wpisuje się w ostrowski projekt. Ostrów jest bowiem jednym z liderów ekomobilności w Polsce. Trend stopniowo się rozwija, a w Ostrowie jest to już kolejny przetarg na dostawę autobusów elektrycznych. Korzystamy z najnowszych technologii. Autobusy spełniają wszelkie wymogi nowych trendów i po prostu podobają się ich użytkownikom. Budujemy prawdziwie polską markę – nasza firma może pochwalić się stuprocentowym polskim kapitałem. Na bazie elektromobilności chcemy zbudować polską markę, która rozpoznawalna będzie na arenie międzynarodowej – mówi Filip Walczak, dyrektor handlowy, członek zarządu Ursus Bus S.A.
Zakup 6 nowych autobusów elektrycznych jest częścią wielowymiarowego projektu pn. „Unowocześnienie transportu miejskiego Ostrowa Wielkopolskiego wraz z innymi działaniami niskoemisyjnymi na terenie Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej”. Całkowita wartość inwestycji to 42 567 954,14 zł, dofinansowanie z pieniędzy unijnych wynosi 31 758 931,08 zł.
- W ramach tego kompleksowego projektu poza zakupem nowych ekologicznych autobusów, powstaną ścieżki rowerowe i nowe stacje roweru miejskiego. Budujemy centrum przesiadkowe, wdrożymy nowoczesny system zarządzania i organizacji ruchu, biletomaty stacjonarne i mobilne, w mieście postawione zostaną nowe wiaty przystankowe i tablice elektroniczne oraz zmodernizowane oświetlenie uliczne – podsumowuje Prezydent Beata Klimek.